شناسه خبر:32290
1399/9/3 02:25:23

سپهرغرب، گروه استان - طاهره ترابی مهوش : با وجود وعده چهارساله احداث بازار پرندگان همچنان 102 واحد پرنده‌فروشی در سطح شهر همدان در دو منطقه خیابان فرات و بازار مظفریه سرگردان هستند.

مهرماه سال 95 بود که پیام رفتاری، مدیرعامل وقت سازمان میدان‌ها، میوه و تره‌بار شهرداری همدان از اجرای پروژه بازار پرندگان در همدان خبر داد و گفت: شهرداری منتظر پاسخ استعلام محیط‌زیست همدان بود که وصول شده است.

اما گویی این فرآیند همچنان در گیرودار دلایل نامعلوم در حد حرف باقی مانده است؛ به‌طوری‌ که حالا پس از گذشت چهار سال از وعده احداث بازارچه پرندگان، هنوز هم وقتی از خیابان باباطاهر می‌گذری، درست در درب ورودی بازارچه زیرگذر باباطاهر و نرسیده به درب اصلی پاساژ قدس، همچنان شاهد سبدهای پلاستیکی و گونی‌هایی هستی که از مرغ، اردک و جوجه گرفته تا گاهی خرگوش و همستر در آن‌ها نگهداری شده و به فروش می‌رسند؛ البته بگذریم از بازارچه موقتی که در بلوار فرات در پی انتقال پرنده‌فروشان انتهای اکباتان طی دو سال گذشته شکل گرفته و یا بیش از 30 واحد پرنده‌فروشی که همچنان در بازار مظفریه همدان مستقر هستند، البته طی این سال‌ها بارها درخصوص لزوم توجه به این پروژه حساس به‎لحاظ سلامت و مباحث زیست‌محیطی در روزنامه سپهرغرب پرداخته‌ایم، اما گویی دستگاه‌های مرتبط هنوز به اهمیت پیشگیری پی نبرده و با وجود حساسیت موضوع به‌لحاظ جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در شرایط فعلی (بنا به شیوع بیماری کرونا)، همچنان آن را در اولویت کاری خود قرار نداده‌اند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با محمودرضا رسولی، مدیرکل دامپزشکی استان همدان و نیز کامران گردان، رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح‌شده در ستاد مقابله با آنفلوآنزای پرندگان در استان بررسی پروژه بازار پرندگان بود، گفت: در این پروژه شهرداری متولی احداث این بازارچه است؛ بنابراین در این ستاد زمینی را به این منظور در ورودی شهر از سمت جاده ملایر در نزدیکی میدان امام حسن (ع) به دستگاه‌های مرتبط جهت دریافت استعلامات لازم معرفی کردند.

محمود‌رضا رسولی با اشاره به آنکه هنوز آنچه در این باب مطرح شده در حد حرف و صحبت بوده است، تشریح کرد: البته این زمین نیز گویا در مباحث محیط‎زیستی با پاره‌ای مشکلات مواجه بوده که شهرداری درحال مرتفع کردن این ایرادات است.

وی با تأکید بر اینکه در یکی از مصوبات ستاد فوق‌الذکر تأکید شد که کلیه دستگاه‌ها موظف به همکاری با شهرداری برای رفع مشکلات زمین معرفی‌شده هستند تا عملیات اجرای این پروژه آغاز شود، گفت: درخصوص بازارچه موقت فعلی مستقر در خیابان فرات نیز گرچه نسبت به بازارچه قبلی بهتر است، اما هنوز به دلایل مختلف مورد قبول اداره کل دامپزشکی نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه اصلی‌ترین دلیل برای عدم تأیید بازارچه فعلی نزدیکی آن به مناطق مسکونی و تجاری است، تصریح کرد: این مسئله هم بر بهداشت پرندگان و هم بر بهداشت شهروندان تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: بااین‌وجود با توجه به شرایط فعلی بازارچه موقت، تلاش کردیم که مقررات امنیت زیستی را در این بازارچه به اجرا درآوریم.

