شناسه خبر:84566
1403/4/20 08:12:41

کارشناس طب سنتی عنوان کرد: افرادی که شرایط خاصی دارند ازجمله زنان باردار، کودکان‌، سالمندان و کسانی که دارای بیماری خاص هستند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار می‌گیرند.

سپهرغرب، گروه - مینو جعفری ممتاز :

فریبا علی‌میری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه خبری سپهر ضمن بیان اینکه هرسال با نزدیک شدن به فصل تابستان با پدیده گرمازدگی مواجه می‌شویم، گفت: با توجه به اینکه اکثر افراد طی ساعات گرم روز در بیرون از منزل فعالیت می‌کنند، ممکن است دچار گرمازدگی شوند.
وی با اشاره به اینکه شرایط بدنی افراد در گرمازدگی مؤثر است، افزود: گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن توانایی خنک کردن خودش را از دست می‌دهد؛ این همان عملکردی است که غده هیپوتالاموس با کنترل بدن آن را باید انجام داده و دمای بدن را تنظیم کند.

این کارشناس طب سنتی در ادامه با بیان اینکه برخی از افراد جامعه بیشتر در معرض گرمازدگی هستند، خاطرنشان کرد: افرادی که شرایط خاصی دارند ازجمله زنان باردار، کودکان‌، سالمندان و کسانی که دارای بیماری خاص هستند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار می‌گیرند.

علی‌میری در ادامه افزود: برای پیشگیری از این عارضه حتی‌المکان افرادی که بنیه جسمی ضعیفی دارند در ساعات اولیه روز از منزل خارج نشوند و درصورت خارج شدن از منزل، از کلاه و وسایل نقلیه دارای تهویه مناسب استفاده کنند.

وی درخصوص علائم گرمازدگی گفت: گیجی، سردرد، سردرگمی‌، تعریق بیش از حد، گرم و داغ شدن بدن، تغییر میزان فشار خون‌، حالت تهوع و رنگ‌پریدگی، تشنگی شدید، خشکی دهان و چشم و بالا رفتن ضربان قلب، از علائم شایع این بیماری است.

این کارشناس طب سنتی در ادامه با اشاره به اینکه میزان علائم مذکور در افراد مختلف متفاوت است، افزود: در گرمازدگی شدید احتمال تشنج، غش و از دست دادن هوشیاری هم وجود دارد.

علی‌میری برای درمان گرمازدگی توصیه‌هایی را بیان کرد و گفت: استفاده از دوش آب سرد و باد مستقیم کولر گرمازدگی را درمان نمی‌کند، بلکه اتفاقاً توصیه می‌شود که از انجام این کار پرهیز کرده و از مایعات ولرم به‌جای مایعات خیلی سرد استفاده شود؛ زیرا اکثر افراد مزاج سردی دارند و ممکن است در اثر مصرف مایعات سرد، دچار سوء‌ هاضمه شوند.

وی با بیان اینکه فرد گرما‌زده باید در فضای خنک قرار بگیرد تا به‌تدریج دمای بدنش کاهش یابد، افزود: با مصرف کم مایعات خنک دچار عوارض بعد از گرمازدگی نمی‌شویم.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه برای کاهش عوارض گرمازدگی متناسب با شدت عارضه ابتدا پاهای فرد را بالاتر از سطح بدن قرار داده و از لباس‌های او کم می‌کنیم، گفت: ماساژ گونه‌ها، پیشانی، پشت گوش با روغن بنفشه و بادام به پیشگیری و رفع گرمازدگی کمک می‌کند.

وی با اشاره به راهکارهای بهبود عوارض گرمازدگی، ابراز کرد: اسپری گلاب، بیدمشک، شربت کم‌شیرین سکنجبین با تخم شربتی و گلاب، آب انار، نوشیدنی‌های خنک، هندوانه، تخم خیاره، گل بنفشه و جوشانده عناب به‌صورت خنک در بهبود این بیماری کمک می‌کند.

علی‌میری با تأکید بر اینکه مصرف تخم شربتی و خاکشیر برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف محدود این گیاهان درصورت لزوم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وی ضمن تأکید بر لزوم رعایت موارد پرهیز غذایی در تابستان به‌دلیل افزایش دمای هوا، گفت: از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی، فست‌فودها، مواد کافئین‌دار، سالادهای پُرسس، زیاده‌روی در مصرف بستنی، مواد شیرین و پُرکالری پرهیز و بیشتر از سوپ و غذاهای آبکی استفاده شود.

علی‌میری در پایان سخنانش با اشاره به حضور خانواده‌ها در مراکز گردشگری و احتمال استفاده از مواد غذایی آلوده، اذعان کرد: خانواده‌ها از آب لیموترش تازه به‌دلیل داشتن ویتامین c که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد، استفاده کنند.

شناسه خبر 84566