شناسه خبر:17112
1398/11/15 08:43:58

سپهرغرب، گروه خبر - عطیه عسگری: سرپرست اداره تبلیغات اسلامی کبودراهنگ با بیان اینکه طلبه‌ها به دنبال خودکفایی در بخش اقتصاد هستند، گفت: در برخی مناطق همچون شیرین‌سو، طلبه‌ها با پرورش مرغ و شترمرغ و کاشت قارچ به دنبال توانمندسازی خود بوده تا برای جوانان و دیگر اقشار الگو شوند.

خبرنگار سپهرغرب برای اطلاع از فعالیت‌هایی که برخی طلبه‌ها برای خودکفایی در حوزه اقتصاد انجام می‌دهند با حجت‌‌الاسلام ابوالحسن کیهانی، سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کبودراهنگ گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کبودراهنگ با بیان اینکه در ایام فاطمیه تعدادی از بانوان مبلغه که از قم آمده بودند به مدارس روستاهای بخش شیرین‌سو اعزام شدند، اظهار کرد: این گروه از خواهران مبلغه، سال دومی بود که برای انجام کارهای دینی، تبلیغی و فرهنگی در مدارس حاضر شدند.

حجت‌‌الاسلام ابوالحسن کیهانی افزود: این بانوان در مجالس زنانه حاضر می‌شدند و ضمن آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به آن‌ها، احکام را نیز به بانوان آموزش می‌دادند.

وی با بیان اینکه 9 روحانی به همراه خانواده‌ در روستاهای کبودراهنگ سکونت دارند، تصریح کرد: این طلاب که اغلب بومی منطقه هستند به انجام فعالیت‌هایی دینی در روستاها می‌پردازند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به رویکرد توانمندسازی روستاییان، عنوان کرد: در روستاهای بخش شیرین‌سو و گل‌تپه بانوانی که تمایل دارند آموزشیار روخوانی و روان‌خوانی قرآن شوند، توسط بخشداری، بسیج و دفتر امام‌جمعه برای شرکت در دوره آموزشی به گل‌تپه می‌آیند و پس از پایان دوره برای تربیت زنان روستای خود به روستا برمی‌گردند.

حجت‌‌الاسلام کیهانی ادامه داد: تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی قرآن در کبودراهنگ و 9 کلاس‌ حفظ قرآن با همکاری آموزش‌وپرورش در کبودراهنگ و شیرین‌سو برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کبودراهنگ چهار مؤسسه و 22 خانه قرآنی در بخش‌ها و روستاهای شهرستان فعالیت می‌کنند، یادآوری کرد: محفل انس با قرآن با همکاری آموزش‌وپرورش کبودراهنگ در دهه فجر برگزار می‌شود.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به برگزاری همایش دختران فاطمی، مراسم ایام فاطمیه و بزرگداشت شهادت سردار قاسم سلیمانی در هیئت بانوان و اجتماع بانوان فاطمی به مناسبت ایام فاطمیه‌ای که گذشت، خاطرنشان کرد: در کوچک‌ترین روستاها هم مراسم شهادت سردار سپهبد سلیمانی برگزار شد.

حجت‌‌الاسلام کیهانی با بیان اینکه در اجتماع بانوان فاطمی امکان حضور مادران به همراه فرزندانشان وجود دارد، گفت: متأسفانه گاهی پدران و مادران برای حضور در مجالس مذهبی، خانواده‌های خود را در این امر دخیل نمی‌کنند که در همین راستا سعی شده امکان حضور خانواده‌ها در مراسم فراهم شود.

وی به راهپیمایی مردم بعد از شلیک موشک‌های سپاه و منهدم کردن پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در خاک عراق که به گفته مردم کم‌نظیر بود اشاره و ابراز کرد: این مراسم به‌صورت مردمی برگزار شد اما بانیان آن هیئت‌های زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی بودند.

      بازدید از دورترین نقاط شهرستان و خانه‌های عالم روستاها

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کبودراهنگ که شخصاً از دورترین نقاط شهرستان و خانه‌های عالم روستاها بازدید می‌کند، عنوان کرد: برخی از خانه‌های عالم ساخته‌شده، بدون روحانی بوده که به دنبال اعزام روحانی برای همه روستاها هستیم.

