شناسه خبر:57520
1401/4/20 08:29:34

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: شهردار جورقان از احداث جورقانی جدید در راستای توسعه و سرمایه‌گذاری براساس طرح تفصیلی خبر داد و گفت: فاز نخست این مهم در منطقه آهوان با انجام عملیات تفکیک آغاز شده است.

صبح پنجشنبه گذشته تحریریه سپهرغرب میزبان داوود احمدی، شهردار جوان جورقان بود و در این نشست پرسش و پاسخی حول وضعیت مدیریت شهری این شهر در بین اعضای تحریریه و وی انجام شد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

شهردار جورقان با اشاره به هویت تاریخی این شهر، گفت: جورقان شهر تاریخی و باستانی به‌نام گوراوان است که برگرفته از گور آهوان بوده و به احتمال قوی و با توجه اسناد موجود تاریخی، شکارگاه بهرام گور بوده است.

داوود احمدی افزود: جورقان در زمان‌های گذشته روستای آبادی بوده و مهاجرپذیری زیادی نیز داشته و جزء روستاهایی بوده که در زمان ارباب رعیتی بنا به وسعت (پنج هزار هکتار) بیش از یک مالک داشته است.

احمدی با بیان اینکه 14 مردادماه سال 1400 شورای اسلامی ششم به‌صورت رسمی سکان شهر جورقان را به دست گرفت و 24 مهرماه همان سال نیز شهردار انتخاب شد، ابراز کرد: روزی که بنده شهرداری را تحویل گرفتم، از بودجه پنج‌ونیم میلیارد تومانی این شهر در سال 1400، تنها 27 درصد بودجه شهر محقق شده بود و کارگران چهار ماه و کارمندان سه ماه بود که حقوق دریافت نکرده بودند و یک‌سری مشکلات گریبان‌گیر شهر شده بود.

وی با تأکید بر اینکه با تلاش و کوشش عوامل شورای اسلامی شهر، شهرداری و همیاری مردم در شب عید بودجه 126 درصد (یعنی 26 درصد نیز بیشتر از بودجه شهرداری) محقق شد، خاطرنشان کرد: در سال 1401 این بودجه به رقم 11 میلیارد و 50 میلیون تومان رسیده که بیانگر افزایش چشمگیری است؛ در سنوات قبل فضای تقسیم‌بندی بودجه به‌گونه‌ای بود که 60 درصد به مباحث جاری و تنها 40 درصد به مباحث عمرانی تخصیص می‌یافت، اما در دوره ششم از آنجا که نگاه ما عمرانی نیست، در این ساختار تغییراتی را اعمال کردیم؛ به نحوی که در بودجه سال جاری سهم عمرانی 63 درصد و بخش جاری بودجه چیزی حدود 27 درصد بودجه کل را شامل می‌شود.

شهردار جورقان با تأکید بر اینکه علاوه‌بر این اتفاق میمون در راستای نگاه عمرانی برای تعامل بیشتر و پیوند بین شهرداری و شهروندان و درعین‌حال توسعه در راستای بهبود خدمات‌رسانی به مردم و با پیشنهاد شورای اسلامی شهر و دفتر شهرسازی کل عوارض ساختمانی در سال 1401 تا سقف 120 متر مربع را رایگان اعلام کردیم، تصریح کرد: این امر منجر به آن خواهد شدکه مردم نسبت به ساخت‌و‌سازهای اصولی ترغیب شوند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری تصمیمات گرفته‌شده در راستای حمایت از ساخت‌وسازها با بخشودگی‌های اعمال‌شده، اظهار کرد: درنظر بگیرید در سه ماه نخست سال 1400 تعداد پروانه‌های صادرشده صفر بود، اما در سه ماه نخست امسال 12 پروانه ساختمانی صادر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در مقایسه دیگر طی سه ماه نخست سال 1400 تعداد پرونده‌های ارجاع داده‌شده کمیسیون ماده 100، 15 فقره بود که این رقم در سه ماه نخست سال جاری به 9 فقره رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه بودجه شهرداری از 5/5 میلیارد تومان سال گذشته به 11 میلیارد و 50 میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته و نشان‌دهنده این است که دوره ششم با یک رویکرد خدمات‌رسانی به مردم شهر و در کنار آنان بودن پیش می‌رود، تشریح کرد: بزرگ‌ترین تفکیک تاریخ شهری جورقان را در منطقه جدید آهوان به متراژ 33 هزار و 500 متر مربع در دستور کار داریم که خوشبختانه فاز نخست آن تکمیل شده است و امیدواریم تا پایان دوره ششم مابقی 45 هکتار نیز انجام شود.

