شناسه خبر:39620
1400/2/2 10:16:59

سپهرغرب، گروه اندیشه - طاهره ترابی‌مهوش: سردار جمشید ایمانی گفت: استان همدان پایه‌گذار نیروی سپاه پاسداران و حتی نیروی قدس است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گذشت چهل و اندی سال از حیات پُر افتخار انقلاب اسلامی به یکی از نهادهای تأثیرگذار برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب تبدیل شده است. حضرت امام خمینی (ره) درباره نقش و جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به حق از بزرگ‌ترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی نظام اسلامی بوده و خواهد بود.

همچنین رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز، درباره اهمیت و جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمله‌ معروف امام خمینی (رحمه‌الله) مبنی بر اینکه «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» به این دلیل است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شجره‌ طیبه‌ای است که از هویت آن، ایمان و حرکت انقلابی و جهادی می‌تراود و حفظ کشور و انقلاب نیز منوط به استمرار این عناصر مهم است.

ازسوی دیگر در فصل نخست اساس‌نامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است تحت فرماندهی عالی مقام معظم رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن و کوشش مستمر در راه تحقق آرمان‌های الهی و گسترش حاکمیت قانون خدا طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی جمهوری‌اسلامی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و آموزش نظامی و سازماندهی نیروهای مردمی است براین اساس با توجه به قرار گرفتن در آستانه تأسیس این نهاد تأثیرگذار برآن شدیم تا دراین باره گفتگویی را با یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت وگویی را در خصوص چگونگی تأسیس سپاه ‌انصارالحسین (ع) در همدان گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سردار جمشید ایمانی با بیان اینکه از 20 اسفند ماه سال 1357 به عضویت سپاه پاسداران درآمدم گفت: البته پیش از این مقطع از آنجایی‌که هنوز ساختار سپاه شکل نگرفته بود بنده در نیروی ارتش خدمت می‌کردم اما در همین حین آیت‌الله مدنی در همدان در یک اقدام مردمی دست به گزینش تعدادی از نیروها زد و بنده نیز توفیق آن را داشتم که در رکاب این بزرگواران خدمت کنم.

وی افزود: در آن زمان حسب امر موضوعی مطرح شد که ما پس از انقلاب برای حفظ و حراست و درعین حال صیانت از انقلاب نیازمند یک گارد ملی هستیم و قرار شد ساختار و فعالیت این گارد به صورت محرمانه عمل کند.

این سردار آزاده با اشاره به اینکه در نخسیتن گام مرکزیتی ایجاد شد که در آن تعدادی از نیروها به صورت محرمانه در مباحثی همچون نگهداری از اسلحه و تجهیزاتی که مردم به دستور آیت‌الله مدنی به نیروهای انقلابی تحویل می‌دادند نگهداری می‌شود تصریح کرد: در ادامه با بروز بحران‌ها از سوی گروهک‌های معاند این تیم سازمان‌یافته توسط شهید آیت‌الله مدنی وارد عمل می‌شد.

سردار ایمانی افزود: به عنوان مثال برخی گروهک‌ها در اقدامات خرابکارانه دست به آتش زدن مزارع و کشت‌زارها و اقدامات این‌چنینی می‌زدند و ما در فضای کاملاً محرمانه نسبت به این برخوردها که در واقع منجر به دو دستگی در بین مردم می‌شد اقدام می‌کردیم.

وی با تأکید براینکه البته برای ساختارمند شدن فعالیت‌ها یک شورای فرماندهی تشکیل شد تصریح کرد: در ابتدای امر فرماندهی این شورا بر عهده آقای حسین کوشش گذاشته شد.

این پاسدار همدانی با بیان اینکه علاوه بر شهید آیت‌الله مدنی، آقایان اولیائی و سماوات نیز در ساختار و فعالیت این شورای فرماندهی نقش‌آفرینی می‌کردند تصریح کرد: پس از گذشت مدت زمان کوتاهی خواهر، مرضیه دباغ به فرماندهی این جمع پیوست.

ایمانی با بیان اینکه پس از مدتی اعلام شد که می‌بایست این مجموعه به رسمیت شناخته شده و اعلام موجودیت کند تشریح کرد: این مقطع زمانی بود که فرماندهی سپاه در سطح ملی برخاسته از استان همدان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه البته همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد این مجموعه پیش از رسمیت یافتن دارای شورای فرماندهی بود که اغلب اعضای آن علاوه بر فعالیت دراین شورا داری مشغله کاری نیز بودند؛ پس زیر‌مجموعه‌ای برای این ساختار به‌عنوان مدیریت اجرایی تعریف شد، تصریح کرد: این مدیریت به تعبیر بهتر مسئول ساماندهی کارهای اجرایی ‌و مأموریت‌ها بود.

این آزاده سرافراز با بیان اینکه با اعلام موجودیت، شاهد اعلام ساماندهی افراد در فضای سپاه پاسداران بودیم خاطرنشان کرد: همان‌طور که عنوان شد پیش از اعلام رسمیت نیروی سپاه پاسداران گزینش در این مجموعه باحساسیت بالا و اغلب به‌صورت محرمانه انجام می‌پذیرفت اما به محض اعلام موجودیت فضای گزینش افراد بازتر شد و در همان مقطع زمانی شاهد افزوده شدن افرادی به مجموعه از دادگاه انقلاب بودیم که ازجمله این افراد می‌توان به سردار شهید همدانی اشاره کرد.

