شناسه خبر:12365
1398/7/6 10:54:31
سپهرغرب خطاب به شهرداری و پلیس راهور مطرح کرد:

دهن‌کجی موتورسواران به شاهکار مدیریت شهری همدان

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: این روزها اگر سری به پیاده‎راه‌های شهر همدان (پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین) زده باشید حتماً صابون موتورسوارها به تنتان خورده‌است؛ زمانی که غرق در عوالم خود در حال عبور از این مسیرها ناگهان با صدای مهیبی بند دلتان پاره ‌می‌شود و چند لحظه ممکن است طول بکشد تا بتوانید از تحلیل رد دود و صدای زوزه‌ مانند بفهمید که موتورسواری از کنارتان در یک پیاده‌‌راه عبور کرده‌است!

جالب‌تر اینکه اغلب راکبان این موتورها که جانشان را کف دست گرفته‌اند، کلاه ایمنی بر سر ندارند و این‌گونه در پیاده‎راه می‌تازند و ویراژ می‌دهند؛ تأسف‌بارتر اینکه تصور می‌کنند برنده و قهرمان پیاده‌راه شده و رهگذران برایشان کف و سوت می‌زنند، اما نمی‌دانند که هرلحظه جان خود یا یکی از رهگذران پیاده‌راه را تهدید می‌کنند.

کمی آن‌طرف‌تر و در مقابل درب ورودی پاساژ وحدت، موتورسوارانی وسیله نقلیه خود را جلوی مغازه‌هایشان پارک کرده، به آن‎ها تکیه زده‌ و پیاده‌‎راه و ورودممنوع را هم قرق کرده‌اند و تأسف‌بارتر اینکه برخی از آن‌ها همواره حق تقدم را از آن خود می‌دانند! البته نمی‌توان برخورد جالب پلیس راهور با قشر موتورسواران را نادیده گرفت چرا‌که در برخی موارد این پلیس راهور است که بدون هیچ واکنشی نسبت به تخلف صورت پذیرفته و درحالی‎که گویی اصلاً تخلفی صورت نگرفته به استقبال آن‎ها می‌روند؛ و تمام این موارد نشان می‌دهد که اصلاً قوانین راهنمایی و رانندگی برای موتورسیکلت‌ها و راکبانشان صدق نمی‌کند و یا اینکه تعریف قوانین راهنمایی و رانندگی همدان از دیگر نقاط کشور متفاوت است!

در ادامه با تعدادی از عابران در پیاده‌راه سر صحبت را باز کردم:

زهرا احمدی که 35 ساله است و مسؤولیت نگهداری از پدر پیرش را بر عهده دارد در خصوص حضور موتورسواران در پیاده‎راه‎ها، عنوان کرد: عصر هنگام به امید اینکه شهرمان پیاده‌راه دارد و می‌توان بدون دغدغه در آن‎ها قدم زد، وارد این مسیرها می‌شوی، اما آنچه در این پیاده‌راه‌ها پیدا نمی‌شود آرامش است؛ ازیک‌طرف ماشین‌های برقی و از هزار طرف این موتورسیکلت‌ها هستند که آرامش را از مردم سلب می‎کنند.

این شهروند همدانی درباره تخلفات موتورسوارانی که گاهی صدمات جبران‌ناپذیری را به رهگذران وارد می‌کنند، گفت: یک موتورسوار از قانون پیروی نمی‌کند و خسارت آن را یک رهگذر باید بپردازد. نمی‌دانم چه کسی پاسخگوی این سهل‌انگاری‌هاست؛ مگر این پیاده را برای تعاملات اجتماعی به‌دوراز هیاهوی خودرو و وسایط نقلیه ایجاد نشده‎است؟

مریم نیز که دخترش را هرروز تا کلاس درس همراهی می‌کند از تخلف موتورسواران شکایت کرد و ادامه داد: موتورسواران امانمان را بریده‌اند، قبلاً برای عبور از خیابان‌ها سمت راست و بعد سمت چپ خود را نگاه می‌کردیم، اما حالا در پیاده‌راه از هر طرف موتور تردد می‌کند.

این مادر که نگران سلامتی دخترش بود، تصریح کرد: آن‌قدر به دخترم تذکر می‌دهم که خودم خسته شده‌ام؛ حتی حاشیه پیاده‌راه نیز به دلیل پارک موتورسیکلت‌ها امن نیست و گویی که آن‌ها اصلاً معنای پیاده‌راه و یا ورودممنوع را نمی‌دانند!

پس در ادامه گزارش و با توجه به اهمیت موضوع در حوزه تأمین امنیت جانی و روانی شهروندان بر آن شدم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با علی فکری، رئیس پلیس راهور استان همدان و حمید بادامی‎نجات، نایب‎رئیس شورای اسلامی شهر همدان ترتیب دهم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس پلیس راهور استان همدان با بیان اینکه ما در خصوص این معضل به وظیفه قانونی، ذاتی و عرفی خود عمل می‌کنیم، گفت: عوامل نیروی راهور به‌صورت روزانه در اطراف میدان امام (ره) مستقر بوده و طرح برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران، اعمال قانون و حتی توقف موتور را نیز انجام می‌دهند به‌طوری‌که جلوی درب مقر پلیس در میدان، روزانه تعدادی موتور متخلف متوقف و زنجیره شده که درنهایت به پارکینگ منتقل می‌شوند.

