شناسه خبر:17232
1398/11/21 00:24:19

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی تویسرکان گفت: همزمان با دهه مبارک فجر سه طرح شامل بندذخیره آب، کُپه‌کاری و جنگل‌کاری در این شهرستان بهره‌برداری شد.

کامران کیانی روز یکشنبه بیان کرد: بند هدایت و ذخیره آب از انواع ملاتی، خشکه‌چین، گابیون و خاکی به میزان سه هزار و 200 متر مکعب در منطقه کنجوران تویسرکان بهره برداری شد.

وی اضافه کرد: اجرای این قبیل بندها علاوه بر هدایت و ذخیره آب، زمینه ای برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی سیل، جلوگیری از فرسایش آب، گرفتن رسوب و تقویت سفره‌های زیر زمینی و جلوگیری از هدر رفتن آب می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی تویسرکان ادامه داد: برای اجرای طرح کنترل سیل و رسوب در منطقه کنجوران این شهرستان حدود یک میلیارد تومان هزینه شده است.

کیانی افزود: عملیات بیولوژیک 200 هکتار کُپه کاری با اعتبار 130 میلیون تومان نیز در تویسرکان بهره برداری شد که در این راستا کشت گونه‌های مرتعی و بومی منطقه موجب تقویت مرتع و بالا بردن سطح پوشش شد.

وی اظهار کرد: جنگل کاری با بذر در منطقه سرکان در سطح 106 هکتار و هزینه کرد 54 میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به پایان رسید و در این طرح از بذر ارژن، بادامک و دیگر گونه‌های بومی

منطقه استفاده شده است

کیانی افزود: میزان ذخیره‌گاه‌های جنگلی این شهرستان 13 هزار هکتار و جنگل‌های دست کاشت 280 هکتار است و در مجموع عرصه‌های جنگلی تویسرکان به 43 هزار و 900 هکتار می‌رسد.

88 هزار هکتار معادل حدود 60 درصد مساحت شهرستان تویسرکان زیر پوشش منابع طبیعی است که این عرصه‌ها را گونه‌هایی نظیر گون، فرفیون، آویشن، بومادران و کنگر پوشانده است همچنین گیاهان یکساله به وفور در این مناطق دیده می‌شود.

شناسه خبر 17232