شناسه خبر:19135
1399/1/10 08:03:52

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد از شناسایی و تخریب چند دهنه کوره زغال‌گیری در یکی از مناطق جنگلی این شهرستان توسط ماموران محیط‌بانی خبر داد.

مسلم مرادی روز شنبه اظهار کرد: در ادامه گشت‌زنی نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی در عرصه‌های طبیعی شهرستان چند دهنه کوره زغال‌گیری شناسایی و کشف شد.

وی اضافه کرد: نیروهای یگان حفاظت ضمن مختصات‌برداری و عکسبرداری اقدام به تخریب و انهدام این کوره‌ها کردند سپس مراتب را صورتجلسه و تحقیقات برای شناسایی متخلفان را آغاز کردند.

رییس اداره منابع طبیعی سروآباد با بیان اینکه بازدید و سرکشی از منطقه به صورت شبانه روزی توسط نیروهای یگان حفاظت ادامه دارد، افزود: سودجویانی که با سوءاستفاده از شرایط موجود حاکم بر کشور به‌دلیل بیماری کرونا، قصد دست درازی به جنگل‌ها و مراتع را داشته باشند تحویل مراجع قضایی خواهند شد.

وی یادآور شد: به موجب اصلاحیه ماده 42 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، بریدن و ریشه‌کن کردن و سوزانیدن نهال و درخت و تهیه چوب، هیزم و زغال از منابع ملی و توده‌های جنگلی بدون اخذ پروانه از منابع طبیعی ممنوع و پیگرد قانونی دارد.

     بازرسی خودروهای حامل چوب قبل از بارگیری

مرادی همچنین از بازرسی خودروهای حامل چوب قبل از بارگیری خبر داد و گفت: تمام محموله‌های چوب که از مبدا سروآباد حرکت می‌کنند قبل از بارگیری، با نظارت کارشناسان واحدهای حفاظت و جنگل اداره منابع طبیعی مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: محل‌های بارگیری مقطوعات چوبی در شهرستان سروآباد، شناسایی و قبل از بارگیری خودروها، تمام محموله از نظر وجود چوب قاچاق مورد بازرسی قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده چوب قاچاق برابر مقررات با متخلفین برخورد خواهد شد.

مرادی اضافه کرد: علاوه بر نظارت کارشناسان واحد حفاظت در حین بارگیری محموله‌های چوبی، گلوگاه ورودی شهرستان سروآباد نیز با همکاری پاسگاه انتظامی جهت پایش کامیون‌های شهرستان‌های مجاور بازرسی و کنترل می‌شود.

     اثربخشی پروژه توسعه جنگل با بذر

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد با اشاره به اثربخشی پروژه توسعه جنگل با بذر در این شهرستان گفت: پروژه توسعه جنگل در سطحی معادل 50 هکتار و با مشارکت جوامع محلی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه اثر بخشی کامل این پروژه بستگی به نگهداری، مراقبت و قرق از نهال‌ها دارد، یادآور شد: حراست و حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها نیازمند همراهی و همیاری مردم با نیروهای اداره منابع طبیعی است و مردم و دوستداران طبیعت می‌توانند اخبار خود را در این رابطه به شماره تماس 1504 اطلاع دهند.

از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

از مساحت 120 هزار کیلومتری شهرستان سروآباد نیز 57 هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، 12 هزار هکتار آن را اراضی ملی و 51 هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان با بیش از 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

شناسه خبر 19135