حجت‌الاسلام کیهانی ضمن اشاره به اینکه دو همایش در راستای تبیین گام دوم انقلاب برای قشرهای مختلف برگزار شده‌است، تبیین کرد: دوره سبک زندگی اسلامی به‌صورت ویژه برای بانوان برگزار شد.

وی با بیان اینکه دوره بصیرت‌افزایی نیز با حضور یکی از اساتید تهران برگزار شد، افزود: با حل شبهه‌ها سعی کرده‌ایم در راستای افزایش بصیرت مردم گام برداریم چنانکه بعد از گرانی بنزین برای عده‌ای از مردم این شبهه پیش آمد که چرا رهبری معظم این امر را تأیید کردند که در جلسه‌ای به این مسئله پرداخته شد.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کبودراهنگ به اهمیت نیازسنجی در حل مشکلات اشاره و ابراز کرد: برای مثال برای حل معضل طلاق با ایجاد اتاق فکری متشکل از دیگر دستگاه‌ها، در کبودراهنگ دوره آموزشی کارگاهی برگزار کردیم که بازخورد خوبی داشت.

حجت‌الاسلام کیهانی به همکاری اداره تبلیغات اسلامی کبودراهنگ با دیگر دستگاه‌ها همچون سپاه اشاره و یادآوری کرد: برگزاری دوره آموزشی با محوریت فضای مجازی برای خواهران از نتایج این همکاری‌ها بوده‌است.

     طلبه‌های شیرین‌سو مرغ پرورش می‌دهند

وی با بیان اینکه طلبه‌ها به دنبال خودکفایی در بخش اقتصاد هستند، ادامه داد: در برخی مناطق همچون شیرین‌سو، طلبه‌ها با پرورش مرغ و شترمرغ و کاشت قارچ به دنبال توانمندسازی خود بوده تا برای جوانان و دیگر اقشار الگو شوند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کبودراهنگ اضافه کرد: طلبه‌ای که با خانواده در روستا ساکن می‌شود، خود آستین‌ها را بالا زده و به کشاورزی و دام‌پروری می‌پردازد و امید در بین مردم روستا به وجود می‌آورد که همین باعث عدم مهاجرت از روستا به شهر می‌شود.

حجت‌الاسلام کیهانی با اشاره به روستای کردآباد و ویان که در نزدیکی کبودراهنگ هستند، خاطرنشان کرد: 100 درصد اهالی این روستاها دارای شغل بوده و علاوه بر اینکه مهاجرت چندانی ندارند، حتی مهاجرت معکوس هم داشته‌اند.

وی با اشاره به طرح سلامت اجتماعی که در مناطق آسیب‌دیده برگزار می‌شود، گفت: با توجه به وجود چالش‌ها و معضلات، سعی در حل آن‌ها داریم، برای مثال روحانی روستایی که در آن مشکل اشتغال وجود دارد، موظف است با کمک گرفتن از خیران یا ادارات، کارگاه‌های خیاطی و دوخت چرم ایجاد کند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کبودراهنگ با بیان اینکه گاهی تولیدات این کارگاه‌ها را به‌عنوان هدیه در مراسم‌های مختلف خریداری و یا برای خرید به دیگر ادارات معرفی می‌کنیم، تأکید کرد: درنتیجه چنین اقداماتی، کارآفرینان و شاغلان تشویق می‌شوند.

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام کیهانی چندی پیش در اثر برخورد خودروی دو خانم سگ‌گردان دچار آسیب شد و به‌تازگی هم چندروزی در بیمارستان بستری بوده و هنوز کاملاً بهبود نیافته‌؛ حتی مشکوک به خون‌ریزی داخلی است و امکان دارد دیگر نتواند مانند قبل حرکت کند که امیدواریم هرچه زودتر بهبودیافته و مقام قضائی بهترین تصمیم را در خصوص خاطیان بگیرد.

شناسه خبر 17112