سردار ایمانی با بیان اینکه البته دیگر دوستانی نیز همچون آقای چلویی از کمیته به فضای سپاه ملحق شد خاطرنشان کرد: درواقع با اعلام موجودیت این تشکیلات اقدام به عضوگیری کرد.

وی با بیان اینکه پس از پایه‌گذاری این مجموعه در استان همدان بنا به دلایلی شاهد سازماندهی آن در خارج از استان بودیم اظهارکرد: پس از اتخاذ این تصمیم در سطح کشور افراد فعال در مجموعه در استان‌های غربی و دیگر استان‌ها حاضر شده و اقدام به تشکیل ساختار جدید در استاهای مختلف کردند.

وی با تأکید بر اینکه تلاش‌های چندین ساله بالاخره منجر به آن شد که لشگر انصارالحسین (ع) شکل بگیرد تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت استان همدان پایه‌گذار نیروی سپاه پاسداران و درعین حال نیروی قدس است.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه در بدو پیروزی انقلاب امام خمینی(ره) فرمودند ما به دنبال صادر کردن انقلاب هستیم بنابراین برخی‌ها به صدور انقلاب نگاه‌های متفاوتی داشتند اما در کل منظور این بود که اندیشه‌ها درست به دیگر جوامع مظلوم جهان منتقل شود تصریح کرد: پس در همین راستا از همان ابتدایی‌ترین روزهای انقلاب این مهم از سوی نیروهای مجموعه سپاه در خارج از کشور همچون خواهر مرضیه دباغ در کشورهایی همچون عراق و لبنان با فرماندهی علی آقامحمدی که در آن بازه زمانی فرمانده عملیات سپاه بود از طریق جذب و آموزش به نیروهای متعهد محقق شد.

ایمانی با بیان اینکه بعدها فعالیت این نیروها در خارج از مرزها و ساختارمند کردن نیروها توسط نیروهای آموزش دیده و به فرماندهی افرادی همچون محسن رضایی در خارج از کشور منجر به شکل‌گیری نهضت‌ها شد، تشریح کرد: حتی امروز مباحثی همچون مدافعین حرم نیز ره‌آورد اندیشه سپاه است.

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین شاخصه قابل اتکا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو ایجاد تاکنون کدام است تصریح کرد: مردم‌گرایی اصل و شاکله سپاه پاسداران بود و همین اصل را می‌توان شاخص اصلی قابل دفاع قلمداد کرد.

این فرمانده عالی‌قدر سپاه با بیان اینکه از بدو امر افراد فعال در ساختار سپاه بدون هیچ چشم‌داشتی به دنبال حل مشکل مردم بودند تصریح کرد: این مهم فارغ از این فضا صورت می‌پذیرفت که آیا گروهی و یا جناحی موافق و یا مخالف این رویکرد باشند.

سردار ایمانی با تأکید براینکه ‌گام‌های نخستین ایجاد ساختار سپاه پاسداران در استان همدان و به تبع در کشور جلب رضایت خداوند بود تشریح کرد: بد نیست در این بین اشاره‌ای به یکی از خاطرات آن دوران با این مضمون داشته باشیم که در روزهای نخستین فعالیت سپاه در همدان به هنگام بهره‌مندی از ظرفیت وارسته آیت‌الله مدنی تعدادی از دوستان کل و قت خود را برای ساماندهی این فضا صرف می‌کردند؛ بنابراین در یکی از این روزها آیت‌الله مدنی با یک کیسه پول وارد مرکز شد و کیسه را در گوشه‌ای گذاشت و خطاب به دوستان گفت از آنجایی‌که شما کل وقتتان را برای این مهم صرف می‌کنید و یقیناً به لحاظ معیشتی با مشکل مواجه می‌شوید هرکس به اندازه نیاز می‌تواند روزانه از این کیسه مبلغی را برداشت کند اما درست 10 روز بعد نه تنها کسی از آن کیسه چیزی برداشت نکرد بلکه بر میزان پول موجود در کیسه نیز افزوده شد.

وی با اشاره به یکی دیگر از خاطرات روزهای ابتدای سپاه در همدان گفت: در یک شب زمستانی دهه 50 ساعت 12 شب بود که ما خبردار شدیم یک خانواده روستایی در یکی از شهرستان‌ها فاقد وسیله گرمایشی و زغال است؛ در آن زمان مرحوم حاج‌آقا سماوات (از مؤسسین سپاه در همدان) با خودرو آریایی که داشت رفت و از منزل شخصی خود زغال آورد و ما در آن ساعت شب راهی آن روستا شدیم تا آن خانواده با دایر کردن کرسی از سرما رهایی یابند.

وی با تأکید براینکه در ساختار سپاه کسی برای خود حق مالکیتی بر هیچ قائل نبود و همه‌چیز را ازآن خداوند می‌دانست تصریح کرد: در واقع در آن زمان به تعبیری هیچی نداشتم اما همه‌چیز داشتیم اما حالا همه‌چیز داریم اما هیچ‌چیز نداریم.

شناسه خبر 39620