شناسه خبر:24434
1399/4/14 16:58:30
معاون معدن سازمان صمت استان همدان خبر داد:

تولید 8 تا 10 میلیون تُن ماده معدنی در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از تولید هشت تا 10 میلیون تُنی مواد معدنی در همدان خبر داد و گفت: آهک، سنگ آهن و مصالح ساختمانی بیشترین تولیدات معدنی استان همدان را به خود اختصاص داده‌اند.
محمد خاکی با بیان اینکه 283 معدن در استان همدان وجود دارد که از این تعداد 110 معدن غیر فعال است، اظهار کرد: هرساله پروانه‌های جدید استخراج معادن در استان صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: امسال 15 پروانه جدید استخراج معدن در همدان، ملایر، تویسرکان، اسدآباد و کبودراهنگ صادر شده که بیشتر در حوزه معدن مصالح ساختمانی، سنگ‌های تزئینی، سیلیس و آهن بوده است.
خاکی با بیان اینکه مساحت پهنه‌‌بندی معادن استان همدان 15 هزار کیلومتر است، خاطرنشان کرد: دو پهنه در استان همدان درحال آزادسازی است که به‌صورت مزایده واگذاری انجام می‌شود و دو پهنه دیگر درحال بررسی است و یک پهنه مشترک با استان مرکزی نیز در همدان وجود دارد.
معاون معادن سازمان صمت استان همدان یادآور شد: در پهنه‌بندی معادن براساس قانون محدوده‌ها به‌منظور کارهای اکتشافی با توجه به توانایی‌های بخش خصوصی واگذار می‌شود که درحال حاضر اولویت و نیاز کشور به معادن فلزی است و کار بر روی فلزات انجام می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه رویکرد دولت اکتشاف مواد معدنی فلزی است، ادامه داد: تاکنون پهنه معدنی در استان واگذار نشده و فقط در دو سال گذشته پهنه رزن آزادسازی شده است.
خاکی با بیان اینکه سالانه هفت تا 10 میلیون تُن ماده معدنی در استان همدان استخراج می‌شود، گفت: در سال گذشته عملکرد خوبی در زمینه استخراج مواد معدنی داشتیم و امسال پیش‌بینی می‌شود بین 10 تا 20 درصد افزایش تولید مواد معدنی داشته باشیم.
وی با تأکید بر صادرات غیر خام مواد معدنی در استان، تصریح کرد: درحال حاضر صادرات خام مواد معدنی از استان نداریم و صادرات مواد معدنی به‌صورت فرآوری‌شده بوده است.
معاون معدن سازمان صمت استان همدان درباره معدن‌کاری و تخریب کوه‌ها اظهار کرد: معدن‌کاری با تخریب همراه است و از طرفی معدن نیاز جامعه بوده و نمی‌توان معدن‌کاری نکرد؛ اما دستگاه‌های نظارتی و منابع طبیعی بر کارهای معادن نظارت دارند و براساس ضوابط و مقررات معدن‌کاری انجام می‌گیرد.

شناسه خبر 24434