   جورقانِ جدید

شهردار جورقان گفت: تفکیک 60 هکتار از اراضی جورقان را در دستور کار داریم و به دنبال شهر جورقان جدید هستیم و این کار با دادن پروانه رایگان و وام 200 میلیونی چهار درصد 20 ساله به هر واحد آغاز شده تا شهر آرام‌آرام منتقل شود؛ زیرا به زعم بنده تعریض معابر تنگ کنونی هزینه‌هایی به‌مراتب بیشتر را در پی خواهد داشت، حال آنکه ایجاد جورقان جدید بر مبنای طرح تفصیلی یقیناً در راستای خدمات‌رسانی و بهبود و توسعه ساختار شهر مؤثرتر خواهد بود.

وی با اشاره با تشریح چگونگی پیگیری تحقق جورقان جدید، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین تفکیک‌ها را در منطقه آهوان شهر جورقان انجام دادیم و شرایط برای احداث مسکن و سرمایه‌گذاری فراهم است.

احمدی با بیان اینکه تفکیک 33 هزار و 500 متر از اراضی در آهوان انجام شده، ادامه داد: این مسائل را برای ایجاد فضای شهری مطلوب با خانه‌های ویلایی پیگیری می‌کنیم.

وی با ابراز گلایه‌مندی از عدم توجه دستگاه‌های متولی به عرصه ورزش و فرهنگ و درعین‌حال زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی این شهر، ابراز کرد: دیگر از پیگیری مدیران حوزه ورزش ناامید شده و خود به دنبال احداث فضای ورزشی هستیم و به احتمال زیاد یکی از پروژه‌های دولت کلنگ‌زنی این مجموعه از سوی شهرداری با وجود نداشتن رسالت در این زمینه است.

شهردار جورقان با اشاره به اینکه چرا نباید به شهری همچون جورقان که سرانه کتاب‌خوانی آن نسبت به جمعیت در استان سرآمد است کتابخانه، سالن مطالعه و ساختمان کتاب‌خوانی اختصاص پیدا کند؟ اظهار کرد: توجه به فضاهای ورزشی و سرگرمی مردم، توسعه فضای سبز و توجه ویژه به فرهنگ کتاب‌خوانی در شهر از دیگر مواردی است که دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: مدیریت شهری در این دوره در حوزه فرهنگی بیشتر از توان خود وارد شده و کتابخانه‌ای در شهر به مساحت 110 متر احداث کرده و هم‌اکنون 380 عضو فعال دارد و در یک ماه گذشته نزدیک به 900 جلد کتاب از کتابخانه جورقان به امانت رفته است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه به زعم ما در دوره ششم جورقان نه‌تنها ورودی شهر همدان بلکه ورودی غرب کشور است پس سامان‌دهی آن جزء اولویت‌های تعریف‌شده برای مدیریت شهری در دوره ششم بوده، ابراز کرد: درحال حاضر وضعیت موجود در شأن جورقان و ورودی غرب کشور نیست؛ پس در نخستین گام مطالعه طرح ترافیکی آن در دستور کار بوده و برای این امر به‌صورت تخصصی مشاور گرفته شده تا پس از ارائه طرح و دفاع از آن، برای بخش‌های دیگر نیز مطالعه لازم در عرصه شهرسازی و دیگر مباحث از طریق مشاورین تخصصی به‌صورت جداگانه انجام پذیرد.

احمدی با اشاره اجمالی به طرح میدانگاهی در حد میدان نقش جهان اصفهان با کارکردهای متنوع و به‌ویژه تجاری در عرصه ایجاد درآمد پایدار به مساحت هفت هکتار در ورودی شهر جورقان، اظهار کرد: از آنجا به این بحث به‌صورت گسترده نمی‌پردازم که به نظر بنده باید کار را به نتیجه رساند و بعد اطلاع‌رسانی کرد؛ زیرا امروز مردم به اندازه کافی شعارزده هستند.

