شناسه خبر:36811
1399/11/28 11:13:50

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: برقراری تعاملات و انجام گفت و گو با مسوولان استان واسط کشور عراق بسیاری از مشکلات و مسائل مربوط به مرز و صادرات را برطرف می‌کند.

جهانگیر رستم زاد روز دوشنبه در نشست گفت و گوی بخش خصوصی و دولت اظهارکرد: بر اساس دعوتی که استاندار از مسئولان استاندار واسط انجام داده درخواست دیدار و برگزاری نشستی با مسئولان این استان که همجوار با ایلام هستند، داده شده که بزودی انجام می‌گیرد.

وی افزود: بدون شک در این دیدارها و برگزاری جلسات گفت و گو بسیاری از مسایل مربوط به صادرات و مشکلات دیگر پیگیری و برطرف خواهد شد.

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار ایلام تاکید کرد: با توجه به اینکه مرز بین‌المللی مهران به دلیل امنیت و نزدیکی به مرکز عراق یکی از مرزهای مهم کشور است و مورد توجه تجار و بازرگانان قرار دارد، باید به صورت ویژه بحث آن پیگیری شود.

رستم‌زاد یادآور شد: هرچند به دلیل کرونا و حفظ سلامتی مردم 2 کشور ترددها بسیار کاهش یافته و تعداد کامیون‌های عبوری از یک هزار به 250 کامیون رسیده اما نیاز است مسائل و مشکلات صادرکنندگان در دستور کار و رفع شود.

وی با تقدیر از عملکرد ارزنده گمرک ایلام اضافه کرد: عملکرد گمرک در مرز بین‌المللی مهران قابل توجه است اما مبنای کار شرکت‌های فعال در این پایانه صادراتی بر اساس قانون و برگزاری مناقصه و مزایده است، مزایده قانون است و نمی شودـ آن را نادیده گرفت.

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار ایلام گفت: با توجه به بازگشایی مرز چیلات پیشنهاد دادیم نشست مشترک استاندار واسط و ایلام بزودی برگزار و قوانین دست و پاگیر گمرکی حذف شود.

صادرات از مرز مهران باید به بالای 2 میلیارد دلار برسد

رستم‌زاد خواستار برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات کالا از مرز بین‌المللی مهران در سال آینده به بالای 2 میلیارد دلار شد.

وی اظهار کرد: مرز بین‌المللی مهران یکی از امن ترین و سالم ترین مرزهای کشور از نظر امنیت و صادرات کالا به کشور عراق است و به دلیل مزیت کوتاهی مسافت تا مرکز عراق همواره مورد توجه بوده است.

وی افزود: بیش از 65 درصد زائران در ایام اربعین مرز مهران را برای تردد خود به عتبات عالیات انتخاب می‌کنند که این امر نشان از جایگاه بالای این مرز دارد.

وی گفت: با توجه به مسایل و مشکلاتی که برخی از تجار مطرح می‌کنند باید یک کمیته توسط معاونت اقتصادی برای بررسی و رفع مشکلات این مرز تشکیل شود.

گفتنی است، در این نشست 2 نفر از نمایندگان تجار مرز بین‌المللی مهران در این نشست به بیان مشکلات خود اعم از اخذ تعرفه‌های غیرقانونی تخلیه بار، نبود شرکت‌های رقابتی، نبود انبار و خرابی آزمایشگاه نمونه گیری و تعدد بازرسی‌ها و عدم همکاری طرف عراق پرداختند.

شناسه خبر 36811