شناسه خبر:37722
1399/12/18 10:02:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: طی سال جاری 187 فقره آتش‌سوزی در سطح یک‌هزار و 445 هکتار از اراضی جنگلی، مراتع و جنگل‌های طبیعی استان به وقوع پیوسته است.

سعدی نقشبندی در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان که به‌مناسبت هفته منابع طبیعی و درخت‌کاری برگزار شد، با بیان اینکه در سال 99 نسبت به سال 98 ازنظر میزان سطح اراضی ملی دچار حریق 50 درصد کاهش داشته‌ایم، اظهار کرد: در 11 ماهه منتهی به بهمن‌ماه سال جاری 66 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های طبیعی، 106 فقره در سطح مراتع و 15 فقره نیز در سطح اراضی جنگلی استان اتفاق افتاده است.

وی افزود: طی سال جاری 33 روستا که جنگل و مراتع آن منطقه بیشتر در خطر حریق قرار داشتند، به تجهیزات اطفای حریق تجهیز شده‌اند تا درصورت اتفاق بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را مهار کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به بحث قاچاق چوب در استان اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت 438 متر مکعب چوب و سه هزار و 129 کیلوگرم زغال از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

      700 هکتار نهال‌کاری برای توسعه زراعت چوب

نقشبندی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و قاچاق چوب وجود دارد، یادآور شد: یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ممانعت از قاچاق چوب و وارد آمدن صدمه جبران‌ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت صنوبر و بهره‌برداری از آن در صنعت چوب است.

وی بیان کرد: در راستای اجرای طرح‌های جهشی در زمینه زراعت چوب، 850 هزار اصله نهال صنوبر تولید شده که برای کشت در سطح 700 هکتار در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان آنکه این طرح در 350 هکتار از زمین‌های دیواندره و مریوان اجرایی می‌شود، گفت: بخشی از این طرح در اراضی ملی و در قالب ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری انجام می‌گیرد.

      تهیه نقشه حدنگاری برای 550 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کردستان

نقشبندی در ادامه سخنان خود به بحث نقشه حدنگاری اراضی ملی در کردستان اشاره و اظهار کرد: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب گرفتن اسناد مالکیت اراضی ملی به‌صورت تک‌برگ و حدنگاری‌شده بوده و روند گرفتن سند ملی با سرعت درحال انجام است.

وی افزود: طرح تهیه نقشه حدنگاری برای عرصه‌های منابع طبیعی استان از سال 94 آغاز و تا سال 98 درمجموع نقشه سه هزار هکتار تهیه شده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: روند تهیه نقشه حدنگاری برای عرصه‌های منابع طبیعی کردستان طی دو سال اخیر شدت بیشتری به خود گرفت و در این مدت نقشه برای 550 هزار هکتار دیگر از عرصه‌های طبیعی استان تهیه شد.

نقشبندی یادآور شد: اسناد تک‌برگ حدنگاری‌شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

شناسه خبر 37722