شناسه خبر:37173
1399/12/5 10:19:34

سپهرغرب، گروه دُرهای دَری - فاطمه فراقیان: یک شاعر و آهنگ‌ساز همدانی با اشاره به اینکه بنده مدت 35 سال عضو انجمن‌های موسیقی و ادبی بوده‌ام و برخی از اشعارم را در مجلات و روزنامه‌ها به چاپ رسانده‌ام، گفت: اما به‌علت کاهلی و یا شاید به‌دلیل سخت‌پسند بودن و حساسیتم به عالی بودن و کمال کار، مایل به چاپ آثارم نبوده‌ام.

ر با بیان اینکه البته فعالیت در انجمن ادبی میلاد همدان که اکنون 41 سال از عمر آن می‌گذرد را در کارنامه خود دارم و این انجمن به پیشنهاد جواد محقق ایجاد شد، افزود: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، هر چهارشنبه جلسات این انجمن در مجتمع شهید آوینی برگزار می‌شد و به اصرار دوستان کتاب «غیر از تو کجا سراغ دارم ای عشق» در سال 97 از رباعی‌های بنده چاپ شد.

وی با اشاره به کتاب دیگری با نام «روانشناسی یادگیری و رشد» در دو جلد که با همکاری مظفر محمدی به چاپ رسیده، اظهار کرد: بنده فرهنگی هستم و در آموزش‌وپرورش بودم و نیز رشته دانشگاهی‌ام روانشناسی و علوم تربیتی بوده، بنابراین به تهیه و چاپ این کتاب مبادرت ورزیدیم.

این شاعر همدانی همچنین با اشاره به فعالیت خود در حوزه موسیقی، گفت: سال 68 در یک کار گروهی به‌عنوان موسیقی برتر کشور شناخته شدیم و به چین و کره شمالی نیز برای اجرا رفتیم.

دیهیمی با بیان آنکه رهبر ما بسیار به ادبیات و شعر آگاه هستند و خودشان نیز طبع شعر دارند، ابراز کرد: نکاتی که ایشان لابه‌لای شعرخوانی جوانان در نیمه ماه رمضان و در تولد امام حسن مجتبی (ع) می‌گویند، بسیار نکته‌سنجانه است؛ آیت‌الله خامنه‌ای نکات فنی شعر را می‎شناسند و جلسات شعری و ادبی ایشان پُربار بوده و همه باید از آن‌ها استفاده کنند، اهالی خراسان همگی اهل ذوق و ادب هستند.

وی برگزاری شب شعر در نیمه ماه رمضان و تولد امام حسن مجتبی (ع) توسط رهبر را نشانه اهمیت دادن ایشان به ادبیات و حمایت از ادیبان دانست.

این آهنگ‌ساز همدانی با اشاره به نکته‌ای، ابراز کرد: رهبر انقلاب سال گذشته در همین جلسه شعرخوانی صراحتاً به ترانه‌هایی که از صداوسیما پخش می‌شود، اعتراض کردند؛ چراکه ازنظر ایشان آن‌ها بسیار ضعیف هستند و فرمودند که از ترانه‌های پخش‌شده راضی نیستم، این مهم و اظهار نظر مذکور، دقت ایشان و احاطه به ادبیات این مقام را می‎رساند و همین یعنی به ادب و فرهنگ توجه دارند و از آن حمایت می‌کنند.

دیهیمی عنوان کرد: در رابطه با آن ضعفی که رهبری ابراز کردند، باید بگویم شعر لازم است که پیام داشته باشد؛ حال یا پیام عارفانه یا عاشقانه و یا غیره، شاعر باید این پیام و مضمون را به بهترین حالت ممکن به مخاطب برساند، یعنی یک پیام و مفهوم صحیح و فاخر را در قالب خوب و مناسبی از شعر بریزد و ارائه بدهد. باید ظرف و مظروف هردو عالی باشند تا شعر ماندگار شود.

وی با اشاره به سه مشخصه ترانه‌های ماندگار، گفت: برای آنکه شعری در هر قالبی به‌ویژه ترانه‌ بر دل مخاطب بنشیند و در ذهن او باقی بماند، ازنظر بنده باید دارای سه ویژگی باشد؛ نخست اینکه متن و مضمونی فاخر و عالی داشته باشد، دوم اینکه آهنگ زیبا و مناسبی بر آن سوار شود و سوم اینکه خواننده‌ای خوب با صدایی گیرا آن را بخواند.

این شاعر همدانی با بیان اینکه شعر و ادبیات با موسیقی رابطه تنگاتنگی دارند، افزود: این دو هنر با وجود استقلالی که دارند، اگر دست در دست یکدیگر دهند، زیبایی و تأثیرگذاری آن‌ها بر روح و جان مخاطب به حد اعلی می‌رسد.

