شناسه خبر:39595
1400/2/2 09:35:19

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره نظام مهندسی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان از تخفیف 50 درصدی تعرفه خدمات نظام مهندسی به پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در این استان خبر داد.

«ابوالقاسم ابراهیمی‌ورکانه» روز چهارشنبه افزود: در راستای اجرای طرح اقدام ملی و تولید مسکن، براساس تصمیم مصوب، خدمات نظام مهندسی به پروژه‌های این طرح با 50 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: شهرداری‌های استان همدان نیز به‌منظور پیشبرد هرچه سریع‌تر این طرح، 50 درصد تخفیف عوارض برای طرح اقدام ملی و تولید مسکن درنظر گرفتند.

ابراهیمی‌ورکانه با بیان اینکه کارها در طرح اقدام ملی مسکن متناسب با معماری ایرانی اسلامی پیگیری می‌شود، تصریح کرد: به‌منظور نظارت بر اجرای این طرح، در هر کدام از شهرداری‌های شهرستان‌های استان یک نفر به‌عنوان نماینده ویژه شورای تأمین مسکن در رابطه با طرح اقدام ملی مسکن معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌پروانه اجرای این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی تعیین تکلیف می‌شود، خاطرنشان کرد: در پی دریافت گزارش‌ها و شکایات زیادی از تحویل زمان رسیدگی به نقشه‌ها در سازمان نظامی مهندسی استان، جلسه بررسی موضوع شکایات و پیگیری آن‌ها با حضور معاونت عمرانی استانداری همدان برگزار و دستورات لازم صادر شد.

رئیس اداره نظام مهندسی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در رابطه با ماده 35 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یادآور شد: بازدید از ساختمان‌های درحال ساخت و نظارت بر رعایت ماده‌های 22 گانه مقررات ملی به‌صورت مداوم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این ماده‌ها شامل مجموعه‌ای از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی همچون تخریب، نوسازی، توسعه‌ بنا، تعمیر و نوسازی اساسی، تغییر کاربری و بهره‌برداری از ساختمان است که به‌منظور تأمین ایمنی، بهره‌دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه‌ اقتصادی فرد و جامعه اجرا می‌شود.

براساس سرشماری سال 1395، استان همدان با نزدیک به 20 هزار کیلومتر مربع وسعت، حدود یک میلیون و 750 هزار نفر جمعیت دارد که تراکم نسبی 88 نفر در هر کیلومتر مربع، این استان را در ردیف یکی از پُرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده ‌است.

در قالب طرح اقدام ملی مسکن قرار است 400 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد 200 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و 100 هزار واحد نیز در شهرهای کوچک احداث می‌شود.

شناسه خبر 39595