شناسه خبر:15810
1398/10/10 08:51:09
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم مطرح کرد:

حضرت زینب(س) سرچشمه کمالات انسانی

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضرت زینب (س) سرچشمه کمالاتی است که یک خانم مسلمان به آن نیاز دارد، ابراز کرد:‌ همه بانوان ما در هر سنی که باشند می‌توانند این بانوی معظم را الگوی زندگی خود قرار دهند، چراکه کودکی، جوانی و میان‌سالی حضرت همگی درس‌هایی دارد که تبعیت از آن‌ها چراغ راه است.

مرحوم شیخ بهائی می‌نویسد: دختر امیر مؤمنان علیه‌السلام متولد شد. حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها دختر را در دامن علی (ع) گذاشت و گفت که نام این نوزاد را بگذار. امیر مؤمنان (ع) فرمودند: «والله من در نام‌گذاری فرزندانم بر رسول خدا صلی‌الله علیه وآله پیشی نمی‌گیرم»؛ پیغمبر در سفر بودند، دو روز بعد که آمدند، حضرت زهرا (س) بچه را به بابا داد و پیغمبر فرمودند: «والله در نام‌گذاری خودت و بچه‌هایت بر خدا پیشی نگرفتم.»

جبرئیل وارد شد، رسول خدا (ص) لحظاتی با جبرئیل مشغول سخن شد و بعد از چندی پیغمبر به فاطمه و علی (ع) رو کرده و چندین‌بار تکبیر گفتند. حضرت فاطمه (س) می‌فرماید: «به پدرم گفتم که بابا چرا تکبیر می‌گویی؟» پیامبر (ص) فرمودند: «به خاطر نامی که خدا برای این دختر قرار داد»؛ و گفتند: «زین اب»، همان جا بود که پیامبر (ص) فرمود: «علی، خودش زینت اهل دنیاست، اما این دختر به‌جایی می‌رسد که زینت پدر می‌شود.» این از ماجرای تولد اسوه صبر و شهامت، مربی رزم‌آوران بی‌هماورد در دفاع از ولایت حضرت زینب (س).

نقل است که حضرت زینب در زمان خلافت امیر مؤمنان در کوفه برای خانم‌ها کلاس درس و احکام دینی می‌گذاشتند. حضرت امیر نیز برای حضرت زینب، احترام بسیاری قائل بودند؛ زمانی که اهل بیت علیهم‌السلام می‌خواستند به زیارت مرقد پیامبر (ص) بروند، امام علی (ع) جلوتر می‌رفتند تا راه را باز کنند و حسنین (ع) اطراف حضرت زینب (س) را می‌گرفتند، امیر مؤمنان قندیل‌هایی که در حرم پیامبر (ص) روشن بود را خاموش می‌کردند تا کسی قد و قامت حضرت زینب (س) را مشاهده نکند. نسب نبوى، تربیت علوى و لطف خداوندى از او فردى با خصوصیات و صفات برجسته ساخته بود، به‌طورى‌که او را «عقیله بنى هاشم‏» می‌گفتند...

آنچه به بهانه میلاد حضرت زینب (س) در این نوشتار می‌خوانید نگاهی به گوشه‌هایی از زندگی حضرت در مقاطع مختلف حیات ایشان است که در گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریم پاک‌نیا، مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم، می‌آید:

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها از زمان میلاد خود در دامان خاندان وحی و عصمت بوده‌است، عنوان کرد: القاب گوناگون حضرت زینب (س) پیام‌های بسیاری برای ما دارد، حضرت به «عقیله بنی‌هاشم» مشهور بودند که نشان می‌دهد اعمال و رفتار ایشان همواره بر تدبیر و عقل استوار بوده، «موثقه» حاکی از این است که مورد وثوق و اطمینان امام زمان خود بوده‌است، القاب عارفه، عالمه، عقیله‌النساء، امینه‌الله، محدثه، فاضله و عابده آل علی نیز هر یک گوشه‌ای از اخلاق و رفتارهای حضرت زینب (س) را در ابعاد مختلف نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریم پاک‌نیا با تأکید بر اینکه حضرت زینب (س) سرچشمه کمالاتی است که یک خانم مسلمان به آن نیاز دارد، ابراز کرد:‌ همه بانوان ما در هر سنی که باشند، می‌توانند این بانوی معظم را الگوی زندگی خود قرار دهند، چراکه کودکی، جوانی و میان‌سالی حضرت همگی درس‌هایی دارد که تبعیت از آن‌ها چراغ راه است.

