شناسه خبر:81518
1403/1/30 18:50:18

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان ضمن انتقاد از وضعیت موجود در میدان امام (ره) استان همدان، گفت: این فضا نیاز به اصلاح زیرساختی دارد و باید شورا و مسئولان شهرداری برای این موضوع تدبیر کنند.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی سال جدید که روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، با تأکید بر اینکه نباید تنها به گفت‌وگو بسنده کرد بلکه جلسات باید به نتیجه برسند، اظهار کرد: سال 98 شورای فرهنگ عمومی تأسیس مجموعه‌ای را تحت عنوان مجموعه تربیتی کودک و نوجوان مصوب کرد که اخیراً وزارت کشور نیز برپایی مجموعه‌ای را تحت عنوان شورای تربیت کودک و نوجوان به ریاست استاندار همدان ابلاغ کرده است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار کرد: این ابلاغ برای ورود به مسئله کودک و نوجوان است و یکی از وظایف اصلی شورای فرهنگ عمومی نیز تدبیر برای تربیت نسل جوان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به مصوبات قبلی این شورا که در آن طراحی اردوگاه‌های تربیتی مد نظر بوده است، افزود: باید دید در سطح استان چه میزان بستر برای تربیت نسل جوان طراحی شده است.

* ضعف استان همدان ازنظر زیرساخت‌های تربیتی

وی با بیان اینکه از اکثر ظرفیت‌های موجود استان بازدید کرده‌ام، تأکید کرد: هیچ‌یک از این مجموعه‌ها به‌عنوان یک زیرساخت آماده نیست و استان به‌شدت ازنظر زیرساخت‌های تربیتی برای نسل جوان دچار ضعف است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی تصریح کرد: تفریحگاه‌ها جای تربیتی نیست و زیرساخت تربیتی ندارند؛ بنابراین استان و به‌خصوص شهر همدان به طراحی اردوگاه‌های تربیتی نیاز دارد که هم در سند فرهنگی ما و هم در مصوبات سال‌های گذشته وجود دارد؛ اما تا کنون در این حوزه موفق نشده‌ایم.

وی در ادامه به مجموعه‌های در اختیار آموزش‌وپرورش و بهزیستی پرداخت و افزود: مجموعه‌ای حوالی تپه عباس‌آباد و بیمارستان بهشتی در اختیار بهزیستی بود که بی‌استفاده مانده بود، پس از تذکرات این مجموعه احیا شد؛ اما متأسفانه به‌جای بهره فرهنگی بردن از آن، به مزایده گذاشته شده است!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی تأکید کرد: متولی این مجموعه می‌بایست بهزیستی باشد، اما لازم است که جهت کار فرهنگی به طراحان اردوگاه‌های تربیتی سپرده شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان تصریح کرد: اگر احساس می‌کنید نوجوان این شهر نیاز به تربیت دارد، باید همه پای کار بیایید.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه درخصوص مزایده این مجموعه توضیح داد: اصل مزایده‌ای که در سامانه ستاد بارگذاری شده از این نظر که یک باغ با کاربری باغی قرار است به باغ‌رستوران تبدیل شود، دارای ایراد است و مشکل دوم که ازنظر قانونی و شرعی به این مسئله وارد است، بیان شرط کارشناس مربوطه بوده که از طرف مالک مجموعه بعداً پارکینگ ساخته شود!

حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی ادامه داد: ساخت پارکینگ موجب تخریب باغ خواهد شد و از طرفی معامله مشروط نیز ازنظر قانونی صحیح نیست و دستگاه‌های مربوطه باید این موضوع را ابتدا تعیین تکلیف کنند.

وی افزود: لازم است بعد از گرفتن تأییدیه‌ها، این مجموعه به مزایده گذاشته شود و درصورتی که در کارگروه کاربری آن را تربیتی اعلام کنند، مجموعه تنها در این راستا می‌تواند فعالیت کند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه باغ مذکور با همت گروه‌های جهادی سامان گرفته و به مزایده گذاشته شده است، گفت: باغ کارشناسی شده و طبق مصوبات قانونی ماده 28 تا 25 فروردین‌ماه زمان داشته که بار دیگر به مدت سه روز تمدید شد.

