شناسه خبر:64355
1401/10/8 09:49:45

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: انتظار می‌رود کردستان در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از استان‌های اول و شاخص کشور باشد و این رویه در استان شتاب گیرد.

اسماعیل زارعی کوشا روز چهارشنبه در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سنندج اظهار کرد: در شبکه بانکی استان این ظرفیت و پتانسل وجود دارد که تسهیلات فرزندآوری و ازدواج که تاثیر مستقیم بر حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد تسهیل شده و کردستان، استان شاخص کشور باشد.
وی با بیان اینکه همچنین پیشتاز بودن کردستان در زمینه پرداخت این تسهیلات امتیاز خوبی برای شبکه بانکی استان به شمار می‌رود، گفت: انتظار می‌رود مدیران عامل بانک‌های استان در این زمینه همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.
استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه مساله مهم در زمینه جوانی جمعیت، فرهنگ آموزش عمومی است، گفت: رویه ای که هم اکنون در زمینه جمعیت پیش گرفته ایم با بحران پیش رو (پیری جمعیت) سنخیتی ندارد و لازم است بخشی از ظرفیت اطلاع‌رسانی شهری از سوی شهرداری‌های استان به جوانی جمعیت اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه از جمله دانشگاه علوم پزشکی و قرارگاه جوانی جمعیت، شعارهایی را در این راستا طراحی و برای تبلیغ در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند و شهرداری‌ها نیز باید بصورت رایگان در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.
زارعی کوشا استفاده از فضای مدارس و نظام آموزشی را یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم در راستای فرهنگ‌سازی جوانی جمعیت اعلام کرد و افزود: در دهه 60 فرهنگ‌سازی کاهش جمعیت از مدارس و از همان دوران ابتدایی انجام می‌شد و هم اکنون نیز باید از همین ظرفیت برای افزایش جمعیت بهره برد.
به گفته وی کار جدی در زمینه پیش رفتن جامعه به سمت پیری انجام نشده و در واقع زنگ خطر پیری جمعیت به صدا در نیامده است و این مساله نیازمند کار اصولی است.
استاندار کردستان یادآور شد: هرچند مباحث اقتصادی یکی از مهمترین موارد در بحث جوانی جمعیت است، اما فقط صرف مساله اقتصادی در این زمینه درست نیست چرا که فرزندآوری در بین اقشار مرفه جامعه بسیار پایین تر از قشر ضعیف است.
جوانی جمعیت نیازمند کار پژوهشی است
وی با بیان اینکه پیش رفتن به سمت جوانی جمعیت نیازمند کار پژوهشی است، گفت: یک درصد اعتبارات در همه دستگاه‌ها باید به کار پژوهشی اختصاص یابد و منظور ما از انجام کار پژوهشی تاثیرگذار اینگونه مسائل و پاسخگویی به سوالات و علت‌ها است.
زارعی کوشا یادآور شد: در گذشته قبحی برای طلاق وجود داشت اما هم‌اکنون این شیوه تغییر کرده و قبح طلاق شکسته شده و وقتی ازدواج صورزت می‌گیرد پیش بینی‌های لازم برای طلاق انجام می‌شود و حتی در یک تقلید ناصحیح از فرهنگ بیگانه جشن طلاق هم برگزار می‌کنند که سنخیتی با فرهنگ ما ندارد.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه و زبان هنر در زمینه ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری و جوانی جمعیت گفت: باید با استفاده از این ظرفیت‌ها برای تبدیل شدن این موضوع به یک ارزش فزهنگی و عمومی تلاش شود.
حسن عسگری فرماندار سنندج نیز در این جلسه یا بیان اینکه یکی از مشکلات بحت فرزندآوری نگاه فرهنگی است، گفت: ما باید در این بخش بیشتر کار کنیم چرا که بحث فرهنگی در بسیاری از خانواده‌ها ضعیف است لذا باید دستگاه‌های فرهنگی در این جلسات حضور داشته و تولید محتوا داشته باشند.
ثبت حدود 17 هزار ولادت در کردستان
مدیرکل ثبت احوال کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه از اول امسال تا پایان آذر از مجموع 16 هزار و 896 ولادت ثبت شده 16 هزار و 308 مورد به صورت تک‌زایی و 277 واقعه به صورت 2 قلوزایی بوده است، گفت: 10 مورد به صورت سه قلوزایی بوده که پنج مورد در سنندج، 2 مورد کامیاران و در دهگلان، دیواندره و سقز هر کدام یک مورد ثبت شده است.
علی جوکار با بیان اینکه از مجموع ولادت‌های ثبت‌شده 12 هزار و587 واقعه شهری و چهار هزار و 309 واقعه هم روستایی بود افزود: همچنین هشت هزار و 724 واقعه ولادت پسر و هشت هزار و 172 واقعه هم ولادت دختر بود.
وی با بیان اینکه در هرماه به طور متوسط هزار و 877 واقعه ولادت در استان به ثبت رسده است، گفت: در هر شبانه‌روز به طور متوسط 61 واقعه و در هر ساعت به طور متوسط 2.5 واقعه ولادت ثبت شده است.
به گفته وی نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برای 106.7 (در مقابل هر 100 واقعه دختر حدود 107 واقعه پسر) به ثبت رسده است.
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: از اول امسال تاکنون 14هزار و 536 فقره تسهیلات ازدواج به زوج‌های کردستانی پرداخت شده و استان هم در این زمینه رتبه هفدهم را دارد.
اشرف یوسفی قیاسی با اشاره به اینکه همچنین تا پایان آبان حدود 11 هزار فقره تسهیلات فرزندآوری در استان پرداخت شده است، افزود: تلاش ما این است که در پرداخت تسهیلات فرزندآوری تسریع شود.
سرپرست امور بانوان استانداری کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه عدم دغدغه مندی در بحث جمعیت یکی از مشکلات در این زمینه است گفت: افرادی که دارای جایگاه حقوقی هستند یا دغدغه این موضوع را ندارند یا برایشان در اولویت نیست.
زینب زاله افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی در فرزند آوری در میان اقشار جامعه معیشت و اقتصاد خانواده است اما آمار خلاف این را ثابت می‌کند چراکه مناطق پایین شهر، بسیار بیشتر از مناطق بالای شهر فرزندآوری دارند.

شناسه خبر 64355