شناسه خبر:17507
1398/11/28 09:03:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 20 هزار و 700 متر از رودخانه‌های استان در مناطق مختف لایروبی شده‌است.

کامران خرم با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال جاری 21 هزار و 700 متر دیگر از رودخانه‌های استان لایروبی خواهد شد، اظهار کرد: با جذب اعتبارات ناشی از خسارت سیل و دیگر منابع اعتباری از 14 پروژه اجرایی در دست اقدام، حدود هشت طرح لایروبی و از 20 پروژه مطالعاتی، چهار طرح برای انجام مطالعات لایروبی تعریف شده‌است.

وی از لایروبی بیش از 500 متر رودخانه قشلاق سنندج در بازه پل جدید قشلاق تا پل گریزه خبر داد و افزود: امسال رودخانه گاورود سنندج در محل ایستگاه‌ پمپاژ سنگ سفید و سمیران به طول یک کیلومتر لایروبی شد.

خرم یادآوری کرد: عملیات لایروبی رودخانه علی‌‌آباد شیلان سنندج به طول 200 متر، رودخانه بیار در بازه شهری کامیاران به طول دو کیلومتر و رودخانه زرینجوب و شیروانه به طول دو کیلومتر نیز صورت گرفت.

لایروبی و پاک‌سازی 5.5 کیلومتر رودخانه خلیفه‌‌آباد و قزل‌اوزن در دیواندره، رودخانه‌‌های خورخوره و آدینان سقز به طول 6.5 کیلومتر و رودخانه فصلی تازه‌‌آباد سقز و حومه روستای باغچله به طول سه کیلومتر، از دیگر اقداماتی است که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به آن اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در برخی مواقع با وجود لایروبی رودخانه‌ها، حجم آبی که در بستر رودخانه‌ها جریان دارد بیشتر بوده و به بیرون سرایت می‌کند، بنابراین احداث حوضچه‌های ذخیره‌ای در بالادست از تمهیدات اساسی است که باید در این خصوص اندیشیده شود.

خرم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و شناسایی نقاط حادثه‌خیز، لایروبی رودخانه قشلاق به طول دو کیلومتر (از محل پل قدیم قشلاق تا تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج)، رودخانه نمشیر بانه در محل روستای رشکی به طول 4.5 کیلومتر و رودخانه گاورود سنندج به طول 9.2 در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان تصریح کرد: لایروبی رودخانه‌های حسین‌آباد سنندج و گامیشگای بیجار هرکدام به طول دو کیلومتر و رودخانه‌های فصلی دزلی و دره‌کی سروآباد به طول چهار کیلومتر تا آخر امسال در دستور کار این شرکت است.

وی عنوان کرد: از محل اعتبارات جبران خسارت سیل بابت لایروبی و ساماندهی رودخانه حدود 80 میلیارد ریال مصوب شده که 50 درصد آن تخصیص داده شده‌است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل‌اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه‌رود اشاره کرد.

شناسه خبر 17507