شناسه خبر:34291
1399/10/6 11:42:23

سپهرغرب، گروه خبر: کارگزار طرح تکاپو اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: طراحی و معرفی پلتفرم اختصاص نقشه گلیم نقش‌برجسته ایلام در دستور کار قرار گرفته است.

محمد اوشنی روز پنجشنبه در دومین نشست گروه طراحان فرش ایلام اظهار کرد: پلتفرم‌ها سکوهایی هستند که فرصت بهتر دیدن شدن را در اختیار یک فرد و کسب‌وکار قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه گلیم نقش‌برجسته نماد استان ایلام است، معرفی آن به‌عنوان یک برند ویژه و ارزنده باید مدنظر باشد.

این مقام مسئول افزود: وجود طرح و نقشه منحصربه‌فرد از الزامات توسعه این رسته است که باید توجه مسئولان به آن معطوف شود.

وی از مسئولان استان خواست به‌منظور معرفی بیشتر این مزیت پیگیر پلتفرم اختصاصی نقشه گلیم نقش‌برجسته ایلام باشند.

اوشنی گفت: بررسی قابلیت‌های تاریخی و طبیعی استان و نیز نقوش به‌کاررفته در گلیم نقش‌برجسته و فرش استان به‌عنوان یک ویژگی خاص مدنظر طراحان فرش برای معرفی یک برند ویژه باید باشد.

وی از طراحان فرش و گلیم نقش‌برجسته ایلام خواست طرح‌هایی که در سنوات فعالیت خود به‌صورت انفرادی طراحی کرده‌اند را معرفی کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام نیز در این نشست بر ضرورت تشکیل یک نهاد رسمی برای ادامه‌ فعالیت گروه طراحان فرش ایلام تأکید کرد.

محسنی اظهار کرد: موضوع تشکیل تعاونی و یا یک تشکل غیر دولتی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی به حمایت از طراحان و نیز اعطای تسهیلات برای گسترش و ادامه‌ فعالیت گروه مذکور از سوی میراث فرهنگی و گردشگری استان تأکید کرد.

استان ایلام به‌عنوان خاستگاه گلیم نقش‌برجسته معرفی شده و بهترین و باکیفیت‌ترین فرش‌ها در این استان تولید می‌شوند، اما به‌دلیل نداشتن امکانات پرداخت با نام و برند سایر استان‌های کشور به خارج صادر می‌شوند.

براساس آمار سالانه بیش از پنج هزار متر فرش در استان تولید می‌شود و حدود 14 هزار نفر به کار تولید فرش در ایلام مشغول هستند. 

 

شناسه خبر 34291