علی فکری اظهار کرد: اما نکته این است که راه‌های دسترسی به پیاده‌راه‌ها به‌ویژه پیاده‌راه بوعلی بسیار است چنانکه از هر طرف، حداقل پنج کوچه به این پیاده‎راه منتهی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از خیابان شریعتی به پیاده‌راه بوعلی دسترسی به سهولت انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر به‌واقع این معابر به‌عنوان پیاده‌راه تعریف‌شده‌اند می‌بایست زیرساخت‌های لازم به لحاظ ترافیکی که ممنوعیت برای تردد موتورها ایجاد می‌کند نیز بر مبنای طرح پیاده‎راه به اجرا درآید.

رئیس پلیس راهور استان همدان با تأکید بر اینکه لازم است شهرداری در معابر و کوچه‌های منتهی به پیاده‌راه‎ها موانع بازدارنده نصب کند، ادامه داد: موانع فعلی یا تخریب‌شده و یا اینکه کارایی و بازدارندگی لازم را ندارند.

فکری با تأکید دوباره بر اینکه لازم است شهرداری نسبت به محدود کردن تردد وسایط نقلیه ازجمله موتور به پیاده‌راه‎ها از طریق کوچه‌های فرعی اقدام جدی انجام دهد، عنوان کرد: منظور ما مسدود کردن کامل نیست بلکه می‌بایست مانع ترافیکی مخصوص محدود کردن تردد در این کوچه‌ها نصب شود چراکه موانع قبلی ایجادشده پاسخ‌گو نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا باوجود حضور عوامل راهور در اطراف میدان امام (ره) در پیاده‌راه نیروی مستقر وجود ندارد، اذعان کرد: تعداد و منابع نیروی انسانی ما اجازه این کار را نمی‌دهد، بنابراین در بدو امر می‌بایست موانع ترافیکی لازم وجود داشته باشد.

رئیس پلیس راهور استان همدان افزود: نمی‌شود که ترافیک کل شهر را رها کرده و تمام نیروهای خود را در این محورها مستقر کنیم.

فکری با بیان اینکه البته در طول هفته دو بار در این محورها طرح ویژه برخورد با موتورسواران متخلف با هماهنگی کلانتری به اجرا درمی‌آید، خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌ها ترافیکی در معابر فرعی ایجاد نشود یقیناً توقیف و جریمه، چاره این معضل شهری نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه بارها این الزامات را با شهرداری در میان گذاشته و در شورای ترافیک شهرستان نیز مطرح کرده‎ایم، ابراز کرد: بازهم این دغدغه را در جلسات آتی شورا برای یافتن راه‌حل و بهبود شرایط مطرح خواهیم کرد.

نایب‎رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه شورا به‌طور قطع مخالف حضور و تردد موتورسواران در پیاده‌راه است، گفت: در چندین نوبت به شهرداری تذکرات لازم را مبنی بر لزوم کنترل این معابر به لحاظ ترافیکی داده‌ایم.

حمید بادامی‎نجات با بیان اینکه راه‌های دسترسی فرعی و اصلی به پیاده‌راه‌های بوعلی و اکباتان و میدان امام (ره) بسیار است، عنوان کرد: در این ‎خصوص نیازمند ورود جدی پلیس راهور به طرق مختلف ازجمله اعمال کنترل، توقیف و جریمه هستیم.

وی با بیان اینکه شهرداری تا آنجا که در توان داشته راه‌بند و مانع ایجاد کرده که البته در این بخش نیازمند مراقبت بیشتر از سوی شهرداری هستیم زیرا در برخی مواقع که نگهبان‌ها گیت‌های مستقر را رها می‌کنند موتورسواران بدون دغدغه وارد فضای پیاده‎راه‎ها می‌شوند، یادآوری کرد: آنچه مسلم است اینکه می‌بایست با موتورسواران متخلف برخورد قانونی صورت پذیرد که این امر در ید پلیس راهور است.

نایب‎رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به متأسفانه در حال حاضر این معابر از حالت پیاده‌راه بودن خارج‌شده‌اند، ادامه داد: باوجود تذکر چندباره به شهرداری و در عین حال درخواست کمک از راهور برای کنترل این معضل، اما این مشکل ترافیکی همچنان پابرجاست.