احمدی با اشاره به چرایی گلایه‌مندی اعضای شورا و شهرداری نسبت به مجموعه بنکداری در جوار شهر جورقان، اذعان کرد: در بحث شهرک صنفی بنکداران، قانون وارونه و به تعبیر بهتر دور زده شده است؛ چراکه اراضی این شهرک به‌منظور احداث شهرک بوعلی دو درنظر گرفته شده بود، اما 100 درصد شهرک صنعتی به‌صورت تجاری به فروش رفته که برخلاف نظر کارگروه امور زیربنایی است.

وی ادامه داد: وقتی نام شهرک صنعتی به میان می‌آید، قوانین شهرداری‌ها دیگر کارآیی ندارد و ما تابع قانون و به دنبال گرفتن عوارض از آن‌ها نخواهیم بود؛ اما در شهرک صنفی قطعاً معضلات ترافیکی شهرداری جورقان را با چالش مواجه خواهد کرد.

شهردار جورقان با بیان اینکه ما با تمام قوا از این شهرک که برای استان آورده بسیاری دارد پشتیبانی می‌کنیم و امیدواریم از نیروهای بومی برای شغل‌های ایجادشده در آن استفاده شود، افزود: پروژه‌های عمرانی بزرگ باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد؛ بنابراین این سؤال مطرح است که اگر این شهرک تجاری است، چرا نباید به شهرداری عوارض پرداخت کند؟ آیا غیر از این است که می‌بایست تنش‌های ترافیکی این شهرک توسط شهرداری جورقان مدیریت شود؟

وی در پاسخ به سؤال دیگری در حیطه وضعیت سرانه فضای سبز این شهر گفت: خوشبختانه در دوره‌های پیشین در این عرصه شاهد عملکرد مناسب بودیم، به‌طوری که بوستان غدیر یادگار دوره دوم شورا و بوستان مادر یادگاری است که در دوره سوم شروع و در دوره پنجم از آن بهره‌برداری شد.

شهردار جورقان افزود: با این وجود طرح پارکی در محله گمار در دست مطالعه است تا مشخص شود که آیا امکان اجرای آن وجود دارد یا خیر و درعین‌حال طرح درخت‌کاری را علاوه‌بر درمانگاه و مدارس به‌طور ویژه در کوچه‌ها پیگیری می‌کنیم؛ زیرا بیشترین جمعیت در شهر در کوچه‌ها ساکن هستند و در این زمینه خواهان همکاری بیشتر مردم برای اجرای این طرح در درب منازلشان هستیم.

وی با اشاره به اینکه در عرصه سیماومنظر شهری نیز به دنبال بسترسازی برای گرفتن تسهیلات مجزا هستیم، تشریح‌ کرد: متأسفانه شهری همچون جورقان هیچ‌گونه زیرساخت فرهنگی ندارد.

احمدی با بیان اینکه دوره ششم بر مبنای مطالبه‌گری است، ابراز کرد: مسئله‌ این است که شهر جورقان با وجود نیاز به بخش‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی حتی یک سالن جلسه و یک سالن آمفی‌تئاتر ندارد و مورد بی‌مهری در عرصه تخصیص اعتبارات در مقایسه با شهرهای همتراز واقع شده است.

شهردار جورقان پیگیری مسئله شبکه فاضلاب این شهر را جزء اولویت‌ها دانست که از سوی شورا و شهرداری دنبال شد و گفت: خوشبختانه این مهم به نتیجه رسید؛ به‌طوری که احداث فاضلاب شهری آغاز شده، در این زمینه شرایط به‌گونه‌ای دنبال شد که درحال حاضر طی 20 دقیقه مجوز حفاری فاضلاب از سوی شهرداری صادر می‌شود که نمونه آن در سطح شهرداری‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به سه کیلومتر این پروژه اجرا شده است، اذعان کرد: این درحالی است که تاکنون یک ریال از شرکت آب و فاضلاب بابت این مهم دریافت نکردیم.

احمدی با تأکید بر اینکه هر جایی که حفاری انجام شده در راستای رفاه حال مردم آسفالت‌ریزی را در کمتر از 40 روز در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: برای ما مردم مهم هستند، پس کار آن‌ها را منتظر مجوز نگه نمی‌داریم و درعین‌حال به بهانه اینکه پول دریافت نکردیم، از آسفالت‌ریزی سر باز نمی‌زنیم.

شناسه خبر 57520