شناسه خبر:34585
1399/10/11 09:58:17

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان گفت: زمین مورد نیاز برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در سطح شهرستان‌های استان تأمین شده و هیچ مشکلی دراین زمینه وجود ندارد.

فرهاد فرزانه در جلسه شورای تأمین مسکن استان همدان اظهار کرد: نیمی از زمین‌های مورد نیاز برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در مرکز استان تأمین و اراضی مورد نیاز برای 50 درصد مابقی واحدهای مسکونی طرح نیز جانمایی شده و منتظر تصمیم شورای عالی هستیم.

وی افزود: شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی در شهرستان همدان موضوع ارائه 50 درصد تخفیف عوارض به واحدهای مسکن مهر را تصویب کردند که این تخفیف برای افراد زیر پوشش به‌صورت 100 درصد و کاملاً رایگان محاسبه می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با قدردانی از همکاری مجموعه نظام مهندسی و دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر آب، برق و گاز، بر تهیه طرح متناسب با معماری ایرانی اسلامی و معرفی نمایندگانی از سوی شهرداری در رابطه با طرح اقدام ملی مسکن به استانداری تأکید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این نشست گفت: نام‌نویسی از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن هم‌زمان با سراسر کشور در این استان نیز آغاز شده است.

داریوش حسینی افزود: ساخت حدود پنج هزار واحد مسکونی در اجرای طرح مسکن استان همدان برای امسال برنامه‌ریزی شده که تاکنون 18 هزار و 500 متقاضی در این طرح نام‌نویسی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: پس از بررسی وضعیت واجدین شرایط 900 متقاضی شرایط لازم را نداشتند و به مابقی افراد فرصتی برای پرداخت 40 میلیون تومان در چند مرحله داده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام راحل را به‌عنوان کارگزار این طرح معرفی کرده است.

حسینی افزود: درحال حاضر کار اجرای طرح اقدام ملی مسکن در استان همدان آغاز شده و مشکلی برای تأمین زمین به‎ویژه در شهرستان‌های با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر وجود ندارد.

وی یادآوری کرد: درصورت تصویب طرح الحاق 680 هکتار از منطقه شورین شهر همدان در شورای عالی شهرسازی به‌طور حتم برای 10 تا 15 سال آینده مشکلی جهت تأمین زمین مورد نیاز ساخت مسکن نیز نخواهیم داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز گفت: در راستای تأمین مسکن خانوارهای نیازمند و بدون سرپناه مناسب و براساس تفاهم‌نامه سازمان برنامه، استانداری و بنیاد، عملیات احداث دو هزار واحد مسکونی برای نیازمندان در استان آغاز شده و در سه‌ماهه نخست سال آینده تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود.

حسن ظفری اظهار کرد: به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه ساخت مسکن محرومان در این استان دو هزار و 158 متقاضی شناسایی و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند.

وی افزود: در همین ارتباط یک‌هزار و 993 متقاضی برای دریاقت تسهیلات 50 میلیون تومانی قرض‌الحسنه با کارمزد پنج درصد به بانک معرفی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: تاکنون یک‌هزار و 594 متقاضی موفق به دریافت پروانه رایگان احداث از مجموعه دهیاری‌ها شدند.

ظفری بیان کرد: با توجه به گذشت بیش از دو ماه از ابلاغ این تفاهم‌نامه، یک‌هزار و 185 متقاضی موفق به عقد قرارداد شدند و از این تعداد عملیات اجرایی ساخت 965 واحد مسکونی آغاز شده است.

وی اسکلت‌بندی 699 واحد و تکمیل ساخت دیوارهای 644 واحد مسکونی دیگر را ازجمله اقدامات انجام‌شده در راستای اجرای تفاهم‌نامه و تأمین مسکن افراد نیازمند و فاقد مسکن در استان برشمرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان ادامه داد: تاکنون از محل کمک‌های بلاعوض 12 میلیارد تومان در قالب تن‌خواه دریافت و 10 میلیارد و 770 میلیون تومان آن برای ساخت مسکن بین متقاضیان واجد شرایط توزیع شده است.

ظفری درباره طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی نیز گفت: در این طرح دولت مکلف به ساخت هرساله 200 هزار واحد مسکونی با بهره‌گیری از تسهیلات کم‌بهره بوده که سهم استان همدان به‌طور متوسط سالانه 12 هزار واحد است.

وی افزود: سهمیه اعلامی و مصوب سال جاری همدان 10 هزار واحد مسکونی است که تاکنون هفت هزار و 635 مورد آن ثبت‌نام شده و پرونده سه هزار و 168 واحد نیز برای دریافت تسهیلات به بانک ارسال شده است.

ظفزی گفت: همچنین 110 هزار واحد مسکونی روستایی در استان همدان موفق به گرفتن پایان کار از مجموعه نظام فنی روستایی و دهیاری‌ها شدند.

 

شناسه خبر 34585