شناسه خبر:74536
1402/7/20 11:17:07
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران:

مدافعان حرم همدان نگین انقلاب اسلامی هستند

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه همدان در دل خود مدافعان حرمی تربیت می‌کند که نگین انقلاب اسلامی می‌شوند، گفت: استان همدان در آغازین روزهای انقلاب توانست به سبب مجاهدت‌هایش در کشور به‌صورت شاخص شناخته شود.

سردار احمدرضا رادان شامگاه سه‌شنبه 18 مهرماه در سومین شب از کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان با بیان اینکه در ورزشگاه شهیدسلیمانی به‌علت برگزاری چندین دوره یادواره و کنگره شهدا نور تجلی شهدا به نمایش گذاشته شده و این مکان را به برکت شهدا به مکانی مقدس تبدیل کرده است، گفت: استان همدان در آغازین روزهای انقلاب توانست به سبب مجاهدت‌ها در کشور به‌صورت شاخص شناخته شود و هیچ‌گاه ذهن‌ها آن مجاهدت‌ها را فراموش نمی‌کنند؛ نخستین فرمانده عملیاتی سپاه انقلاب اسلامی همدان در کسوت یک زن به‌نام خانم دباغ بروز و ظهور کرد و از همان ابتدا نشان داد که زنان اسلامی و مجاهد و زنانی که دل به خط امام (ره) می‌بندند، نه‌تنها حجابشان محدودیت نیست، بلکه می‌توانند حتی در کسوت یک فرمانده عالی ظاهر شده، نقش‌آفرینی کنند و حماسه بسازند.

وی با اشاره به اینکه همدان در دل خود مدافعان حرمی تربیت می‌کند که نگین انقلاب اسلامی می‌شوند، افزود: همدانی که حبیب پیدا می‌کند و حاج‌حسین همدانی نه‌تنها حبیب همدان، بلکه حبیب ایران می‌شود و حسینی که نقش‌آفرینی او در شرق، غرب و جنوب کشور و حتی در دفاع از حرم آنچنان بروز و ظهور می‌کند که به‌عنوان یک فرمانده مسلم و نابغه طراحی جنگ‌های چریکی از او یاد می‌شود. حاج‌حسینی که چه در زمان بحران و چه در زمان آرامش وقتی پیش او می‌رفتیم، با خنده بر روی لبش همه را میهمان می‌کرد و درحقیقت می‌توانستیم با خنده‌های ملیح از حاج‌حسین آرامش بگیریم و همدان با او، حبیب‌پرور می‌شود.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد:‌ همدانی که شهیدقهاری را در دل خود پرورش می‌دهد و او به‌عنوان یک مبارز قهار در جنگ‌های چریکی و کلاسیک تسلط پیدا کرده و بسیار سربه‌زیر و مظلوم بود و هنگامی‌که پیشش می‌رفتند، همه را به ادب میهمان می‌کرد؛ بنابراین همدان هم حبیبی دارد که به خنده و قهاری دارد که به سربه‌زیری همه را میهمان می‌کرد. همچنین مظلومیت شهیدی که در مسیر جهاد آنچنان می‌درخشد که نه‌تنها نام خانوادگی خوش‌لفظ دارد، بلکه لفظ و بیانش آنقدر زیبا، ساده و فصیح می‌شود که مخاطبان خودش را به تسخیر درمی‌آورد.

وی ادامه داد: همدانی‌ها نخبه‌پرور و شهیدپرور توأمان هستند و شهید سلگی‌ها، حیدری‌ها، چیت‌سازیان‌ها، ابراهیمی‌ها و طالبی‌ها را پرورش می‌دهند. همدان نه‌تنها خورشیدهایی از سپاه پاسداران دارد، بلکه شهیدانی دارد که در ارتش جمهوری اسلامی ایران هم می‌درخشند؛ مانند شهید نوژه، شهید دودانگه و شهید شاه‌حسینی که آن‌ها را تقدیم اسلام و انقلاب می‌کند و امیر جوادی، کهنه‌سرباز وطن که من افتخار داشتم در زمان آزادی سقز از تجربه این مرد درس‌ها بیاموزم.

