شناسه خبر:33809
1399/9/27 10:51:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از ورود یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پت اسکن دنیا به کرمانشاه خبر داد و گفت: با وجود این دستگاه به بی‌نظیرترین مرکز تشخیص و درمان سرطان کشور مبدل خواهیم شد.

تورج شیرزادیان، از ورود یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پت اسکن دنیا به کرمانشاه خبر داد و در‌خصوص اطلاعات تخصصی این دستگاه، اظهار کرد: استفاده از دستگاه پت اسکن به‌منظور تشخیص دقیق، پیگیری و در مواردی هم پیش‌بینی سیر پیشرفت یا عود بیماری در کشورهای پیشرفته به‌صورت چشمگیری در حال افزایش است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با درایت مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه، این بخش مهم در نقشه جامع سرطان دانشگاه که به‌عنوان مرکزیت غرب کشوری است پیش‌بینی و همچنین در سند چشم انداز 1404 منظور شده است.

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سال گذشته خرید دو ‌دستگاه پت.سی.تی جهت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کرمانشاه و اصفهان در دستور کار خرید وزارت بهداشت قرار‌گرفت که با پیگیری‌های مستمر، اولین دستگاه وارد شده به کشور به دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اختصاص پیدا کرد.‌

شیرزادیان ادامه داد: این دستگاه محصول سال 2020 کمپانی زیمنس آلمان و مدل horizon بوده و با بهره‌گیری از قابلیت؛ TOF(time of flight) که براساس بررسی‌ها تنها در یکی از دستگاه‌های فعال در کشور موجود است، باعث ارتقاء کم‌نظیر کیفیت تصاویر و کاهش زمان اسکن بیمار خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین این ویژگی در حوزه تحقیقاتی نیز بسیار مورد‌توجه محققان حوزه پزشکی هسته‌ایی و فیزیک پزشکی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: این دستگاه در بخش دتکتور مجهز به کریستالهای LSO که یکی از جدیدترین و پربازده‌ترین کریستال‌های موجود است، بوده و امکان فعالسازی تکنولوژی TOF(time of flight) بر روی آن‌ها وجود دارد.

مدیر نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: بنابراین دارای یکی‌از بالاترین توانمندی‌های تفکیک رزولوشن مکانی در میان دستگاه‌های موجود است که این قدرت تفکیک بالاتر به‌معنای امکان تشخیص تومورهای کوچک‌تر محسوب می‌شود.

شیرزادیان ادامه داد: دستگاه مولد رادیو دارو و تکمیل‌کننده این سیستم، دستگاه سیکلترون است که با پیگیری‌های مستمر، این دستگاه نیز به‌نام کرمانشاه و برای استان‌های غربی کشور یعنی؛ همدان، لرستان، کردستان، ایلام و کرمانشاه در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

وی گفت: با ورود دستگاه پت.سی.تی به استان، حلقه تولید رادیو دارو و تشخیص بیماری توسط پت.سی.تی، تکمیل و مرکز‌جامع سرطان مجتمع آموزشی درمانی امام‌رضا‌(ع)کرمانشاه که محل استقرار این تجهیزات خواهد بود، به بی‌نظیرترین مرکز تشخیص و درمان سرطان کشور مبدل خواهد شد.

شناسه خبر 33809