شناسه خبر:15685
1398/10/7 13:49:46

دبیر اجرایی جشنواره ارگوکاپ ایرانیان با اشاره به اینکه جشنواره «ارگوکاپ ایرانیان» برای نخستین بار در کشور برگزار می شود، گفت: این جشنواره سال آینده در همدان برگزار می شود و تمامی افراد جامعه می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

ندا مهدوی در گفت‌وگویی، با بیان اینکه این جشنواره یک روزه در 28 فروردین سال 99 در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا برگزار خواهد شد، اظهار کرد: جشنواره ارگوکاپ ایرانیان با هدف شناخت اقشار مختلف جامعه از ارگونومی، تشویق و ترغیب آنها برای یافتن بهبودهای ارگونومیک اثربخش در محیط کاری و زندگی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره ارگوکاپ ایرانیان برای نخستین بار در ایران برگزار می شود، تصریح کرد: آموزش و درونی‎سازی ارگونومی در محل زندگی و کار اقشار مختلف جامعه، یافتن راهکارهای ساده، خلاقانه و ارزان در راستای اهداف ارگونومی و معرفی آن‎ها برای استفاده دیگران و بهبود سلامت جسمی و روانی اقشار مختلف جامعه از طریق راهکارهای ارگونومی از دیگر اهداف جشنواره است.

وی افزود: تمامی افراد جامعه شامل خانم‎های خانه‎دار، دانش‎آموزان، کارمندان، کارگران، دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و ... که برای از بین بردن ریسک‎فاکتورهای ارگونومیک در محل کار و زندگی خود راهکاری را یافته و آن را پیاده کرده‎اند، می‎توانند در رقابت‎های این جشنواره شرکت کنند.

مهدوی درباره نحوه شرکت در جشنواره بیان کرد: علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند از اواخر دی ماه به سایت جشنواره به آدرس IR.ErgoCup.umsha.ac.ir مراجعه و ثبت نام کرده سپس با پر کردن اطلاعات و مستندات لازم راهکار خود را برای جشنواره ارسال کنند همچنین اطلاعات تکمیلی برای شرکت در جشنواره در سایت، صفحه اینستاگرامی و کانال تلگرامی جشنواره اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره ارگوکاپ در چهار محور برگزار می شود، افزود: راهکارهای ساده، ارزان و خلاقانه در راستای اهداف ارگونومی، راهکارهای مدیریتی، سازمانی و مشارکتی در راستای اهداف ارگونومی، محصولات دارای طراحی ارگونومیک در راستای اهداف ارگونومی، طراحی سایت‎ها، نرم‎افزارها و اپلیکیشن‎های ارگونومیک در راستای اهداف ارگونومی جزء محورهای جشنواره هستند.

این دانشجوی دکتری ارگونومی درباره نحوه داوری جشنواره خاطرنشان کرد: پنج معیار نوآورانه، ساده، مقرون به صرفه بودن، کاهش ریسک و کیفیت و نحوه ارائه برای داوری آثار درنظر گرفته می شود.

امروزه ارگونومی به طراحی وسایل و سیستم‌هایی می‌انجامد که به افزایش و بهبود سلامت روانی و کارآمدی بیشتر انسان، منجر می‌شود. تعاریف متعددی از ارگونومی ارائه شده اما در همه این تعاریف، هدف اساسی از این علم، بهبود بخشیدن به نحوه کار، روش‌ها و وسایل کار و انطباق بخشیدن آنها با خصوصیات جسمی و روانی انسان، اعلام شده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 15685