شناسه خبر:25260
1399/4/29 00:38:06

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: 25 درصد تنوع زیستی گیاهی و جانوری کشور، در این استان وجود دارد.

مهرداد فتحی‌بیرانوند روز گذشته بیان کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل عرصه‌های طبیعی استان، برخورداری از اقلیم چهارفصل، تنوع زیستی در حوزه‌های گیاهی و جانوری، وجود ذخایر ژنتیکی ارزشمند گیاهی؛ نظیر جنگل‌های بلوط، بنه، ارس و گونه‌های جانوری؛ نظیر پرندگان شکاری، کبک دری، خرس قهوه‌ای، پلنگ، کل و بز کوهی، قوچ و میش، ماهیان کور غار و سمندر لرستانی، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم به‌منظور احیای زیستگاه‌ها و زیست‌بوم‌های استان در اولویت کاری قرار دارد.

وی اظهار کرد: در این راستا علاوه بر پاسگاه‌های فعال، سه پاسگاه محیط‌بانی در تالاب‌های تنگ فنی پلدختر، بیشه دالان بروجرد و منطقه شکار و صید ممنوع چهارشاخ و گرین در حال ساخت است.

فتحی‌بیرانوند ادامه داد: برای فصول بهار و تابستان و به منظور افزایش ضریب حفاظتی مناطق و زیستگاه‌های حساس نیز حدود 6 پاسگاه سیار در استان فعال می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین پاسگاه‌های سیار در مناطق حفاظت‌شده اشترانکوه، سفیدکوه ازنا و سفیدکوه خرم‌آباد و زیستگاه‌های سمندر لرستانی هرساله راه‌اندازی و در این مناطق مستقر می‌شوند.

فتحی‌بیرانوند افزود:: تا قبل از دولت تدبیر و امید، هفت‌پاسگاه در مناطق تحت مدیریت این استان فعال بود که اکنون 11 پاسگاه دیگر احداث شده یا در دست احداث و تکمیل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: تعداد پاسگاه‌های محیط‌بانی در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه، از سه به 6 پاسگاه رسیده و پاسگاه‌های منطقه چهارشاخ نورآباد و گرین نیز آماده بهره‌برداری است.

فتحی‌بیرانوند افزود:‌ لرستان در قلب زاگرس واقع شده و نقش مهمی در اکوسیستم این منطقه دارد، به‌نحوی که از مجموع 6 میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس، 1.2 میلیون هکتار آن در این استان قرار دارد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 25260