شناسه خبر:20770
1399/2/13 22:32:41

سپهرغرب، گروه خبر: امام‌جمعه همدان با بیان اینکه در فهم قواعد و مسائل مادی تفاوتی بین کافر و مسلمان وجود ندارد، گفت: شرط فهم مسائل الهی طهارت افراد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز گذشته در دیدار با مدیر و جمعی از اساتید حوزه علمیه خواهران استان همدان با اشاره به آیه 124 سوره بقره، اظهار کرد: در این آیه و آیات بعدی بیان شده که در سنت الهی رزق معنوی نصیب برخی از افراد می‌شود، درحالی که رزق مادی متعلق به همه مردم است.

وی با بیان اینکه برخی علوم از مظاهر رحمانیت الهی است همانند علومی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و همه نیز آن را می‌فهمند و تفاوتی بین مؤمن و کافر وجود ندارد، گفت: اما علمی هم وجود دارد که از مظاهر رحمت الهی است که جمع حاضر و طلبه‌ها در مرحله تعلیم و تعلم آن قرار دارند و آن را باید توفیقی از جانب خداوند بدانند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه علوم مختلف باید زمینه‌ساز تقرب الی‌الله باشند، عنوان کرد: اگر این دو علم با یکدیگر جمع شوند، نتیجه‌اش استاد حوزه‌ای خواهد شد که علم الهی را در راه خداوند آموزش می‌دهد.

وی علمی را لذت‌بخش دانست که در راه رضایت الهی باشد و گفت: ارزش این کار به حدی است که در روایات آموزش یک حدیث و یا مسئله بهتر از دنیا و هرچه در دنیا قرار دارد، عنوان شده است.

امام‌جمعه همدان با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری، مطرح کرد: در فهم قواعد و مسائل مادی تفاوتی بین کافر و مسلمان وجود ندارد، اما شرط فهم مسائل الهی، طهارت فرد است.

وی تصریح کرد: علم اصول و فلسفه علمی ابزاری است، اما آنچه مهم بوده، طهارت باطنی انسان برای فهم حقیقت‌ها و استنباط از آیات و روایات است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: البته علوم حوزوی مقدمه و زمینه‌ساز برای دستیابی به نتیجه مطلوب هستند؛ به‌عنوان مثال علم فقه یکی از با فضیلت‌ترین علوم در راه رسیدن به اخلاق و عرفان است.

 

شناسه خبر 20770