شناسه خبر:31200
1399/8/12 16:25:03

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: شهرستان نهاوند با تولید بیش از 40 درصد عسل استان همدان سالانه یک‌هزار و 500 تُن از این محصول باارزش را روانه بازار مصرف می‌کند.

کریم حاج‌باباعلی اظهار کرد: شهرستان نهاوند به‎دلیل داشتن شرایط اقلیمی مناسب و مزارع طبیعی فراوان یکی از محل‌های اصلی پرورش زنبور عسل در استان است.

وی گفت: سالانه یک‌هزار و 500 تُن عسل تولید می‌کند که از این میزان یک‌هزار تُن توسط زنبورداران بومی و 500 تُن نیز توسط زنبورداران مهاجر تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: صنعت زنبورداری درصورتی که با شیوه‌های نوین و علمی فعالیت کند، می‌تواند عامل خوبی برای اشتغال‎زایی باشد؛ اما با توجه به اینکه اغلب زنبورداران شهرستان همچنان به‎صورت سنتی فعالیت می‌کنند، برای رسیدن به بازارهای بزرگ‌تر و منطقه‌ای نیازمند برندسازی و توجه بیشتر هستند.

وی به استعدادها و ظرفیت‌های خاص شهرستان در زمینه پرورش زنبور عسل و فرآورده‌های آن اشاره کرد و گفت: نهاوند دارای بزرگ‌ترین مزارع گشنیز در کشور است و این‌ یک مزیت بزرگ برای زنبورداران به‎شمار می‌رود که از این گیاه گل‌دار و دارویی برای تغذیه زنبورها و تولید عسل بهره می‌برند.

حاج‎باباعلی بیان کرد: درحال حاضر 341 زنبورستان فعال در نهاوند وجود دارد که در این مکان‌ها 148 هزار کندوی مدرن شامل بومی و مهاجر به کار تولید عسل مشغول‌اند و محصول خود را در نهاوند و دیگر مناطق کشور به بازارهای مصرف عرضه می‌کنند.

وی موفقیت «سعید درویشی» به‎عنوان یکی از زنبورداران شهرستان در سطح کشور را نمونه ظرفیت بالای شهرستان برای تبدیل شدن به قطب پرورش زنبور عسل دانست و افزود: این زنبوردار حرفه‌ای و نمونه با بهره‌گیری از دانش روز و اصلاح ملکه زنبور اقدام به پرورش سه هزار و 540 کلونی زنبور عسل در بخش زرین‌دشت کرده که به‎طور میانگین از هر کندو 30 کیلوگرم عسل با کیفیت برداشت کرده و به رکورد تولید بیش از 100 تُن در یک مرحله برداشت دست یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان آنکه این زنبوردار با کسب نمونه برتر تولید عسل در سطح استان در پی کسب نمونه کشوری تولید این محصول است، گفت: این شهرستان آمادگی دارد با استفاده از تجربه زنبورداران موفق شهرستان کلاس‌های آموزشی را در زمینه پرورش زنبورداری نوین و تولید عسل برای سایر شهرستا‌ن‌ها و حتی سایر استان‌ها برگزار کند.

شناسه خبر 31200