شناسه خبر:34907
1399/10/17 13:01:00

سپهرغرب، گروه ورزشی: باید کوهنورد بود و عاشق کوهستان تا بدانی سفر به دل طبیعت آن هم در فصل سرد زمستان و به جان خریدن خطرات این راه سفت و سخت چه لذتی دارد.

همین چند روز پیش بود که خبر ناگوار جانباختن و گرفتارشدن تنی چند از کوهنوردان شمال تهران در برف و بوران، جامعه ورزشی به ویژه جامعه کوهنوردی را عزادار کرد.

فصل زمستان است و کوهستان پر از حوادث ریز و درشت، اما عشق به کوهستان همچنان می‌کشاند کوهنوردان را به دل خود، اما باید بدانیم این مسیر را طی کردن کار هرکسی نیست و مهارت و توانایی خاص خود را می‌طلبد.

مدیرعامل کانون کوهنوردان استان کردستان گفت: در کوهنوردی آغاز فصل پاییز به منزله آغاز زمستان است و در ارتفاعات بالا به نوعی فصل زمستان محسوب می‌شود.

صلاح حقیقیان اظهار کرد: ورزش کوهنوردی به ویژه کوهنوردی حرفه‌ای با اتفاقات بسیاری عجین است و هرچه فرد آشنایی بیشتری با این حرفه داشته باشد و اطلاعاتش به‌روزتر و از آمادگی روحی و جسمی بیشتری برخوردار باشد و دانش و تجربه کافی را در این حرفه داشته باشد، تلفیق همه این‌ها برابر است با کاهش اتفاقات در ورزش کوهنوردی.

وی عنوان کرد: متاسفانه امروزه با حجم بسیار زیادی از اطلاعات در فضای مجازی در بین عموم مردم و همچنین حرفه کوهنوردی مواجه هستیم که اگر تجربه کردن و استفاده از این اطلاعات و آموزش‌ها با افراد باتجربه و پیشکسوت عجین باشد می‌تواند تاثیرگذارتر و بهتر باشد.

حقیقیان در ادامه افزود: در فصل زمستان که با بارندگی‌های متداول برف و باران مواجه هستیم؛ نخستین بستر و اولین قدم در کوهنوردی مجهز بودن یک کوهنورد به آموزش، مهارت، تجهیزات کافی، آمادگی روحی و جسمانی است.

وی بیان کرد: آغاز کوهنوردی با رعایت چند شاخص مهم همراه است که یکی از این شاخص‌ها آگاهی و شناخت کوهنورد از مسیر رفت و برگشت منطقه‌ای است که به آن وارد می‌شود که به این امر صعود ذهنی گفته می‌شود که هر کوهنورد می‌بایست به آن آگاه باشد.

حقیقیان شاخص دوم را پیگیری مداوم وضعیت جوی دانست و اذعان کرد: هواشناسی در جامعه‌ای که طبیعت در آن به صورت متداول در حال تغییر است، هواشناسی اولین چیزی است که یک کوهنورد باید با آن عجین باشد و چنانچه وضعیت جوی مطلوبی بر منطقه موردنظر حاکم نباشد تاجایی که مقدور است باید از رفتن به کوه پرهیز کند.

وی تصریح کرد: هنگامی که در منطقه‌ای بارندگی صورت گیرد، کوهنوردان موظف هستند که تا 48 الی 72 ساعت پس از بارش برف از صعود کردن خودداری کنند و پس از گذشت این مدت می‌توانند کوهنوردی خود را آغاز کنند.

حقیقیان با اشاره به اینکه همه تمهیدات ارائه شده به همه کوهنوردان در قالب آموزش گفته می‌شود، گفت: آموزش از سوی افراد باتجربه و با دانش کافی، تجهیزات کارآمد و نحوه استفاده از آن، توان جسمی و ورزیدگی و شناخت دقیق از محیط و هواشناسی از جمله تمهیداتی است که منجر به یک صعود موفق خواهد شد.

به گفته سرپرست کانون کوهنوردان کردستان، زمانیکه در چهارچوب مشخص و تمهیدات لازم و مطالعه گزارشات برنامه‌های قبلی و ملاک قرار دادن آن‌ها در ارتفاعات 4 یا 3 هزار متری و با آگاهی از شرایط کوهستان ورود به طبیعت صورت گیرد؛ اتفاقات نیز به حداقل خود خواهد رسید.