دیهیمی با اشاره به آنکه خود اهالی هنر باید به‌دنبال ارتقای سطح کارشان باشند، ابراز کرد: ارتقای سطح کار هنری به مطالعه بسیار بستگی دارد؛ اما امروزه فضای مجازی فرصت کتاب‌خوانی را از مردم گرفته، درصورتی‌که کتاب خواندن اگر به عموم افراد توصیه می‌شود و برای آن‌ها مفید بوده، اما برای اهل هنر از واجبات است.

این آهنگساز همدانی با بیان آنکه شاید برخی بگویند ما در فضای مجازی هم با اطلاعات زیادی سروکار داریم، اذعان کرد: این مورد در رابطه با شعرا، آهنگ‌سازان و به‌طورکلی اهل هنر صدق نمی‌کند، چراکه اینان باید به‌صورت تخصصی کار کنند که این مهم در فضای مجازی معمولاً به‌دست نمی‌آید.

دیهیمی با اشاره به زبان و ادبیات فارسی و لزوم حفظ و نگهداری از آن توسط شاعران و نویسندگان، اظهار کرد: شاعر و نویسنده در همه جای دنیا مخترع کلمات بوده؛ برای مثال «جمع پریشان» که ساخته حافظ است و هزاران مورد دیگر که این خلق معانی به غنای زبان کمک می‌کند و همچنین درصورت عالی بودن مضمون و قالب مناسب داشتن، کار شاعر یا نویسنده ماندگار شده و باعث حفظ زبان، ادب و فرهنگ سرزمین وی می‌شود.

وی با بیان اینکه ما متون یک‌هزار سال پیش زبان و ادبیات خود را می‌خوانیم و می‌فهمیم و این شگفت‌انگیز است، عنوان کرد: آثار رودکی، خواجه عبدالله انصاری، مولانا و غیره برای ما قابل‌فهم هستند، زیرا این بزرگان شاهکار آفریده‌اند و باعث حفظ زبان فارسی شده‌اند.

این شاعر همدانی با اشاره به مبادلات فرهنگی بین زبان و فرهنگ اسلامی و ایرانی، گفت: فرهنگ ایرانی اسلامی باعث شده که شعرا و نویسندگان ما در آثار خود از آیات و روایات اسلامی به‌وفور بهره ببرند؛ زبان ایستا نیست و ازنظر تغییر همیشه جلوتر از نوشتن است، بنابراین همیشه شاهد مبادلات فرهنگی آن هستیم.

دیهیمی با بیان آنکه در آثار برخی از شعرا و نویسندگان صنعت‌پردازی افراطی و تصنع زیادی را شاهد هستیم که این مورد باعث کم شدن جاذبه شعری می‌شود، افزود: غالب افراد از این نوع شعر به‌دلیل نامفهوم شدن و نیز آنکه غالباً شعر از دل برنیامده که بر دل نشیند و شاعر به‌دنبال شعر فنی گفتن به جهت نشان دادن علم خود بوده و نه ذوقش، استقبال نمی‌کنند.

وی با اشاره به اشعار تعلیمی که نیاز روز جامعه نیز بوده، ابراز کرد: بخشی از آثار شعرا و نویسندگان گذشته ما تعلیمی است و از آن‌ها در کتب درسی استفاده می‌شود که این کار خوبی است.

این آهنگ‌ساز همدانی با بیان اینکه در پی لزوم جذب مردم به ادب فارسی و فرهنگ ایرانی باید چاره‌ای در این خصوص اندیشیده شود، مطرح کرد: یکی از راهکارها استفاده از همان مثلث طلایی است که به آن جهت ماندگار شدن یک شعر به‌ویژه در قالب ترانه، اشاره کردم؛ برای مثال خواننده‌ای درجه‌یک اشعاری تعلیمی از مولانا را با یک آهنگسازی خوب، بخواند تا در اذهان بماند و بر روح مخاطب اثر بگذارد.

دیهیمی در پایان سخنان خود با اشاره به آنکه استفاده از کتاب‌های جیبی و صوتی نیز در این زمینه کمک‌کننده است، گفت: جامعه امروز ما به‌سرعت نیاز دارد و شرایط به‌گونه‌ای است که باید روش‌ها جهت جذب به مطالعه تغییر کنند، برای مثال برای مخاطبی که در روز زمان زیادی را در ترافیک رفت‌وآمد به محل کار، زندگی و یا تحصیل است، کتاب کوچک جیبی که بتواند همراه خود ببرد و در راه مطالعه کند و یا کتاب صوتی، تهیه کنیم.

شناسه خبر 37173