رادان با بیان اینکه همدان شهری است که اروجعلی شکری را در خودش پرورش داده، اظهار کرد: من در شبی که اروجعلی شکری خودش را برای عملیات به‌ همراه 40 نفر از رزمندگان آماده کرد تا در روستای آق‌کند حضور پیدا کند، در آن محل بودم؛ در آن زمستان سرد سال 1361 که استخوان‌های انسان را خشک می‌کرد و حرکت را از آدم می‌گرفت، این شهید به‌ همراه تعداد زیادی از رزمنده‌ها برای عملیات آزادسازی به منطقه رفت.

وی افزود: بعد از محاصره وقتی‌ شهیدشکری متوجه شد که ضد انقلاب به آن‌ها نزدیک می‌شود، بی‌سیم پی‌آرسی 77 خودش را باز کرد و با اسلحه بی‌سیم را از کار انداخت و کد و رمز بی‌سیم را بلعید تا دست دشمن نیفتد و بعد از آن بود که دشمن در سال 1361 رفتار داعش‌گونه خودش را به نمایش گذاشت؛ همه ضد انقلاب‌ها ازجمله کومله و دموکرات رفتارهای داعش‌گونه داشتند. آن‌ها پوست صورت شهید اروجعلی شکری و فرق سرش را به دو نیم کرده و بعد با تبر سینه‌ او را شکافته و دل و روده‌ شهید را بیرون آورده بودند و وقتی ما بالای سرش رسیدیم، دانه‌های ریز کد و رمز در شکمش دیده می‌شد...

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همدان این‌گونه قهرمان پرورش می‌دهد و آفرین بر همدان و همدانی‌ها، تصریح کرد: همدانی که شهید آریافرد را در دل خود پرورش می‌دهد، شهیدی که در زمان عملیات به‌گونه‌ای آرامش داشت و عملیات را هدایت می‌کرد که گویی اصلاً عملیاتی نیست؛ همچنین شهید ابوالفتحی را در درون خود پرورش و رشد می‌دهد که این شهید در منطقه‌های مختلفی که خدمت کرده، یادگاری‌های فراوانی از رشادت و ادب به نمایش و یادگار گذاشته و شهید خرمرودی که وقتی کنارش می‌رفتیم، احساس می‌کردیم سالیان سال با او رفیق هستیم، اینقدر که مرام و معرفت داشت.

وی بیان کرد: رمز و راز این آدم‌ها چیست؟ رمز و راز حبیب کشور، قهاری‌ها، نوژه‌ها، آریافردها و خرمرودی‌ها چیست؟ به چه علت این افراد می‌توانند حبیب و دلربا شوند و می‌توانند در مقابل مردم آن‌گونه خاضع باشند اما در برابر دشمن قوی، استوار، پای‌مرد و نیکوسرشت باشند؟ راز یک مجاهد فی‌سبیل‌الله چیست؟

سردار رادان اضافه کرد: چرا به‌جای مجاهد فی‌سبیل‌الله مقاتل گفته نمی‌شود؟ اگر تنها مجاهدت در مقاتلت بود، اصلاً رمز و رازی نبود، اما چقدر قشنگ می‌شود در مکتب اسلام و قرآن رمز و رازها را به‌هم نزدیک کرد و سه بال شکل می‌گیرد که در زمان انقلاب اسلامی این سه بال در کنار هم، باهم و برای هم رمز و رازهای مجاهدت‌ها، ایثارها، شهادت‌ها، گذشت‌ها و خاطره شدن‌ها را به‌بار می‌آورند.

وی نخستین بال را امامت معرفی کرد و گفت: مردم، مبارزان، مجاهدان و خانواده‌های شهدا اگر رمز و راز بال امامت را کسب نکنید، بدون امام مسیر گم می‌شود؛ پس بال و ضلع امامت راه‌گشاترین مسیر شده و به سمت انقلاب باز می‌شود، اما امامت به‌تنهایی کافی نیست و امام تنهایی که کسی را نداشته باشد، در مسلخ کربلا به شهادت می‌رسد. بنابراین بال و ضلع دوم امت است، امتی که دل به امام خودش می‌دهد و به‌جز آن نه به چیزی فکر کرده و نه تصمیم می‌گیرد و شعر «حاشا که به‌جز حرف تو حرفی بزنم و این حنجره ارزانی فریاد تو»، مصداق این امت است که امام دستور جنگ، دفاع و صبوری می‌دهد و امت اطاعت می‌کنند و اگر بگوید عمار باش، عمار او می‌شویم.