     قدرت‌نمایی طبیعت در برابر انسان

صلاح حقیقیان با اشاره به اینکه اتفاقات اجتناب‌ناپذیر هستند، خاطرنشان کرد: حرفه کوهنوردی خواه ناخواه با اتفاقات متعددی عجین است اما برای پیشگیری از اتفاقات پیش‌بینی شده لازم است که افراد در گروه‌ها و دسته‌های پنج نفری و با داشتن یک مربی خبره و آگاه در این حوزه کوهنوردی خود را آغاز کنند، زیرا طبق تعریفی که از گروه کوهنوردی شده است، هر تیم کوهنوردی متشکل از هشت نفر و یک مربی آگاه و باتجربه است که قابلیت آن را داشته باشد که برنامه رفت و برگشت کوهنوردان با حداقل اتفاقات انجام گیرد، این در حالی است که در تیم‌های به اصطلاح کوچک و یا انفرادی در صورت بروز حادثه توان نجات و امداد را در شرایط بحرانی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: توصیه می‌شود کوهنوردان تا آنجایی که مقدور است به توصیه‌های ایمنی توجه و از آموزش‌های لازم و توان فیزیکی بالایی برخوردار باشند و حد و حدود برنامه‌های خود را در نظر بگیرند زیرا هر انسانی اگر حد و حدود خود را بشناسد اتفاقات به حداقل خواهد رسید.

حقیقیان تصریح کرد: همیشه زمان برای کوهنوردی وجود دارد و لازم است کوهنوردان این نکته را در نظر بگیرند که اگر زمان، زمان مناسبی برای کوهنوردی نیست مجبور به حرکت نیستند و میتوانند حرکت خود را به زمان مناسب‌تری موکول کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از افراد حتی با وجود آگاهی از شرایط جوی نامناسب کوهستان اصرار بر صعود دارند این در حالی است که طبیعت لج و لجبازی سرش نمی‌شود و اگر قرار باشد اتفاقی رخ دهد، آدمی در مقابل قدرت طبیعت آنقدر ضعیف است که انسان را یارای مقابله با آن نیست.

حقیقیان برای جلوگیری از بروز حوادث در کوهستان تصریح کرد: داشتن دانش و آگاهی فنی یک کوهنورد تا حدودی این توان را به فرد خواهد داد که تا حدودی خود را از مخمصه حوادث برهاند، وگرنه جدای از این انسان قادر به مقابله و غلبه بر طبیعت نخواهد بود و لازم و ضروری است که با داشتن دانش فنی و آگاهی و توان فیزیکی، به نحوی برنامه‌ریزی کند که به مرور و با تعامل یک صعود موفق را با سلامتی و حداقل اتفاقات پشت‌سر بگذارد و در اصل یک کوهنورد حرفه‌ای، کوهنوردی است که سلامتی خود و همراهانش را تثبیت کند.

خطای انسانی؛ عامل بسیاری از اتفاقات

حقیقیان با عرض تسلیت به جامعه ورزشی به ویژه جامعه کوهنوردی برای از دست دادن کوهنوردان شمال تهران گفت: فارغ از حادثه چند روز اخیر، واقعیت آن است که اکثر اتفاقاتی که رخ می‌دهد بیشتر از اینکه خطای طبیعی باشد، خطایی انسانی است و اگر هر انسانی با آگاهی صعود کند کمتر دچار اتفاقات خواهد شد و ما با آموزش و درایت قادر خواهیم بود خطاهای انسانی را به حداقل برسانیم.

وی با تاکید بر این موضوع که بحث امداد و نجات پروسه‌ای مجزا است، اضافه کرد: در حال حاضر در کشور ایران متولی آن هلال احمر است که گرچه همیشه پای کار بوده‌اند؛ اما انتظار میرود باتوجه به آغاز فصل زمستان که با اتفاقات بسیاری عجین است با استفاده از قابلیت‌هایی که دارند بیش از پیش یار و یاور کوهنوردان در فصل زمستان باشند و پشتیبان کسانی باشند که به کوه میروند.

سرپرست کانون کوهنوردان کردستان، در گفتگو با ایسنا یادآور شد: اگر بخواهیم به پناهگاه آبیدر به عنوان یک پایلوت اشاره کنیم که خود پایگاه امداد و نجات آبیدر در آن مستقر است؛ از مدیرعامل محترم هلال احمر درخواست می‌شود که پناهگاه آبیدر بار دیگر تجهیز و بروزرسانی و خدمات خود را قوی‌تر سازند و امید است که با حضور هلال احمر و کسانی که در آنجا مشغول خدمات‌رسانی هستند و با حضور کوهنوردان استان از آن‌ها حمایت شود تا خطرات و احتمالاتی که در کوهستان بوجود می‌آید، به حداقل برسد و زمستان امسال شاهد اتفاق ناگواری از این دست نباشیم.

شناسه خبر 34907