شناسه خبر:14964
1398/9/21 10:04:45
رئیس انجمن اعضای هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع استان مطرح کرد:

تبدیل بزرگ‌ترین ایستگاه تحقیقات جنگل کردستان به زباله‌دانی

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس انجمن اعضای هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع استان کردستان گفت: گاران یک جنگل تحقیقاتی با تنوعی از گونه‌های درختی و درختچه‌ای در دل یکی از بهترین رویشگاه‌های زاگرس به گورستان انبوه زباله‌های شهری مبدل شده‌است.

احمد رحمانی اظهار کرد: ایستگاه تحقیقات گاران در مریوان با قدمت بیش از 50 سال با مساحت 128 هکتارف بزرگ‌ترین ایستگاه تحقیقات جنگل در استان است.

وی افزود: تاکنون ده‌ها پروژه تحقیقاتی در این ایستگاه انجام‌شده و هم‌اکنون یکی از سایت‌های پایش جنگل زاگرس است که چندین پروژه تحقیقاتی در آن اجرا می‌شود.

رئیس انجمن اعضای هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع استان کردستان، بیان کرد: گاران یک جنگل تحقیقاتی با تنوعی از گونه‌های درختی و درختچه‌ای در دل یکی از بهترین رویشگاه‌های زاگرس، گورستان انبوه زباله‌های شهری شده‌است.

رحمانی عنوان کرد: قصه گاران بسیار دردناک‌تر از زباله‌دان‌های دیگر در منابع طبیعی است، چراکه این جنگل با نمونه‌های مشابه‌ خود متفاوت بوده و حدود 50 سال حفاظت و تحقیقات را همراه خود دارد، این مهم در زاگرس به معنی این است که رویشگاهی جنگلی که به‌سوی بکر بودن و شرایط مطلوب پیش می‌رفته، اکنون باید درست در نقطه مقابل خود به‌سوی قهقرا حرکت کند.

وی از دست‌رفتن رویشگاه‌های جنگلی و گنجینه‌های خدادادی را فاجعه‌ای بزرگ در این مقطع از زمان دانست و گفت: دولت باید بیش‌ازپیش برای حفظ منابع طبیعی قدم‌های مثبت بردارد، چراکه این منابع فقط برای ما آفریده نشده‌است.

رحمانی با تأکید بر اینکه نباید در ساده‌ترین موضوعات کلان، به عقب‌ رفت، تصریح کرد: مقامات ما باید بدانند که در کشورهای توسعه‌یافته با زباله و پسماند چه می‌کنند.

رئیس انجمن اعضای هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع استان کردستان، ابراز کرد: مسؤولان استان کردستان و به‌ویژه شهر مریوان باید بیش‌از‌پیش به اهمیت جنگل‌های زاگرس پی ببرند و بدانند که که این جنگل‌ها محل تأمین 40 درصد آب کشور است و هر هکتار جنگل، 2.5 تن اکسیژن در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اهمیت ارزش زیست‌محیطی جنگل برای مسؤولان، عنوان کرد: بی‌مهری با طبیعت نباید بیش از این ادامه داشته باشد، فریاد جنگل از این بی‌مهری، سیل‌هایی می‌شود که انسان‌ها را با خود می‌برد و ویرانی‌هایی است که به بار می‌آورد.

رحمانی با اشاره به اینکه فریاد جنگل را در سوختن چهار نفر از هم‌وطنانمان در آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان طی سال گذشته باید شنید، خاطرنشان کرد: پاسخ این بی‌مهری‌ها را در خشم طبیعت باید دید.

رئیس انجمن اعضای هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع استان کردستان، ادامه داد: منابع طبیعی کشور نباید بیش‌ازاین تاوان ندانم‌کاری و بی‌تدبیری مسؤولان را بدهد و می‌طلبد مسؤولان استان کردستان سری به این زیستگاه بزنند و نتیجه اقدام خود را ببینند.

وی یادآوری کرد: متأسفانه در این محل، شیرابه زباله انباشته در جنگل در حال خشک‌کردن درختان بلوط، زالزالک، گلابی وحشی، بنه و سایر گونه‌های باارزش ایستگاه است، بوی تعفن زباله و حضور انواع حیوانات برای تغذیه از زباله‌ها امکان حضور در آن و ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی را از محققان گرفته و امکان ادامه کار در ایستگاه وجود ندارد.

رحمانی عنوان کرد: شیرابه زباله‌های انباشت شده در حال سرریزشدن به رودخانه‌ای است که از پایین ایستگاه در حال عبور بوده و در صورت تداوم و بی‌توجهی به موضوع، در آینده نزدیک با آلوده‌شدن آب رودخانه فاجعه بزرگ محیط‌ زیستی در منطقه روی خواهد داد.

رئیس انجمن اعضای هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع استان کردستان خاطرنشان کرد: این انجمن ضمن هشدار نسبت به این فاجعه زیست‌محیطی از مسؤولان استان درخواست دارد در اسرع وقت نسبت به جابه‌جایی زباله‌های انباشته در ایستگاه اقدام کنند و در خصوص زباله‌های شهری از تجربیات جهانیان بهره ببرند و این ضایعه را به سرعت جبران کنند.

شناسه خبر 14964