شناسه خبر:30366
1399/7/27 13:45:52

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حفظ تنوع زیستی در کنار مقررات نویسی و خط مشی سازی پیرامون تأمین امنیت غذایی باید به یک سیاست کلی در کشور تبدیل شود.

آیت الله احمد مبلغی در نهمین جلسه هیات اندیشه ورز کشاورزی با عنوان" تنوع زیستی و کشاورزی" که به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد:  هر اندازه که تنوع زیستی بیشتر باشد، زنجیره‌های غذایی بیشتر، طولانی‌تر و فراگیر‍تر خواهد شد، و در نتیجه، حیات انسان پایدارتر می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تنوع گیاهان دارویی در کشور اظهار کرد: از آنجا که گیاهان دارویی در ایران از موقعیت ممتازی در جهان برخوردار هستند، لازم است در تدوین استراتژی‌ها ، قانونگذاری و در زمینه صادرات، توجه جدی تری به این مقوله صورت بگیرد.

 آیت الله مبلغی افزود: صنعت گیاهان دارویی بخش مهمی از کشاورزی است که در صورت توسعه پیدا کردن، روند، دامنه و جهش تولید را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نظم و سنجیدگی مختص به طیف گسترده گیاهان، یک نظم و سنجیدگی است که در سیاق آیه، معنای خود را باز می‌یابد، گفت: هنگامی که به سیاق  آیه مراجعه می‌کنیم، آن را سیاق ربط دادن گیاهان به انسان‌ها و زندگی و حیات آنها می‌یابیم؛ چه آنکه بلافاصله خداوند بعد از آنکه از رویاندن گیاهان متنوع سخن به میان می‌آورد.

آیت الله مبلغی اظهار کرد: وقتی سیاق آیه این است، از آن به دست می‌آید که نظم و سنجیدگی در گیاهان به گونه‌ای است که آنها برای انسان حیات‌آور بوده و غذا و معیشت انسان را تأمین می‌کنند و این دقیقاً همان چیزی است که امروزه در علم، تنوع بیولوژیکی شناخته شده، و به معنای ایجاد حالت "خودتنظیمی بیولوژیک" به حساب می آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اهمیت نکته یاد شده آنگاه بیشتر ظاهر می‌شود که به این گفته علم توجه کنیم که می‌گوید: بدون تنوع بیولوژیکی، زندگی و غذا برای انسان به مخاطره جدی بلکه به نابودی می‌افتد.

وی افزود: آنچه جالب به‌نظر می رسد این است که قرآن تعبیر به معایش کرده، (که جمع معیشت است و به معنای آنچه با آن زندگی اتفاق می‌افتد، می‌باشد)، و ربط آن به گیاهان این است که گیاهان طیف وسیعی از عوامل معیشت هستند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر به این نکته توجه کنیم که تنوع زیستی گیاهی نقش اساسی برای حیات و زندگی انسان دارد و از طرف دیگر توجه کنیم که بسیاری از گیاهان در معرض خطر انقراض هستند، در این صورت لازم می‌نماید حفظ تنوع زیستی را به عنوان یک سیاست کلی  قرار دهیم.

آیت الله مبلغی با تاکید بر اینکه  باید به سمت وضع قوانین متناسب، فعال و شفاف در این زمینه حرکت کنیم و نگاه کارشناسی و علمی که هر چه تنوع زیستی بیشتر باشد، زنجیره‌های غذایی بیشتر، طولانی‌تر و فراگیر‌تر خواهد شد، و در نتیجه، حیات انسان پایدارتر می‌گردد، گفت: سیاستگذاری، قانون‌گذاری، مقررات‌نویسی و خط مشی‌سازی پیرامون تأمین امنیت غذایی را  نباید در غیاب تمرکز بر حفظ تنوع زیستی دنبال نماییم.

وی همچنین گفت: نقش فناوری مهندسی ژنتیک در تقویت گیاهان و جلوگیری از انقراض آنها، نیاز به این فناوری را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

آیت‌الله مبلغی با تاکید بر این‌که بدون تنوع بیولوژیکی، زندگی و غذا برای انسان به نابودی می‌افتد، افزود: آن‌چه جالب به نظر می‌رسد این است که قرآن تعبیر به معایش به‌معنای جمع معیشت کرده است پس از دیدگاه قرآن گیاهان طیف وسیعی از عوامل معیشت هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که قانون‌گذاری برای امنیت غذایی بدون لحاظ حفظ تنوع زیستی کامل نیست، ادامه داد: حفظ تنوع زیستی در کشور باید به یک سیاست کلی تبدیل شود از طرفی توسعه صنعت گیاهان دارویی، روند، دامنه و جهش تولید را تقویت می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این‌که باید سیاست‌گذاری، قانونگذاری و خط مشی‌سازی پیرامون تأمین امنیت غذایی را با حفظ تنوع زیستی دنبال کرد، خاطرنشان کرد: هر اندازه که تنوع زیستی بیشتر باشد، زنجیره‌های غذایی بیشتر و فراگیرتر خواهد شد و در نتیجه، حیات انسان پایدارتر می‌گردد چراکه حیات انسان به سلامت گیاهان گره خورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تنوع گیاهان دارویی در کشور، تصریح کرد: از آنجا که گیاهان دارویی در ایران از موقعیت ممتازی در جهان برخوردار هستند، لازم است در تدوین استراتژی‌ها، قانونگذاری و در زمینه صادرات، توجه جدی‌تری به این مقوله صورت بگیرد چراکه صنعت گیاهان دارویی بخش مهمی از کشاورزی است که در صورت توسعه پیدا کردن، جهش تولید را تقویت می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر این نکته را مد نظر قرار دهیم که تنوع زیستی گیاهی نقش اساسی برای حیات و زندگی انسان دارد و از طرف دیگر توجه کنیم که بسیاری از گیاهان در معرض خطر انقراض هستند، در این صورت لازم است حفظ تنوع زیستی را به عنوان یک سیاست کلی قرار دهیم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 30366