شناسه خبر:20446
1399/2/9 00:07:43

سپهرغرب، گروه ورزشی: رئیس هیئت کوهنوردی همدان گفت: تاکنون 150 عدد تجهیزات، اثر و تصاویر قدیمی با ارزش و نفیس تاریخ کوهنوردان به موزه کوهنوردی این استان اهدا شده است.

علیرضا گوهری اظهار کرد: وسایل نخستین صعود ایرانیان به قله هشت هزار متری در سال 55 و نخستین صعود اورست در سال 77، جزء اثرهای نفیس اهدایی به این موزه به‌شمار می‌روند.

وی بیان کرد: قدمت وسایل و آثار اهداشده به این موزه از سال 1330 به بعد است و عمده آن شامل پوشاک، کفش، کوله‌پشتی، لوازم فنی، تجهیزات مسیریابی، چراغ‌های خوراک‌پزی، گزارش برنامه‌ها، اسناد، عکس و کتاب است.

گوهری خاطرنشان کرد: تاکنون این موزه در فضای 100 مترمربع ایجاد شده و آماده بهره‌برداری است.

رئیس هیئت کوهنوردی همدان یادآور شد: هم‌اینک نیز پیگیری‌های لازم برای جمع‌آوری تجهیزات با ارزش ادامه دارد و به‌طور قطع نفیس‌ترین موزه کشور را راه‌اندازی می‌کنیم.

وی زمان بهره‌برداری از این موزه کوهنوردی را تیرماه امسال دانست و گفت: پس از قطع زنجیره کرونا، موزه با حضور مسئولان کشوری و استانی راه‌اندازی می‌شود.

گوهری افزود: راه‌اندازی این موزه به‌طور قطع در رونق گردشگری ورزشی همدان کمک شایانی خواهد داشت؛ به‌ویژه اینکه قدمت و مفاخر کوهنوردی همدان آوازه جهانیان است.

وی اظهار کرد: این موزه می‌تواند گنجینه ماندگار از آثار و تصاویر تاریخی کوهنوردی همدان باشد.

همدان از سوی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور به‌عنوان پایتخت کوهنوردی ایران نام‌گذاری شده است.

همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده‌یاد «محمود اجل» نخستین کوهنورد کلاسیک همدان و از کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین و فنی و علمی را در ایران آغاز کرد.

ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده‌ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پُرافتخاری از این استان در ویترین نام‌آوران این ورزش هستند.

به گزارش ایرنا، این استان در کوهنوردی الگوی کشور به‌شمار می‌رود و نخستین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده‌اند.

شناسه خبر 20446