شناسه خبر:12602
1398/7/12 19:51:39

به صورت کلی مشکلی برای حمل و نقل مسافر در شهر کرمانشاه وجود ندارد و به اندازه کافی خودروی سواری و مینی بوس در ترمینال‌های هستند.

امسال با بازگشایی مرز بین المللی خسروی در شهرستان قصرشیرین، زیر ساخت‍ی مناسب تر برای زوار عتبات عالیات مهیا شد. چرا که موجب خواهد شد که شاهد ترافیک کمتری در سایر مرزها باشیم.

استقبال مردم برای زیارت عتبات هر سال افزایش داشته است و بنابر گزارش پلیس راه کشور، در سال 97 حدود دو میلیون زائر از ایران اسلامی در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که 61 درصد آنان از مرز مهران، 22 درصد از شلمچه، 13 درصد از چذابه و چهار درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند.

از این تعداد بیش از 700 هزار زائر از مسیر کرمانشاه، راهی مرز مهران سپس عراق شدند و حدود 800 هزار زائر هم در مسیر بازگشت از کرمانشاه تردد کرده‌اند، یعنی در مجموع یک میلیون و صدهزار نفر از استان کرمانشاه برای رفتن به عتبات عبور کرده‌اند.

برای آسایش این حجم از مسافر قطعاً هماهنگی‌های زیادی باید صورت بگیرد و یکی از مهمترین این مسائل هم کنترل و نظارت بر وضعیت تاکسی‌ها و اتوبوس‌های بین شهری است.

بنابر اعلام مدیرکل راهداری استان کرمانشاه، هیچگونه افزایش قیمتی در نرخ حمل و نقل مسافر صورت نگرفته است و هرگونه افزایش بهاء در ایام اربعین ممنوع است.

به همین منظور و برای بررسی دقیق‌تر این ادعا، سری به ترمینال‌های بین شهری کرمانشاه زدیم. برای جابه جایی مسافر بین شهری در شهر کرمانشاه دو ترمینال «شهید کاویانی» و «راه کربلا» وجود دارد که از بین این دو پایانه، ترمینال راه کربلا مجوز حمل و نقل مسافر به مرزهای خسروی و مهران را دارد.

نرخ مصوب در پایانه راه کربلا، بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار فارس بدست آورده است، به شرح جدول زیر است: 

ماشین زیاد است اما نظارت نیست

به صورت کلی مشکلی برای حمل و نقل مسافر در شهر کرمانشاه وجود ندارد و به اندازه کافی خودروی سواری و مینی بوس در ترمینال‌های هستند. تمرکز بیشتر خودروها در ترمینال راه کربلا است و از پایانه مرکزی شهید کاویانی خودروی به سمت خسروی و یا مهران حرکت نمی‌کند، اما با این وجود خودروهای شخصی، برخی از تاکسی‌های زرد بین شهری و حتی تاکسی‌های فرودگاه به پایانه مرکزی کرمانشاه رفته و با ارقام بسیار بالا مسافران را جا به جا می‌کنند.

افزایش نرخ کرایه وجود نداشته

یکی از رانندگان ترمینال راه کربلا در این خصوص گفت: ما از این وضعیت گلایه داریم، ترمینال اصلی تردد مسافر به سمت قصرشیرین در شهر کرمانشاه، پایانه راه کربلا است، اما متاسفانه به دلیل ناآگاهی زائران و مراجعه آن‌ها به پایانه مرکزی شهید کاویانی، برخی رانندگان بی‌انصافی به خرج می‌دهند و با کرایه نجومی مسافران را به مرز می‌برند.

این راننده با بیان اینکه از سال گذشته هیچ افزایش نرخی در کرایه تاکسی‌ها نداشتیم، عنوان کرد: نرخ حمل و نقل مسافر مشخص است، اما برخی رانندگان تا 800 هزار تومان به عنوان کرایه برای رفتن به مرز از مسافر طلب می‌کنند و برخی از زوار هم این مبلغ را پرداخت می‌کنند. این واقعا سرکیسه کردن مسافر است.

بنابر مشاهدات خبرنگار ، تمرکز بالایی از خودروهای سواری و خطی در ترمینال راه کربلا وجود دارد اما به دلیل اینکه اطلاع رسانی درستی صورت نگرفته، مسافر به اندازه کافی به این پایانه مراجعه نمی‌کند و همین امر موجب شده که سایر رانندگان شخصی و خطی حاضر در پایانه شهید کاویانی با قیمتی توافقی مسافران عتبات را جا به جا کنند.

اتوبوس؟ فعلا نداریم!

از طرف دیگر، تمرکز اتوبوس‌ها فقط در ترمینال شهید کاویانی کرمانشاه است، اما هیچ یک از تعاونی‌ها نه اتوبوس و نه نرخ مشخصی برای انتقال مسافر به سمت مرز مهران و خسروی ندارند. با مراجعه خبرنگار به چند تعاونی حاضر در این پایانه متوجه شدیم که تعاونی‌ها بر اساس تراکم مسافر و بدون نرخ مشخص یک یا چند اتوبوس را راهی مرز می‌کنند و این هم نشان دهنده برنامه ریزی ضعیف و عدم نظارت صحیح است.

از سوی دیگر برخی از مردم هم از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند که دسترسی سریعتری دارد اما مبلغ بالاتری از نرخ مصوب دریافت می‌کنند. این عدم هماهنگی در سالیان گذشته هم وجود داشته و به نظر می‌رسد هنوز اقدامات کافی برای حل این مسئله از سوی مسئولین ذی ربط صورت نگرفته است.

 


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 12602