سردار رادان خاطرنشان کرد: این امت وقتی امام را استاد می‌گیرد، پس می‌تواند با بال سوم تکمیل‌کننده، حبیب و دلربا شود که این بال، مکتب است. مگر می‌شود امام و امت باشد، اما مکتب نباشد؟ مکتب را امام معرفی می‌کند و مکتب اباعبدالله‌الحسین (ع)، مکتب شهادت، زیر بار ظلم نرفتن و ایثار کردن در حدی است که حتی اجازه اینکه کسی از او سبقت بگیرد را نمی‌دهد و همین است که رزمنده‌ها برای‌ اینکه از روی میدان مین رد شوند، از هم سبقت می‌گرفتند، گریه می‌کردند که نخستین نفر باشند! چراکه مکتب اباعبدالله‌الحسین (ع) راه و رسم ایثار را یاد می‌دهد.

وی بیان کرد: بنابراین با مکتب، امام و امت می‌شوند کشوری که رزمندگانش در زمان تحریم‌های فراوان همه سختی‌ها، خاک‌ریزهای مشقت، سختی و تنگی را رد کرده و به فتح‌الفتوح می‌رسند؛ چراکه این رزمنده‌ها امامشان را امام و استاد می‌دانند و استادمحور هستند و جالب این است که این امتی که خود استاد و امام دارد، در مقامی خود استاد و حبیب مردم ایران شده و حاج‌حسین همدانی خود برای گروه زیادی از امت استاد می‌شود و شهید سعید قهاری، شهید نوژه، شهید آریافرد، شهید شکری و تمام آن‌ها از کوچک و بزرگ خود استاد می‌شوند، اما در زمان استادی هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنند که باید استادمحور باشند و پشت‌ سر امام خود قرار گیرند و در کنار امام مکتب را یاری کرده و این فرق کسی است که دل‌ به اباعبدالله داده با کسی که دل به جور و ظلم و ستم می‌دهد.

سردار رادان اعلام کرد: جنگ‌ها دوطرفه هستند، اما یک‌طرف به‌خاطر داشتن امام، امت و مکتب، بهشت نصیبشان می‌شود و طرف دیگر به‌علت اینکه ظالم داشته و هیچ ندارد، مسیرش جهنم است و ایرانی را که یک روزی می‌خواستند به ایرانستان تبدیل و خوزستان را با محمره عوض کرده و کردستان را بگیرند و در در گنبد و آمل ناامنی ایجاد کنند، امروز آنقدر قوی است که در منطقه تعیین‌کننده است و می‌توانند از او الگو بگیرند. همان‌طور که سوریه‌ای که 80 درصد خاک آن در اختیار داعشی‌های تا بن دندان مسلح قرار گرفته بود، به داعش فائق می‌آید، برای اینکه از کسی که در مکتب اباعبدالله حول امام و امت بود، یعنی حاج‌حسین الگو می‌گیرد و او در سوریه بسیج راه انداخته و این بسیج می‌تواند 80 درصد از کل خاک ازدست‌‌رفته را باز پس بگیرد.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی با خون شهدا، جهاد رزمندگان، صبوری خانواده شهدا و استقامت مردم می‌تواند الگو شود و علت آن داشتن امام، امت و مکتب است؛ بنابراین این امت اقتدارآفرین می‌شود و می‌تواند آمریکایی‌های تا بن دندان مسلح را در دریای همیشه پارس به اسارت بگیرد و هیمنه یکی پس‌ از دیگری شکسته می‌شود و اقتدار پوشالی سرنگون شده و اقتداری که امام و مکتب دارد، همچنان تجلی پیدا می‌کند و این اثر وجودی شهدا، انقلاب و رهبری است.

فرمانده‌ کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حاج‌قاسم می‌داند امامت، امت و مکتب خیمه‌ساز و خیمه‌نگاه‌دار است، گفت: هشت هزار شهید استان همدان نشان از آن دارد که این افراد رفتند و جان دادند تا ما مستقل و مقتدر باشیم و اگر راه و رسم شهدا را در آیین خود قرار ندهیم، فردای قیامت در نزد شهدا شرمنده خواهیم بود و باید امام زمانمان را بشناسیم و راه و رسم شهدا را یاد بگیریم و همه یک شهید را به‌عنوان برادر انتخاب کرده و خون برادر شهید را حفظ کنیم و ان‌شاءالله که مردم همدان همچنان استوار، پایدار و پابر جا در خط ولایت فقیه باشند.

