شناسه خبر:54607
1401/2/5 09:44:23
نماینده ولی فقیه در استان همدان:

رفاه عمومی و رسیدگی به مردم، مقدمه تعالی جامعه

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: رفاه عمومی مقدمه تعالی جامعه است، همه ما با هر مسئولیتی که داریم، موظف هستیم برای تعالی این کشور تلاش کنیم؛ حتی فراتر از آن و فارغ از مسئولیتی که داریم، به‌عنوان یک مسلمان شیعه ایرانی باید به یکدیگر کمک و با هم‌فکری گره مشکلات مردم را باز کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز گذشته در شورای اداری استان و معارفه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان که با حضور نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، با اشاره به شاخصه‌های حکومت علوی، ابراز کرد: هر کسی که در حکومت اسلامی مسئولیتی دارد و در جایگاهی قرار گرفته، در روز قیامت باید پاسخگو باشد که این پاسخگویی سوای اعمال عبادی فردی است؛ به دیگر بیان گاهی نماز و روزه ما درست بوده، اما ممکن است مسئولیتی که داریم برای ما یک قفس ابدی بسازد.

   مسئولان باید رابطه خود با مردم را مبتنی بر رأفت و مودت قرار دهند

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما شاید ازنظر جنبه‌های فردی رها شویم، اما در ابعاد مسئولیت اجتماعی ممکن است گرفتار شویم.

وی با اشاره به ارزیابی شاخص‌های مسئولان، تصریح کرد: در حکومت‌های دنیا شاهد انواع قدرت‌طلبی، ظلم، سهم‌خواهی، خودکامگی و دیکتاتوری هستیم؛ اما در حکومت علوی این شاخصه‌ها کاملاً برعکس است.

امام‌جمعه همدان در ادامه با برشمردن این شاخص‌ها، افزود: نخستین توصیه حضرت به کارگزاران مهار نفس سرکش بوده، کار نفس انسان امر کردن به زشتی‌ها است و مثل یک اسب چموش انسان را زمین می‌زند؛ بنابراین نخستین توصیه حضرت مهار کردن این نفس است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی اضافه کرد: توصیه دوم حضرت این است که کارگزاران رابطه خود با مردم را مبتنی بر رأفت و مودت قرار دهند؛ اینکه یک مسئول در جامعه اسلامی ارتباطش با مردم مبتنی بر رحمت باشد، از گرفتاری مردم خوابش نبرد، برای حل مشکلات مردم تلاش کند و دغدغه آن‌ها را داشته باشد.

وی تأکید کرد: توسعه عدالت سومین توصیه امیرالمؤمنین به ما است، عدالت در نگاه مولا (ع) یک اصل اصیل بوده که قابل تسامح و اغماض نیست. علی (ع) حاضر نیست در ازای عوالم سبعه، یک دانه را از دهان مورچه‌ای بیرون بکشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان سیاست‌ورزی عاقلانه را دیگر اصل مورد تأکید مولای متقیان برشمرد و گفت: سیاست‌ورزی مد نظر حضرت امیر مبتنی بر نیرنگ و خدعه نیست؛ عده‌ای به حضرت اعتراض می‌کردند که معاویه را ببین، تو حکمرانی بلد نیستی! فرمود تقوا دست انسان را می‌بندد، سیاست‌ورز عاقل با کسی تعارف ندارد و از منافع مردم کوتاه نمی‌آید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی خطاب به مدیران، ادامه داد: علی (ع) میزان است، شما را در جایی قرار خواهند داد که یک طرفش عملکرد علی‌ابن‌ابی‌طالب قرار دارد، باید ببینید چقدر به علی (ع) و مشی او نزدیک هستید و دیدگاه‌های سیاستی و مدیریتی امیر مؤمنان چقدر در شیوه مدیریتی شما جریان دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه حضرت امیر (ع) چهار سال و 9 ماه حکومت کرد و در این مدت درگیر چند جنگ و فتنه بزرگ بود، اظهار کرد: هیچ‌کدام از این مسائل باعث نشد حضرت در گزارش دادن به مردم کوتاهی کند؛ وقتی به مردم کوفه گزارش کار می‌داد، فرمود که اکنون در شهر 200 هزار نفری کوفه همه شما مسکن دارید، آب شربتان به راه است، از گندم نان می‌خورید و غیره.

