شناسه خبر:32279
1399/9/2 13:59:27

یک مربی پیشکسوت کوهنوردی به کوهنوردان کرمانشاهی توصیه کرد با توجه به شرایط آب‌وهوایی کنونی استان تا زمانی که وضعیت جوی بهتر نشده، به کوه نروند.

بهرام حسینی با اشاره به مخاطرات کوهستان در زمان بارندگی‌ها، اظهار کرد: بخشی از حوادثی که هرساله در کوهستان اتفاق می‌افتد، مربوط به کوهنوردانی است که در فصل بارش‌ها بدون توجه به توصیه‌ها به کوه می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه زمان بارندگی وقت مناسبی برای رفتن به کوه نیست، افزود: در این راستا از کوهنوردان می‌خواهیم در شرایط بارندگی به هیچ عنوان به کوه نروند و جانشان را به مخاطره نیندازند.

این مربی کوهنوردی اضافه کرد: با توجه به لغزنده بودن سطح سنگ‌های کوه و از سوی دیگر نامناسب بودن شرایط زمین، این احتمال وجود دارد که کوهنوردان تعادل مناسبی نداشته باشند و دچار زمین‎خوردگی شوند.

وی به خطر صاعقه‎زدگی برای کوهنوردان در هنگام بارش باران نیز اشاره کرد و گفت: اگر کوهنوردی هم حین صعود با شروع بارندگی‌ها و رعد و برق مواجه شد، بهتر است از خط‎الرأس کوه، غارهای خالی و صخره‌های برجسته دور شود، چراکه پتانسیل بالایی برای ایجاد جرقه و صاعقه‌زدگی دارند.

حسینی یادآور شد: همچنین تا جایی که مقدور است، از تک‎درختانی که در کوه هستند، فاصله گرفته و گوشی‌های موبایل خود را خاموش کنند و داخل کوله‎پشتی قرار دهند.

وی تأکید کرد: کوهنوردان بهتر است از آویزان کردن هرگونه وسایل فلزی به کوله‌های خود در هنگام بارندگی و رعدوبرق پرهیز کنند.

این مربی پیشکسوت کوهنوردی متذکر شد: در شرایط بارانی امکان وقوع سیلاب در مسیل‌ها، شکاف‌ها و دره‌های عمیق کوه نیز وجود دارد، برای همین تأکید داریم کوهنوردان از این مکان‌ها هم دوری کنند.

وی افزود: اگر حین صعود بارش باران شروع شد، کوهنوردان برای جلوگیری از خیس شدن بدن و تجهیزاتشان بهتر است از پانچو کوهنوردی استفاده کنند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 32279