محمدمهدی شاهقدمی با تأکید بر اینکه باغ به مزایده گذاشته شده است و نه رستوران، توضیح داد: این مزایده طبق قانون و به‌صورت کاربری باغ بوده است؛ همچنین تکلیف کل دره آخداداد در تپه عباس‌آباد به‌جز 40 قطعه آن که مختص بهزیستی است، باید مشخص شود.

* پنج اردوگاه کشوری در حوزه تربیت احداث خواهد شد که همدان یکی از این اهداف است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه پنج اردوگاه کشوری در حوزه تربیت احداث خواهد شد که همدان یکی از این اهداف است، گفت: برای این منظور چندصد میلیارد تومان سرمایه درنظر گرفته شده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه این مهم در آموزش‌وپرورش قرار خواهد گرفت، افزود: این مجموعه همچنین در اختیار عموم مردم نیز قرار می‌گیرد.

استاندار همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه دستگاه‌هایی براساس فلسفه ذاتی خود مجموعه‌هایی را در قالب یک اردوگاه دارند که می‌بایست بدون رویکرد اقتصادی آن را در اختیار جامعه هدف قرار دهند، گفت: مجموعه دستگاه‌های استان نباید خودمحور عمل کنند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه کاربرد آن باغ برای جامعه هدف بهزیستی است و باید در این راستا کاربری پیدا کند، اظهار کرد: مزایده انجام‌شده باید بررسی شود و در‌صورت تبدیل آن محیط به مجموعه تفریحی یا رستورانی با ابزارهای موجود، از فعالیت آن جلوگیری خواهد شد. طرح این موضوع که بعد از مزایده تصمیم برای کاربرد مجموعه درنظر گرفته شود، درست نیست؛ باید همه موضوعات قبل از مزایده بررسی و مشخص شوند.

استاندار همدان تأکید کرد: این باغ تنها باید برای امورر اردوگاهی، فرهنگی و تربیتی با کمک نیروهای جهادی و متولی بهزیستی باشد.

وی در پایان تصریح کرد: ما باید برای اوقات فراغت دانش‌آموزان استان از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنیم.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در ادامه این مباحث افزود: مقرر شد طرح اردوگاه ملی در این باغ اجرا شود و مزایده دیگر معنا ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه امامزاده خضر(ع) می‌تواند به یک قطب فرهنگی تبدیل شود، گفت: با همکاری اداره میراث فرهنگی و اوقاف همدان در امامزاده خضر زیرساختی مانند حسینیه ایجاد شود؛ چراکه مردم این منطقه حضور خیلی خوبی در چنین برنامه‌های فرهنگی دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه منطقه امامزاده خضر (ع) مرکزیت فرهنگی ندارد، اظهار کرد: در این منطقه یک قطب فرهنگی با محوریت امامزاده خضر درنظر گرفته شود و مطالعات مورد نیاز آن انجام شود.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی نیز در این خصوص توضیح داد: می‌توان در این خصوص مانند مدلی که در حبقوق نبی (ع) اجرا شده را داشته باشیم که با رعایت حریم میراثی، فضایی در پهنه اطراف ایجاد شود.

* دانشگاه حضرت زینب (س) کمبود خوابگاه دارد

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه دانشگاه حضرت زینب (س) با حدود دو هزار دانشجو در استان که حدود یک‌هزار نفر آن‌ها غیر بومی هستند ظرفیت خوابگاه ندارد، گفت: نیاز است برای این دانشجویان فضای خوابگاهی ایجاد شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران زینب کبری (س) همدان نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات پیش روی ما موضوع کمبود خوابگاه است، گفت: هم‌اکنون حدود 300 تا 500 نفر از دانشجوهای ما به خوابگاه نیاز دارند که جبران این کمبود از طریق خوابگاه‌های خصوصی است.

محمدعلی کاظمی در این جلسه پیشنهاداتی برای استفاده از سایر ظرفیت‌های استان برای رفع کمبود خوابگاه این دانشگاه مطرح کرد که پذیرفته نشدند و مقرر شد با همکاری دیگر ارگان‌ها به دنبال ایجاد یک فضای مناسب برای خوابگاه این دانشگاه بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان در ادامه این جلسه ضمن انتقاد از وضعیت موجود در میدان امام (ره) استان همدان، گفت: این فضا باید به‌لحاظ زیرساختی اصلاح شود و باید شورا و مسئولان شهرداری برای این موضوع تدبیر کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: باید پرسید که چرا این زیرساخت با این سبک طراحی شد و نمادی از امام (ره) در آن نیست؟

نماینده ولی فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: این موضوع مطالبه مردمی است و چندین‌بار مطرح شده؛ امید است مطالبات مردم پیگیری و رفع شود.

