شناسه خبر:66316
1401/12/2 09:39:02

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: 115 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی این استان برای یک دوره سه‌ساله هدف‌گذاری شد که با تحقق این مهم، گره چندساله طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی استان باز می‌شود.

«علی‌اکبر اسدی» روز دوشنبه افزود: مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور، اثرگذاری مهمی در کل کشور به همراه داشته و یکی از نتایج آن، هدفمند شدن اقدامات و گام برداشتن در راستای ظرفیت‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای دولت است.
وی بیان کرد: براساس آمار رسمی ارائه‌شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، چنانچه منابع و اعتبارات 30 سال بودجه سنواتی کشور به طرح‌های نیمه‌تمام سال‌های قبل تخصیص یابد، شاید نتوان این طرح‌ها را تکمیل کرد و این مهم نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب طرح‌های عمرانی است و اولویت‌بندی در تخصیص اعتبار و تکمیل و بهره‌برداری در این طرح‌ها ضروری است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه امسال 35 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی این استان پیش‌بینی شده است، گفت: تاکنون 14 هزار میلیارد ریال در این راستا به استان مرکزی تخصیص یافته که هم‌زمان با سفر معاون اجرایی رئیس‌جمهور به این استان، رقم قابل توجه دیگری درنظر گرفته شد تا بتوان شماری از این طرح‌ها را در چندماه آتی به بهره‌برداری رساند.
اسدی اظهار کرد: یکی‌ از راهبردهای اصلی دولت جهادی سیزدهم، ترسیم برنامه زمانی سه‌ساله برای انجام فعالیت‌های عمرانی است که در این راستا، طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی براساس چارچوب مشخص احصا شد و طبق برنامه زمان‌بندی در دستور کار تکمیل قرار دارد و سعی بر آن است که منابع به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد تخصیص یابد و درصورت امکان، عملیات اجرایی طرح جدیدی آغاز نشود.
وی عنوان کرد: رسیدگی به مشکلات زیرساخت‌ها در استان مرکزی به‌ویژه در حوزه راه، یکی از اولویت‌های هدف‌گذاری شده است که در بخش راه‌های روستایی، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده و اقدامات مناسبی در حوزه بهسازی و ترمیم شبکه راه‌های روستایی در دستور کار است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی رفع مشکلات شبکه بزرگراهی و تکمیل قطعات باقی‌مانده شبکه آزادراهی کشور در استان را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی لازم در این راستا انجام شده و یکی از رویکردهای محوری در این حوزه، تسهیل در تردد مردم و کاهش میزان تصادفات برون‌شهری و افزایش سطح ایمنی با تکمیل و ارتقای شبکه راه‌ها در استان مرکزی است.
اسدی اقدام اولویت‌دار دیگر را در حوزه آب‌رسانی اعلام کرد و افزود: با توجه به خشک‌سالی‌های سال‌های گذشته و اُفت سطح آب‌های زیرزمینی، تنش آبی در کل کشور و به تبع آن در استان مرکزی وجود دارد، ازاین‌رو می‌طلبد تنش آبی استان را در حد امکان کاهش داد و مشکلات تأمین آب روستاها را رفع کرد.
وی بیان کرد: اقدامات مناسبی در شهرستان تفرش، ساوه و کمیجان در حوزه اجرای طرح‌های آب‌رسانی انجام شد و برنامه‌ریزی لازم برای جذب اعتبارات در این راستا صورت گرفته و در حوزه روستایی نیز چند طرح با حضور استاندار مرکزی افتتاح شد و در سال آتی هم بهره‌برداری از طرح‌هایی در حوزه آب‌رسانی پیش‌بینی شده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و درمان نیز اقدامات مؤثری درحال انجام است، گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) اراک در چندسال گذشته قابل توجه نبود که اکنون این طرح بزرگ درمانی و آموزشی با تزریق دو هزار میلیارد ریال منابع مالی، شتاب قابل توجهی گرفته و تلاش می‌کنیم مابقی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح در اسرع وقت تأمین شود.
اسدی اظهار کرد: بیمارستان حضرت فاطمه (س) شهر خمین نیز دارای 98 درصد پیشرفت است که در فروردین‌ماه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی تأکید کرد: یکی از دغدغه‌های دولت رفع مشکلات آموزشی مدارس است که خوشبختانه در استان مرکزی مدارس خشتی و سنگی ‌وجود ندارد و تعداد مدارس کانکسی نیز حدود 45 مورد است که از ابتدای امسال تاکنون، نیمی از آن‌ها در قالب طرح شهید دانش‌آموز پناهی جمع‌آوری شد؛ امید است تا سال آینده تحصیلی، تعداد مدارس کانکسی باقی‌مانده با مشارکت خیرین و دولت، جمع‌آوری شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: بیشتر مدارس کانکسی این استان دارای زیر 10 نفر دانش‌آموز است و تلاش می‌شود ظرفیت مدارس توسعه یابد تا دانش‌آموزان در فضای مطلوب‌تر، آموزش‌های لازم را فرا گیرند.
اسدی یادآور شد: در یک‌سال گذشته با مشارکت خیرین و دولت، 42 فضای آموزشی در استان مرکزی تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