امام‌جمعه همدان متذکر شد: علی (ع) فقط امام جمعه و جماعت نبود، وعده رفاه عمومی یکی از وعده‌های حضرت بود که به آن عمل کرد؛ اگر این وعده‌ها را دادیم و به آن عمل نکردیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم نظر مردم به آخرت جلب شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی رفاه عمومی را مقدمه تعالی جامعه خواند و ابراز کرد: همه ما با هر مسئولیتی که داریم، موظف هستیم برای تعالی این کشور تلاش کنیم؛ حتی فراتر از آن و فارغ از مسئولیتی که داریم، به‌عنوان یک مسلمان شیعه ایرانی باید به یکدیگر کمک و با هم‌فکری گره مشکلات مردم را باز کنیم.

وی تصریح کرد: در امور اجرایی ممکن است بعضاً اختلاف نظرهایی هم وجود داشته باشد، اشکالی ندارد و طبیعی است، اما این اختلاف نباید به کار مردم گره بیندازد.

   تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت است

استاندار همدان نیز در این جلسه با قدردانی از مردم فهیم، معتقد و ولایتمدار استان همدان، گفت: مردم با حضور در اجتماعات دینی نظیر نماز جمعه‌های باشکوه، دعا برای طلب باران، مراسم شب‌های قدر و غیره، نشان دادند با هیچ سختی و فشاری از میدان به در نمی‌روند و به اصول اعتقادی و ارزش‌های خود پایبند هستند که همین مسئله دشمن را مأیوس کرده است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی قدس قرار داریم، یادآوری کرد: بدون ترید شاهد حضور پُرشور مردم در راهپیمایی روز قدس خواهیم بود تا انسجام ملی برای حمایت از آرمان‌های والای انقلاب و جبهه مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی و تروریسم را ثابت کنیم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم عدالت‌محوری بوده و ما نیز با همین مبنا حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: به‌زودی شاهد سفر ریاست‌جمهوری به استان خواهیم بود، اجرای 24 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه آماده شده و پیش‌بینی ما این است که اجرای نیمی از طرح‌های پیشنهادی در سفر هیئت دولت به استان تصویب شده و در این سفر پُربرکت زمینه تکمیل بخش قابل توجهی از پروژه‌های نیمه‌تمام و معطل‌مانده از دولت گذشته فراهم شود.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه بلاتکلیفی و طولانی شدن زمان عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی موجب از بین رفتن سرمایه‌های ملی و ایجاد فضای یاس و ناامیدی می‌شود، گفت: امیدآفرینی و تقویت روحیه نشاط و خودباوری در جامعه مسئله مهمی است و نباید اجازه دهیم طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها به این اصل مهم در جامعه آسیب بزند.

قاسمی‌فرزاد تأکید کرد: بنای دولت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است و کلنگ‌زنی و آغاز طرح جدید منتفی است؛ مگر در شرایط ضروری و نیازسنجی‌های کارشناسی‌شده که این مسئله باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تدوین برنامه یک‌ساله توسعه استان همدان، گفت: با اعلام شعار سال از سوی رهبر انقلاب (مدظله‌العالی) تغییراتی با این رویکرد در طرح ایجاد شده و به‌زودی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌های تابعه به‌عنوان یک تکلیف ابلاغ می‌شود تا در جهت اجرای آن و تحقق شعار سال گام بردارند.

استاندار همدان به ایجاد 23 هزار و 500 فرصت شغلی طی سال‌ جاری در استان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به شعار سال و سیاست‌های ابلاغی، برنامه‌های اجرایی سال 1401 با همکاری نهادهای علمی و دانشگاهی و در راستای دانش‌بنیان کردن اشتغال و تولید تدوین شده است.