* دستگاه‌های فرهنگی عضو دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان همدان عملکرد سال گذشته خود را ارسال کنند

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان همدان نیز در ادامه ضمن تبریک به‌مناسبت حماسه‌ای که رزمندگان ما در جبهه مقابله با رژیم منحوس صهیونیستی خلق کردند و با اشاره به شعار سال، گفت: دو نکته سرمایه‌گذاری مردم در بانک و حوزه مسکن به‌لحاظ مقابل فرهنگ تولید و کار بودن، حائز اهمیت است.

مسعود ویژه با بیان اینکه همان‌گونه که از سوی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی (حمیدرضا حاجی‌بابایی) اعلام شده بود شرایط کار در استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اظهار کرد: هم‌اکنون شاهد حضور نیروی کار از سایر استان‌‎ها در کارخانه‌های همدان هستیم.

وی با عنوان اینکه افرادی که در استان مشکل شغل دارند تمایلی برای اشتغال در این مجموعه‌ها ندارند، توضیح داد: ما برای این موضوع نیاز به کار فرهنگی داریم که در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی آمادگی داریم اقدامات فرهنگی لازم به‌لحاظ محتوایی و فضای بصری، داشته باشیم.

ویژه در ادامه به چهار موضوع فرهنگی که اداره ارشاد استان همدان در راستای شعار سال درنظر گرفته پرداخت و افزود: سایت اختصاصی فروش محصولات فرهنگی، فروشگاه دائمی عرضه محصولات فرهنگی، برگزاری دو نمایشگاه در کشورهای هم‌جوار طی ماه‌های آینده و پرداخت تسهیلات اشتغال در سطح استان، ازجمله کارهای درنظر گرفته‌شده در این راستا است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به اینکه تعاونی عرضه محصولات فرهنگی نیز توسط هنرمندان مد نظر است، اظهار کرد: موضوع خانه خلاق هنر نیز در دستورکار امسال قرار دارد.

ویژه از کلیه دستگاه‌های فرهنگی عضو دبیرخانه درخواست کرد تا گزارش فعالیت‌های فرهنگی خود در سال گذشته را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی در ادامه به برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای ماه‌های آینده که درخواست آن‌ها از قبل برای دبیرخانه فرستاده شده بود پرداخت و گفت: این طرح‌ها در حوزه شورای مبارزه با مواد مخدر، نهاد کتابخانه‌ها و موضوع سگ‌گردانی در فضای شهری است.

در ادامه مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان درخصوص برنامه‌های گرامیداشت دهه کرامت در استان گفت: برای این دهه برنامه‌های مختلفی درنظر گرفته شده و نیاز است تا برنامه‌ها بدون تداخل باشند.

حجت‌الاسلام علی عزیزی افزود: برنامه‌ریزی ما به‌گونه‌ای است که قبل از آغاز این دهه همه آذین‌بندی‌های شهری انجام می‌شود تا دهه کرامت در شأن کریمه اهل بیت (ع) برگزار شود.

در پایان این جلسه حاجی‌بابایی از اضافه شدن 36 هزار میلیارد تومان به بودجه فرهنگی کشور خبر داد و گفت: همچنین یک‌هزار میلیارد تومان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت و نیاز است برای سهم استان از این محل نیز پیگیری‌های لازم انجام شود.

گفتنی است؛ در این جلسه از پوستر فراخوان دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت رونمایی شد. محورهای هفت‌گانه این رویداد شامل رسانه، سازمان‌های مردم‌نهاد، خانواده‌های باشکوه، نخبگان، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی، مدیران دستگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی است. علاقه‌مندان می‌توانند آثار و مستندات خود را تا دهم اردیبهشت‌ماه به‌صورت فیزیکی به دبیرخانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در دفتر امور بانوان و خانواده استانداری است، تحویل دهند.

شناسه خبر 81518