فرمانده انتظامی استان همدان نیز گفت: فرماندهی انتظامی استان دارای 336 شهید، 29 آزاده، 6 جانباز قطع نخاع و افزون‌بر چهار هزار رزمنده دوران دفاع مقدس است که تعداد 222 نفر از این شهدا مربوط به دوران دفاع مقدس و 114 نفر مربوط به دوران بعد از جنگ و عرصه‌های امنیت هستند.

سردار سلمان امیری بیان کرد: تجلیل و تعظیم از مقام شهدای گران‌قدر انقلاب و برگزاری کنگره و یادواره‌های شهدا یک وظیفه و ضرورت غیر قابل‌ انکار است.

وی ادامه داد: شهدا با تأسی از مکتب عاشورا درس شجاعت، فداکاری، وفاداری، ایثار و صداقت را آموختند و در راه دفاع از اهداف و آرمان‌های انقلاب جان‌فشانی کرده و حماسه‌های جاوید آفریدند و امروز جوانان این مرزوبوم با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه‌های مختلف ملی و بین‌المللی در قلل رفیع و منیع افتخار ایستادند.

فرمانده انتظامی استان همدان مطرح کرد: استان همدان همواره در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی از بدو پیروزی تاکنون از جایگاه رفیع و برجسته‌ای برخوردار بوده و گواه آن هشت هزار شهید، 18 هزار و 500 جانباز و بیش از یک‌هزار آزاده است.

سردار امیری ادامه داد: از شهدای اخیر استان شهید مهدی رفیعی پنجم آذرماه 1400 در درگیری با اراذل و اوباش به درجه شهادت نائل آمده و سرهنگ علی میرزایی شهید مبارزه با مواد مخدر است که مردادماه سال جاری با درگیری سوداگران به فوز شهادت نائل شدند.

وی اظهار کرد: از شهیدان والامقام شاخص استان می‌توان حبیب حرم، شهید حاج‌حسین همدانی را نام برد و شهدای شاخص انتظامی سرداران ابوالفتحی، خرم‌رودی، آریافر و غیره هستند که از این خطه و استان بوده‌اند و در دوران جنگ تحمیلی در عرصه خدمت و دفاع از حریم کشور حماسه‌ها آفریدند. همچنین یکی از شهدای حماسه‌ساز دوران دفاع مقدس اروجعلی شکری بوده که به‌علت نحوه شهادت، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

فرمانده انتظامی استان همدان تصریح کرد: فراجای استان هم‌سو با ستاد کنگره از سال 1400 با حضور فعال در جلسات و کمیته‌های 20 گانه برنامه‌ها و اقدامات حوزه نیروی انتظامی را پیگیری کرده است.

وی افزود: برگزاری هشت یادواره شهدای انتظامی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه، تجلیل از تمام خانواده‌های شهدا، انجام 762 مورد دیدار و تکریم خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران انتظامی استان، تدوین و چاپ کتاب «قهرمان اسرار» مربوط به شهید اروجعلی شکری و به‌روزرسانی کتاب پلاک 110 فرهنگ‌نامه شهدای انتظامی استان، فراخوان جمع‌آوری خاطرات، عکس، دست‌نوشته‌ها، وصیت‌نامه‌ها، آثار و سایر مستندات خانواده شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در ذیل کنگره بوده است.

سردار امیری بیان کرد: برنامه‌ریزی و دعوت از 30 نفر از فرماندهان، رزمندگان و پیشکوستان دفاع مقدس از نیروهای سابق کمیته ژاندرمری‌ و شهربانی و انجام مصاحبه با آن‌ها، تدوین و تولید بیش از یک‌هزار تصویر و کلیپ با موضوع شهدای انتظامی، تهیه و ساخت زندگی‌نامه شهدای انتظامی و بازنشر آن در فضای مجازی و رسانه‌ای، انجام غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای انتظامی، ساخت دو عدد سردیس و پیکره شهید اروجعلی شکری و نصب آن و نام‌گذاری میدان به اسم شهید و برپایی غرفه در برنامه «فصل شیدایی، از دیگر اقدامات فراجای استان همدان در راستای کنگره هشت هزار شهید استان همدان بوده است.

شناسه خبر 74536