قاسمی‌فرزاد در ادامه سخنان خود به لزوم اصلاح آمارهای نادرست و ارائه اطلاعات دقیق و منطبق بر واقعیت در حوزه‌های جمعیتی، نرخ اشتغال و بیکاری اشاره و تأکید کرد: اگرچه برخی محرومیت‌ها نیز در استان وجود دارد، اما شاخص‌ها و اطلاعات ثبت‌شده با واقعیت در تناقض است و همین امر موجب کاهش میزان اعتبارات اختصاص‌یافته به استان و ناتوانی در پیشبرد مؤثر فعالیت‌ها می‌شود.

وی به طرح نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرده و استان همدان را یک کارگاه بزرگ خواند و گفت: ساخت 100 هزار مسکن طی چهار سال در دستور کار قرار گرفته که بارقه‌ای از امید برای خانه‌دار شدن افراد فاقد سرپناه و فراهم کردن زمینه‌های شغلی مولد در سطح جامعه است.

استاندار همدان نتیجه فعالیت‌های عمرانی و سازندگی در استان را افزایش فرصت‌های شغلی و رشد و توسعه پایدار و همه‌جانبه استان برشمرد و اضافه کرد: مشکل تأمین مسکن در همدان حل شده و در برخی نقاط نیز که مشکل وجود دارد، درحال رایزنی و رفع مشکل هستیم.

قاسمی‌فرزاد در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشور و استان همدان خشک‌سالی است که برای استفاده بهینه از منابع موجود با اولویت تأمین آب آشامیدنی، ضمن ممنوعیت کشت برخی محصولات نیازمند آب زیاد، باید به سمت کشاورزی نوین و استفاده از شیوه‌های مدرن حرکت کرده و در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.

وی گفت: تکمیل پروژه آب‌رسانی از سد تالوار به همدان که مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان است نیز با جدیت درحال پیگیری بوده که تا قبل از آغاز کار دولت سیزدهم 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم یک‌هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته که 500 میلیارد تومان آن تاکنون پرداخت شده و ایجاد کارگاه‌های جدید توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) نیز در دستور کار است.

استاندار همدان در پایان سخنان خود به حضور گردشگران نوروزی در همدان نیز اشاره کرد و متذکر شد: حضور گسترده گردشگران در استان و رونق چشمگیر صنعت گردشگری منطقه اتفاق مثبتی بود که امسال رخ داد، برای تداوم و رشد بیشتر این صنعت در استان، باید تلاش کرد؛ ضمن اینکه انتظار می‌رود همدان در تعطیلات عید فطر نیز میزبان مسافران باشد که باید دستگاه‌های ذی‌ربط آمادگی داشته باشند.

   به توزیع امکانات در مناطق محروم توجه ویژه شود

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: در کلام مولا امیرالمؤمنین آمده است که حق‌گویی برای من دوستی باقی نگذاشت، بنده هم به تأسی از این کلام معتقدم باید در راه حق و حقیقت هیچ ابایی نداشت و در هر جایی که هستیم، پیرو حکومت علوی به شاخص عدالت توجه کنیم که زیربنایی‌ترین اصل حکومت علی (ع) بوده است.

فتح‌الله توسلی اذعان کرد: اگر در طرح‌ها و برنامه‌های ما پیوست عدالت نباشد، خلاف نظر رهبری عمل کرده‌ایم و این یک امر بدیهی است که اسلام و انقلاب مبنا را عدالت قرار داده‌اند.

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عدالت یعنی اگر منطقه‌ای محروم است، به اندازه منطقه‌ای که افراد متمکن در آن ساکن هستند، حق برخورداری از امکانات دارد و ای‌بسا باید بهره بیشتری از امکانات دولتی ببرد، چراکه آن فرد رنج کشیده و محروم همیشه پای کار نظام و انقلاب بوده است.

توسلی با اشاره به نزدیکی سفر ریاست‌جمهوری به استان، درنظر گرفتن عدالت را در برخورداری از امکانات و توزیع طرح‌ها یک اصل مهم خواند و اعلام کرد: کشور شاهد یک خشک‌سالی بی‌سابقه است و این مسئله در کبودراهنگ که 80 درصد مردم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند، اگر برنامه و راهکار جایگزین برای کسب درآمد مردم نداشته باشیم، می‌تواند فاجعه باشد.

