شناسه خبر:20287
1399/2/6 23:04:11
رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان خبر داد:

نصب تندیس بنیان‌گذار کوهنوردی علمی کشور در همدان

سپهرغرب، گروه ورزشی: رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: برای نخستین‌بار تندیس استاد «محمود اجل» بنیان‌گذار کوهنوردی حرفه‌ای و علمی کشور، تابستان امسال در این شهر نصب می‌شود.

علیرضا گوهری اظهار کرد: مرحوم اجل نخستین کوهنورد کلاسیک ایران بود و قله‌های مرتفع کشور ازجمله دماوند، علم‌کوه، اشترانکوه، دنا و زردکوه برای نخستین‌بار توسط وی فتح شد.

وی بیان کرد: این مجسمه به ارتفاع چهار متر و با بهترین مواد مجسمه‌سازی ازجمله فایبرگلاس مخصوص و مقاوم درحال احداث است و درصورتی که مشکلی در روند ساخت ایجاد نشود، اواخر تیرماه در میدان گنج‌نامه همدان نصب و رونمایی می‌شود.

گوهری خاطرنشان کرد: سه سال برای ساخت و نصب این تندیس پیگیری کرده‌ایم و در این مدت یک الی دوبار سازنده و هنرمند آن تغییر کرد و اکنون توسط استاد امین فامیل‌ باغستانی و با هزینه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان درحال ساخت است.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان یادآور شد: برای رونمایی از این مجسمه قرار است مسئولان کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور نیز به همدان سفر کنند.

زنده‌یاد محمود اجل در سال 1281 در شهر همدان متولد و در سن هفت‌سالگی (در سال 1288) همراه پدرش به قله الوند صعود کرد و با این صعود چنان عشق، علاقه و شوری در او پدیدار شد که تا زمانی که توان کوه رفتن داشت، به این ورزش ادامه داد.

وی در سال 1327 و در سن 46 سالگی به اتفاق هم‌نوردان جوان، گروه کوهنوردان آزاد را تأسیس کرد و سپس شعبه‌هایی در شهرهای همدان، رشت و کرمان ایجاد شد.

اجل پس از عمری تلاش سازنده و تشویق به مثبت‌اندیشی برای پیشبرد و اعتلای ورزش کوهنوردی، در سال 1342 به‌خاطر کهولت سن و دردهای شدید مفصلی از کوهنوردی باز ایستاد و سال 62 درگذشت.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 20287