وی با اشاره به دوران کودکی حضرت زینب (س)، تصریح کرد: به نقل منابع موثق تاریخی، کمالات و فضائل معنوی حضرت زینب از زمان کودکی قابل توجه است؛ زید ابن علی از عمه‌اش حضرت زینب (س) نقل می‌کند: «زمانی که خبر به مادرم رسید مقنعه‌اش را بر سر پیچید، او مانند پیامبر در کوچه‌ها گام برمی‌داشت و بعد از آن خطبه را ایراد کرد»؛ یعنی یکی از راویان خطبه حضرت زهرا (س) حضرت زینب بوده، در‌حالی‌که کودک 6 ساله‌ای بوده‌است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به مادرداری حضرت، بیان کرد: اگرچه حضرت زینب زمان کمی از حضور و حیات حضرت صدیقه طاهره (س) را درک کرده، اما در همان مدت کوتاه هم پیام مادر را به‌خوبی دریافت کرده، تا جایی که از مادر آموخته بود «چیزی برای زن نیکوتر از آن نیست که مرد نامحرم او را نبیند، مگر در مواقع ضرورت» و ایشان این‌گونه حافظ حجب و حیا بود.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین پاک‌نیا ادامه داد: همسرداری و فرزند داری حضرت زینب نیز قابل توجه است، او با جعفر ابن ابیطالب ازدواج کرد که از زمان خواستگاری تا برهه‌های مختلف زندگی، درس‌های مهمی برای بانوان مسلمان دارد، فرزندانی نیز پرورش داد که درنهایت شجاعانه در رکاب امام زمان خویش در دفاع از حق به شهادت رسیدند.

این محقق و پژوهشگر تأکید کرد: تاریخ می‌گوید، صبر و شکیبایی، زهد و تقوا و فصاحت و بلاغت حضرت زینب (س) آنچنان بود که در سخت‌ترین صحنه‌های تاریخ زندگی خود آن‌چنان فصیح و بلیغ در مقابل یزید، ابن زیاد و سران بنی‌امیه سخنرانی کرد که برای همیشه در تاریخ باقی ماند.

وی تصریح کرد: علم و بصیرت، حلم و حزم، تدبیر و سیاست، جلالت و شخصیت و همسرداری حضرت همگی نشان می‌دهد این بانوی مسلمان اسوه در دامان علی (ع) و فاطمه (س) پرورش یافته و در همه ابعاد زندگی، خودساخته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پاک‌نیا با بیان اینکه حضرت زینب (س) بعد از مادر، امینه اهل بیت پیامبر بود، گفت: زمانی که حضرت امیر (ع) به شهادت رسید، امام حسن مجتبی (ع) پیکر حضرت را تغسیل و تکفین کرد و به حضرت زینب (س) فرمود که «امانت را بیاور.»

این کارشناس مسائل دینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص استقامت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در برابر مشکلات، خاطرنشان کرد: مقاومت و صبر حضرت یکی از مسائلی است که جامعه ما در حال حاضر به‌شدت به آن نیاز دارد؛ ایشان در عین حال که همه مشکلات را تحمل می‌کرد از هدفش نیز غفلت نکرده و کمترین تزلزلی در اراده‌شان ایجاد نمی‌شد.

وی با بیان اینکه در کتاب وفیات‌الائمه، حضرت سجاد (ع) می‌فرماید که عمه‌ام زینب (س) با وجود همه مصائب، حتی یک‌شب هم نماز شب خود را ترک نکرد، اضافه کرد: این مسئله از دو جهت برای ما اهمیت دارد؛ نخست صبر بی‌مثال حضرت در برابر شدائد و دیگری راهکار حضرت برای ما در مقابل سختی‌ها؛ اینکه در ابتلائات مناجات‌های شبانه، پناه به خدا و طلب استمداد از او راهکار مهمی است و این طور برداشت می‌شود که در مصائب و مشکلات راهی جز پناه بردن به خدا نداریم و بی‌صبری کاری از پیش نمی‌برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پاک‌نیا افزود: نگاهی به سیره رفتاری حضرت زینب گذشته از اینکه نشان می‌دهد ایشان در کوران حوادث زندگی مقاوم شده بودند، بیانگر این است که هدف از مصائب و مشکلات زندگی، شناخت و رسیدن به خدا است، در واقع خداوند مشکلات را قرار داده تا راهی برای رسیدن به او باشد.

این مؤلف و مدرس علوم دینی در بخش پایانی سخنان خود، اذعان کرد:‌ هدف حضرت زینب (س)، یعنی اسلام و حفظ دستاوردهای عاشورا برایش بسیار مهم بود و ذره‌ای در حراست از آن‌ها کوتاهی نکرد؛ حفاظت از امام زین‌العابدین، اهل بیت حضرت سیدالشهدا، مقابله با تبلیغات و جنگ نرمی که دشمن به راه‌ انداخته بود، نشان می‌دهد که حضرت در ابعاد مختلف زندگی خود چنان درخشیده که مایه افتخار همه مسلمانان تا قیام قیامت است و حضرت سجاد (ع) در وصف عمه‌اش فرمود: «عالمة غیر مُعلمة و فَهِمَة غیر مُفَهمِة؛ تو بی‌آنکه آموزگاری داشته باشی، عالم و دانشمند هستی.» امید که بانوان مسلمان ما در این ایام نورانی، نگاه ویژه‌ای به بهره‌گیری از سیره شخصیتی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها داشته باشند.

شناسه خبر 15810