بادامی‎نجات با بیان اینکه پلیس راهور در پاسخ به این خواسته ما همواره عنوان می‌کند که با کمبود نیروی انسانی مواجه است، اذعان کرد: این در حالی است که طبق قرارداد منعقدشده بین شهرداری و راهور، ماهیانه 27 میلیون تومان هزینه به این نهاد پرداخت می‌شود تا در مواقع نیاز در حوزه‌های ترافیکی بتوانیم بر کمک این نهاد برای رفع معضلات حساب باز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه پلیس راهور می‌بایست حداقل چند نفر نیرو را در پیاده‌راه‌ها به‌صورت مستمر برای حداقل یک ماه مستقر کند تا این مشکل به‌صورت خودکار مرتفع شود در واکنش به موضوع مطرح‌شده از سوی راهور مبنی بر عدم کارایی موانع ایجادشده برای محدودیت در معابر و کوچه‌های فرعی، اظهار کرد: اگر این‌گونه موارد به‌صورت مکتوب به شورا ارجاع داده شود یقیناً موردبررسی قرار خواهد گرفت و از شهرداری خواهان توجه به این مسئله و اصلاح نواقص خواهیم بود.

نایب‎رئیس شورای اسلامی شهر همدان افزود: اینکه شهرداری رفع مشکل را محول به پلیس راهور و راهور رفع مشکل را تکلیف شهرداری بداند، درست نیست بلکه می‎بایست با تعامل بیشتر این مشکل را مرتفع کرد.

بادامی‎نجات در پاسخ به این سؤال که آیا پیاده‌راه‌های شهر همدان پیوست ترافیکی دارند یا خیر؟ تصریح کرد: کلنگ‎زنی این پیاده‌راه‌ها به اواخر دوره چهارم شورا بازمی‌گردد و در دوره پنجم با توجه به اینکه این طرح‎ها آغاز شده بود ناچار به اجرا شدیم، البته قبل از آغاز به کار شورای پنجم عنوان کردیم که کلنگ‎زنی نشود‌ و اجازه دهند این پروژه‌ها با سیاست‌های دوره پنجم کلید بخورد، اما این‌گونه نشد.

وی خاطرنشان کرد: بنده نیز تأیید می‌کنم که پیوست ترافیکی این پروژه‌ها کامل نیست و می‌بایست برای این محور‌ها پارکینگ‌های پیش‌بینی می‌شد، البته کارهای خوبی طی سال‌های اخیر انجام شده‎است.

مع‌الوصف؛ آن‌گونه که پیدا است داستان کنترل تردد و جولان موتورسواران در پیاده‌راه‌های بوعلی، اکباتان و اطراف میدان امام (ره) این روزها به مصداقی از ضرب‌المثل «پیدا کنید پرتغال فروش را» بدل شده و این در حالی است که سال 96 با صرف هزینه‌ای چند میلیاردی این پیاده‌راه‌ها بعد از سال‌ها کش‌وقوس برای تأمین بودجه و مسدود بودن مسیر مردم برای ماه‌ها به بهره‌برداری رسید و در زمان بهره‌برداری، مسؤولان هدف از این هزینه‎کرد قابل‌توجه در شهر همدان را تأمین رفاه و آرامش شهروندان در این گذرها و ارجحیت قائل شدن بر شهر انسان‌محور بر مبنای طرح‌های تفصیلی همدان عنوان کردند!

مسیری که به قلب تپنده شهر، بازار و مسجد جامع همدان می‌رسد و در حد فاصل دو اثر تاریخی و شناخته‌شده قرارگرفته، اکنون با عبور لحظه‌به‌لحظه موتورسیکلت‌سواران خطری جدی بیخ گوش شهروندانی است که هرروز این معبر را با پای پیاده طی می‌کنند؛ یعنی در عبور شهروندان از این معبر آرامش آن‌ها که تأمین نمی‌شود هیچ، باید نگران این هم باشند که مبادا با موتور‌سیکلت‌هایی که با سرعت از این معبرها عبور می‎کنند برخورد کنند.

باوجود قانون ممنوعیت ورود وسایل نقلیه موتوری به پیاده‌راه‌ها به‌غیراز خودرو‌های برقی تأمین‌شده برای جابه‌جایی مسافران و خودرو‌های امدادی، انتظامی و نقلیه بانک، این موتورسیکلت‌سواران همدانی هستند که بدون دغدغه از حضور پلیس راهور و در عین ‌حال عدم توجه شورا، شهردار و شهرداری در حوزه‌های فرهنگی و زیرساختی بدون واهمه از جریمه شدن یا توقیف موتورسیکلت خود در این معبر جولان می‌دهند و کسی هم جلو‌دار آن‌ها نیست!

این در حالی است که داشتن پیوست ترافیکی یقیناً در پیشبرد هدف متعالی اجرای ا این پروژه‌ها یعنی رسیدن به آرامش در بستر انسان‌محور بودن می‌توانست نقش‌آفرین باشد اما در حال حاضر نه‌تنها مدیریت‌های مرتبط با حوزه فرهنگی در شورا و شهرداری در بخش تضییع حقوق شهروندی ورود نمی‌کنند بلکه به نظر می‌رسد پلیس راهور نیز باجدیت به دنبال اجرای قوانین تعریف‌شده در این معابر پیاده‎محور نیست، پس آنچه مسلم است اینکه گویی این پیاده‎راه‎ها به‌عنوان معبری امن برای تخلفات ترافیکی موتورسواران ساخته شده‌اند!

شناسه خبر 12365