رسولی با بیان اینکه درحال حاضر بازارچه موقت دارای مسئول فنی و بهداشتی است، اذعان کرد: علاوه‎بر نظارت این مسئول بر فرآیند کار بازارچه، هر چندوقت یک‌بار اکیپی از دامپزشکی در محل حاضر شده و نسبت به ضد عفونی کردن محل اقدام می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که زمین معرفی‎شده می‌بایست چه شاخص‌هایی را دارا باشد که بتواند تأییدیه دامپزشکی را دریافت کند، گفت: قاعدتاً شهرداری در گام نخست می‌بایست نسبت به ارائه دقیق مختصات زمین جهت تعیین حریم‌ها اقدام کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان افزود: درخصوص نحوه ساخت و ضوابط آن نیز برخی مؤلفه‌‌ها می‌بایست مورد تأیید قرار گیرد.

رسولی با بیان اینکه رعایت ضوابط بهداشتی در این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: این اهمیت از آنجا نشأت می‌گیرد که در این بازارچه قرار است بخشی به پرندگان زینتی اختصاص یابد؛ بنابراین مقوله مذکور چرخه بالایی اقتصادی را در این بازار رقم خواهد زد، پس رعایت ضوابط یک اصل محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که درحال حاضر چه تعداد پرنده‎فروش در سطح شهر همدان فعالیت دارند؟ اذعان کرد: در بازارچه موقت فدک در خیابان فرات 64 واحد و در بازار مظفریه 38 واحد پرنده‎فروشی مستقر هستند.

این مقام مسئول در خاتمه از فعالان عرصه مذکور خواست با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و در پی آن احتمال بروز آنفلوآنزای پرندگان از خریدوفروش پرندگان آزادپرواز و خارج از چرخه تأیید دامپزشکی جداً خودداری کنند و درعین‌حال درصورت بروز هرگونه تلفات غیر عادی و بیماری جمعی بین پرندگانشان، این مسئله را از طریق شماره تماس 1512 اطلاع دهند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه قرار بود پس از استقرار بازارچه موقت در خیابان فرات بازارچه اصلی طی یکی دو سال احداث و فعالیت صنف پرنده‎فروشان به این مکان اصلی انتقال یابد، گفت: در این پروژه مترصد بهره‌مندی از فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بودیم، اما متأسفانه در چندین نوبت زمین‌های معرفی شده به دلایل بهداشتی مورد تأیید دستگاه‌های مرتبط واقع نشد.

کامران گردان ادامه داد: بر این اساس شهرداری خود اقدام به تهیه زمین کرده و با معرفی آن از دستگاه‌های مرتبط استعلام لازم را جهت دریافت تأیید انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده به نظر می‌رسد زمین مورد نظر شاخص‌های دستگاه‌های مختلف را بتواند کسب کند، تشریح کرد: درصورت دریافت تأییدیه‌های لازم از آنجایی که کار ساخت غرفه‌ها نیز به فضای تخصصی خاصی نیاز ندارد، به نظر می‌رسد طی چند ماه فرآیند احداث تکمیل شود.

مع‌الوصف؛ با توجه به روند کُند پروژه بازار پرندگان، به نظر می‌رسد بازهم در این پروژه شاهد تعلل حاصل از اعتماد به سرمایه‌گذار غیر متخصص بوده‌ایم. زیرا همان‌طور که رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر عنوان کرد، تعلل و به معنای واقعی هدررفت سرمایه زمانی در این پروژه خاص، معرفی زمین‌های غیر استاندارد از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی بوده است، پس از چهار سال معطلی شهرداری خود اقدام به تأمین زمین کرده و بر این اساس انتظار می‌رود شورا و شهرداری با یک نگاه واقع‌گرایانه و تخصصی نسبت به همکاری با سرمایه‌گذاران در پروژه‌ها اقدام کنند تا دیگر شاهد هدررفت زمان و در پی آن سرمایه شهر به‎دلیل افزایش قیمت‌ها نباشیم.

شناسه خبر 32290