شناسه خبر:16835
1398/11/6 09:46:16

سپهرغرب، گروه خبر: یکی از تفریحات مهیج مردم مناطق کوهستانی در فصول سرد، تیوب سواری است. تیوب سواری در همدان در مناطقی چون بلوار ارم، شهرک بهشتی، حیدره و هرجایی که شرایط برای این تفریح هیجان‌انگیز اما خطرناک مهیا باشد، انجام می‌شود. اما هنوز به دلیل وجود نداشتن بستر مناسب برای این تفریح، خانواده‌های زیادی نگران خطرات احتمالی این تفریح هستند.

در فصول سرد سال، بارش برف در کوهستان‌ها باعث به وجود آمدن مناظر زیبا و دلنشینی در کوهپایه‌ها شده و همین مسئله باعث می‌شود، افراد زیادی برای تفریح و گردش به این مناطق سر بزنند.

شهر همدان با واقع شدن بر دامنه کوهستان الوند و وجود تپه‌ها و دره‌های متعدد، از این قاعده مستثنی نیست و تعطیلی‌های آخر هفته و تعطیلی‌های مدارس به علت بارش برف، مزید بر علت می‌شود تا کوهستان‌های پوشیده از برف همدان میزبان خانواده‌های همدانی و خصوصا جوانان باشند.

یکی از تفریحات مهیج مردم مناطق کوهستانی در فصول سرد، تیوب‌سواری است. تیوب‌سواری در همدان در مناطقی چون بلوار ارم، شهرک بهشتی، حیدره و هرجایی که شرایط برای این تفریح هیجان‌انگیز اما خطرناک مهیا باشد، انجام می‌شود.

برخی مناطق ورزشی که بی‌هیچ هزینه و زحمت و ابزاری، فقط به لطف طبیعت و همراهی ابر و باد خلق شده است مورد توجه همشهریان قرار می‌گیرد، اما در پشت صحنه آن اغلب حوادثی ناگوار مانند شکستن دست و پا و جراحات سر و صورت هم هست و متاسفانه گاهی این بازی مفرح خطراتی چون قطع نخاع و مرگ هم به دنبال دارد.

مسیرهای تیوپ سواری ناگزیر فاقد ایمنی لازم بوده و در طول مسیر تخته سنگ، درخت و حتی اشیاء رها شده مانند تکه‌های برنده شیشه و چوب مانع تیوپ سواری راحت وبی دردسراست و از آن‌جایی که تیوب سواری در مناطق شیب‌دار انجام می‌شود؛ فرد تیوب‌سوار هیچ کنترلی روی حرکت خود نداشته و همین مسئله باعث بروز خطر خواهد شد.

همه این‌ها در حالی است که همدان دارای پیست اسکی بوده و سال‌هاست که مسئولان گزارش‌های ریز و درشت خدمات آن را ارائه می‌کنند اما متاسفانه مسیر پیست تاریک دره همدان در فصل زمستان بسته بوده و عملا دسترسی به این پیست غیرممکن است.

خانواده‌ها خود قائل به وجود خطر در تفریح تیوب‌سواری هستند و از فرزندان خود می‌خواهند که با احتیاط و مراقبت تیوب‌سواری کنند و به همین منظور خواستار استقرار وسایل امدادی در مناطق پرازدحام به خصوص بلوار ارم و عباس آباد همدان هستند. به گفته آنان، شاید این درخواست جزء وظایف امدادرسانان و پلیس نباشد اما مردم هم انتظار دارند در کنار بازی، اطمینان و آرامش هم وجود داشته باشد. اما این سوال مطرح است که به خطر انداختن سلامت و در گیر نمودن سازمان‌های امدادی برای تفریحی ناایمن معقول است؟

حبیب معصومی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان در این باره می‌گوید: تاکنون در سال جاری صدمه و جراحت ناشی از تیوب سواری، در استان نداشته‌ایم ولی سال‌های قبل حتی این تفریح خطرناک منجر به مرگ هم شده است.

در حالی‌که تیوب‌سواری تنها تفریح ارزان‌قیمت و در دسترس جوانان شهر کوهستانی و سردسیر همدان در فصل زمستان است، ورزش و جوانان استان باید به صورت جدی به این مسئله ورود کند و با فراهم کردن منطقه‌ای با شیب استاندارد و ایمن برای تیوب‌سواری، موجب راحتی خانواده‌ها و کم کردن خطرات احتمالی شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در پاسخ به این سوال خبرنگار سپهرغرب اظهار کرد: پیست اسکی همدان، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که ورزش و جوانان استان به دنبال راه‌اندازی آن است.

محسن جهانشیر افزود: در سال جاری علاوه بر پیست قبلی، پیست مبتدی احداث کرده‌ایم و تنها مشکل موجود، بسته بودن راه دسترسی به پیست است.

وی با بیان اینکه یازدهم و هجدهم بهمن‌ماه روزهای جشن ورزش‌های زمستانی استان همدان است، گفت: امیدواریم مسیر پیست اسکی به زودی بازگشایی شود تا بتوانیم پیست مبتدی اسکی را هم به صورت رسمی افتتاح کنیم.

وی با بیان اینکه باز بودن راه دسترسی به پیست اسکی همدان نیازمند همکاری همه دستگاه‌هاست، وعده داد: به طور جدی بازگشایی مسیر پیست اسکی را پیگیری خواهد کرد.

امیدواریم همان طور که جناب جهانشیر وعده دادند و در حالی‌که بیش از یک ماه از زمستان تقویمی سال جاری گذشته است، به زودی شاهد بازگشایی مسیر پیست اسکی و آماده‌سازی بستر مناسب و ایمن برای ورزش‌های زمستانی باشیم تا دیگر حوادث تلخی چون صدمه و مرگ برای همشهریان عزیز اتفاق نیفتد.

شناسه خبر 16835