وی ادامه داد: اگر فردا همین مردم ناچاراً و از سر بیکاری به حاشیه شهرها مهاجرت کرده و مشکلات امنیتی پدید بیاورند، ما نمی‌توانیم هیچ‌کس را ملامت کنیم، بی‌شک خداوند نیز ما و شما را نخواهد بخشید.

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به گردن ما حق دارند و منتی سر آن‌ها نیست؛ ما نوکر مردم هستیم و باید بعد از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی به آنان حق برخورداری از امکانات را بدهیم و برای دستیابی آنان به یک زندگی خوب و متعالی تلاش کنیم.

توسلی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: خوشبختانه تعامل خوبی بین دولت و مجلس برقرار است و ما از دولت قطعاً حمایت کرده و می‌کنیم؛ اما این به معنای نادیده گرفتن نقش نظارتی مجلس نیست و از دولت‌مردان برنامه می‌خواهیم و با احدی تعارف نداریم.

وی به تحقیق و تفحص از غار علیصدر نیز گریزی زد و گفت: همه دستگاه‌ها مطابق قانون موظف هستند با ما همکاری کنند و اگر همکاری نکنند، می‌توانیم آن‌ها را به‌عنوان مجرم به دستگاه قضا معرفی کنیم؛ اگر هم کسی بخواهد مانعی در این راه ایجاد کند، در مقابل رسانه‌ها او را معرفی خواهیم کرد.

نماینده مردم کبودراهنگ و بهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انجام مکاتبات با استانداری و دستگاه‌های اجرایی، افزود: مستندات باید در اختیار ما قرار داده شود تا بعد از 30 سال در مقابل مردم بگوییم در آنجا چه خبر بوده؛ اگر هم ما اشتباه کرده باشیم، بدون شک در مقابل مردم این موضوع را صراحتاً عنوان خواهیم کرد.

توسلی به بودجه قابل توجه استان با تلاش‌های صورت‌گرفته در بخش‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: باید تلاش خود را برای اصلاح شاخص‌ها به‌کار بگیریم تا بتوانیم وضعیت اشتغال و تولید را در استان بهبود ببخشیم.

وی در پایان سخنان خود اعلام کرد: بنده بدون تعارف عرض می‌کنم که در مقابل هر مدیری که طهارت اقتصادی نداشته باشد، خواهم ایستاد؛ اگرچه به قیمت از دادن مسئولیتم تمام شود.

   امیدآفرینی در جامعه وظیفه مسئولان نظام

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های استان، تصریح کرد: هر نقطه‌ای از استان مزیتی دارد که مبتنی بر آن می‌توان تولید و اشتغال را در آنجا ارتقا داد.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که باید به آن توجه کنیم، پروژه‌های نیمه‌تمام است؛ وقتی پروژه‌ای شروع نشده، قاعدتاً خیلی به چشم نمی‌آید، اما وقتی عملیات اجرایی آن آغاز شده و بیش از اندازه ادامه پیدا می‌کند، این انتظار مردم را خسته و ناامید می‌کند؛ باید کمک کنیم پروژه‌های نیمه‌تمام هرچه سریع‌تر به پایان برسند.

وی به ارتباط خوب دولت و مجلس نیز اشاره کرد و گفت: مردم ما را مجلس یا دولت نمی‌بینند، بلکه نظام می‌بینند و بنابراین باید به این مسئله توجه کرد. باید بین مردم رفت، گره‌گشایی کرد و آن‌ها را به آینده امیدوار کرد؛ نباید از این ابزاری که در دست ما است، دریغ کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر امیدآفرینی در جامعه، اذعان کرد: همه ما موظفیم در جامعه امیدآفرینی کنیم تا مردم بدانند جریان انقلاب مواج و رو به تعالی است. نباید این فرصت را در تببین دستاوردها و اقدامات انجام‌شده نادیده گرفت.

گفتنی است؛ در این مراسم حسن رضانیا به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان معرفی شد که پیش‌تر در جایگاه‌های مختلف مسئولیت داشته است.

شناسه خبر 54607