وی تأکید کرد: اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک و کاهش آلودگی هوا این شهر از دیگر اقدامات مهم و اولویت‌دار است که پیرو سفر رئیس‌جمهور، این طرح با الزاماتی در استان تصویب و به سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تصویب نهایی ارسال شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: انجام بخشی از اقدامات در حیطه اختیارات استان است و برخی اقدامات نیز باید در سطح ملی پیگیری شود که یکی از مهم‌ترین آنها، موضوع مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند است.
اسدی بیان کرد: مازوت‌سوزی به‌دلیل ناترازی در تولید و مصرف گاز کشور و اهمیت تولید به‌ویژه در نیمه دوم سال در تمام نیروگاه‌های کشور صورت گرفت و برای برون‌رفت از این چالش در سال‌های آتی، نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه انرژی است.
وی عنوان کرد: فارغ از مباحث کلان، در استان مرکزی تلاش می‌شود با افزایش ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، سهم برق پاک تحویلی به شبکه افزایش یابد که در این راستا، اقدامات مناسبی در یک‌سال گذشته با تعامل و همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت نیرو انجام شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: اکنون نیروگاه‌های حرارتی تولیدی کشور به‌دلیل‌ کمبود گاز، مجبور به مازوت‌سوزی هستند؛ هرچند به استناد ماده 13 قانون هوای پاک، صنایع آلاینده باید سوخت استاندارد مصرف کنند.
اسدی بیان کرد: بر این اساس در استان مرکزی با تعامل و همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت، برنامه‌ریزی‌هایی درحال انجام است تا در بلندمدت بتوان کیفیت سوخت مازوت مصرفی احتمالی در فصول سرد در نیروگاه بهبود یابد.
وی تصریح کرد: طرح‌های تحقیقاتی نیز از سوی دانشگاه‌ها و نخبگان ارائه شده که در مرحله امکان‌سنجی است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی درخصوص پرداخت عوارض آلایندگی صنایع گفت: با استناد به بند سه ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه و ماده 38 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده توسط کمیته پیش‌بینی‌شده در قانون و با درنظر گرفتن شاخص‌های شدت‌پذیری مناطق اطراف، مطابق جمعیت متأثر و سهم آلودگی آب، خاک و هوای مناطق اطراف، سهم آلایندگی توزیع می‌شود.
اسدی بیان کرد: سهم آلایندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق متأثر و از طریق سازمان امور مالیاتی ماهیانه پرداخت می‌شود تا در رفع مشکلات مناطق به‌ویژه افزایش زیرساخت‌های شهری، توسعه فضای سبز، بهبود معابر و توسعه حمل‌ونقل عمومی هزینه شود.
وی گفت: امید است در راستای حفظ منافع سلامت عمومی و محیط‌زیست به‌عنوان سرمایه‌ای برای تمام نسل‌ها، با نوسازی و تبدیل صنایع هم‌جوار به صنعت پاک و سبز، آلایندگی این واحدها رفع شود و نگاه درآمدی به این منابع واریزی در دولت و استان مطرح نیست.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را از دیگر اقدامات اولویت‌دار دولت عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح، دولت وظیفه تأمین زمین به‌صورت رایگان و در قالب اجاره ارزان‌قیمت 99 ساله و تأمین وام بانکی به‌منظور تکمیل آورده متقاضیان از سوی بانک‌ها را برعهده دارد.
اسدی بیان کرد: اقدامات مؤثری در تمام شهرهای استان مرکزی در مراحل مختلف، الحاق به محدوده و تغییر کاربری اراضی دولتی، طراحی، آماده‌سازی و ایجاد واحدهای مورد درخواست مطابق ظرفیت ابلاغی درحال انجام است.
وی عنوان کرد: بیشتر مشکل در اجرایی کردن این طرح، در شهرهای اراک و ساوه است که تدابیر ویژه‌ای در راستای رفع آن‌ها در دست بررسی بوده و بانک‌ها نیز در راستای بخش وام اعطایی با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن و تأکیدات شخص رئیس‌جمهور، جدی‌تر پای کار آمده‌اند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: در راستای اجرای طرح هشت هزار و 100 واحدی نهضت ملی مسکن اراک، باید سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط تعامل و هم‌افزایی لازم را داشته باشند.
اسدی بیان کرد: واریز وجه از سوی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن اراک انجام شده و باید این طرح با سرعت بیشتری پیش رود تا مردم از منفعت آن هرچه سریع‌تر بهره‌مند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای طرح 24 متری در اراک، گفت: این طرح جایگزین طرح 58 متری است و نباید انتظار داشت که کارکرد آن طرح را داشته باشد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: درواقع طرح 24 متری تعریض خیابان با لحاظ کردن برخی اصلاحات هندسی و تعریض با استفاده از شبکه ظرفیت معابر موجود است و در نشستی که با فرماندار، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر اراک برگزار شد، مقرر شد مجموعه مدیریت شهری اهتمام بیشتری در اجرای این طرح و رفع موانع احتمالی پیش‌ روی آن داشته باشد.
اسدی اظهار کرد: بخشی از املاک مسیر طرح در تملک شهرداری است و باید این مهم با سرعت بیشتری انجام شود و شهرداری با یک برنامه‌ زمان‌بندی مشخص طی 18 تا 24 ماه این طرح را به نتیجه برساند، چراکه طرح زمان‌بری نیست.
وی تأکید کرد: اکنون تعامل، همدلی و هم‌افزایی مناسبی میان مجموعه دستگاه‌های اجرایی دولتی، قضائی، نظامی و انتظامی، مجموعه مدیریت شهر و روستا و شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد شده که امید است بتوان گام‌های مؤثرتری در راستای رفع مشکلات مردم استان مرکزی برداشت.

شناسه خبر 66316