شناسه خبر:25649
1399/5/4 00:26:20

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، بر لزوم شفاف‌سازی لیست صادرکنندگان متخلف ارزی تاکید کرد.

کیوان کاشفی روز پنجشنبه گذشته در جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار کرد: سال‌ها مشکلات اصلی در حوزه صادرات مربوط به مرزها، زیرساخت‌ها و قوانین بازدارنده بود، اما متأسفانه امروز مشکلات ارز، همه آن‌ها را از یادها برده است و فقط به‌دنبال حل آن هستیم، لذا وضعیت خوبی نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه افزود: سال‌ها به پاس صادرات، به فعالان این عرصه تقدیرهایی صورت می‌گرفت، اما اکنون آن‌ها را خائنانی می‌دانند که ارز را خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته آخرین مهلت تسویه حساب ارزهای صادراتی مربوط به سال‌های 97 و 98 بود و صادرکنندگان پس از این تاریخ، اگر ارز صادراتی را برنگردانند با سخت‌گیری‌های بیشتر از سوی بانک مرکزی و قوه قضائیه مواجه خواهند شد.

کاشفی با اشاره به اینکه لیست آن دسته از صادرکنندگان که تسویه نداشتند، جهت برخورد به دستگاه قضا معرفی شده‌اند، گفت: متأسفانه این لیست شفاف‌سازی نشده و میزان ارزی را که هر استان، باید آن را برگرداند، مشخص نیست.

این مسئول بیان کرد: اینکه مبلغ 27 میلیارد دلار ارز که به کشور برنگشته است، نیاز به شفاف‌سازی دارد و پس از شفاف‌سازی می‌توانیم لیست افراد را معرفی کنیم، چراکه اتاق بازرگانی با افراد متخلف موافق نیست و با افرادی که به‌دنبال سوءاستفاده باشند، برخورد خواهد کرد.

وی گفت: اگر فشارهای بانک مرکزی به همین روال ادامه پیدا کند و با این سیاست پیش برود، بدون شک صادرات کشور 50 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه عنوان کرد: کنار کشیدن بخش عمده‌ای از صادرکنندگان منطقی، بالا رفتن آمار بیکاری و کاهش ورودی ارز در بخش صادرات و واردات، از دیگر مشکلاتی است که به‌دنبال این سیاست و فشار بانک مرکزی در کشور شکل خواهد گرفت.

وی بار دیگر تأکید کرد: اگر شیوه بازگشت ارز حاصل از صادرات با لجاجت بانک مرکزی ادامه پیدا کند، بدون شک در نیمه‌ دوم سال، مشکلات شدیدی ایجاد خواهد شد.

کاشفی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات بیماری کرونا و بسته شدن مرزها به‌دنبال شیوع این بیماری اشاره کرد و گفت: البته بازگشایی هفته‌ای دو روز مرز سومار، در دستور کار است که این برای انعقاد صادرات بسیار مشکل است و باید برای بازگشایی همه‌روزه این مرز تلاش کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران، سامان‌دهی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین را در توسعه اقتصادی استان بسیار مؤثر دانست و بیان کرد: متأسفانه این پروژه هیئت‌مدیره خوبی ندارد و می‌توان گفت مدیریت استان، آن را رها کرده است.

این مسئول به مشکلات طولانی شدن طرح جامع بازارچه پرویزخان نیز اشاره کرد و گفت: این طرح نیز از مواردی است که رسیدگی به آن، می‌تواند صادرات از این مرز را به روزی 700 تا 800 ماشین برساند.

کاشفی افزود: همچنین مرز سومار، مسیر کوتاهی تا عراق دارد که باعث نصف شدن هزینه حمل‌ونقل نسبت به مرز پرویزخان می‌شود، لذا راه دسترسی مرز سومار نیز باید موردتوجه قرار گیرد. اما سال‌هاست که حدود 60 کیلومتر این مرز،بسیار نامناسب بوده و باید تسطیح شود که هنوز این مهم انجام نشده است.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 25649