شناسه خبر:39813
1400/2/7 09:20:15

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: سال گذشته درمجموع 19 هزار و 327 نفردوره آموزش‌های مهارتی در قالب 553 حرفه به‌صورت حضوری و مجازی در مراکز دولتی استان ارائه شده است.

امروزه تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد، از عوامل کلیدی و انکارناپذیر در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب شده و هر نوع سرمایه‌گذاری کلان در بخش‌های مختلف اقتصادی، نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی و توسعه منابع این نیرو است.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌عنوان متولی و مجری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کوتاه‌مدت در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات است.

این سازمان که فراگیرترین دستگاه آموزشی کشور در زمینه آموزش در بخش‌های مذکور است، می‌کوشد در حیطه وظایف خود دستیابی به هدف‌های تعیین‌شده در قانون اساسی را ممکن کرده و تا رفع نیاز بازار کار، فعالیت‌های خود را توسعه دهد و درعین‌حال بر جنبه کیفی آن نیز تأکید دارد و سعی می‌کند مهارت شاغلین را با فناوری روز هم‌گام کند.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با ایجاد زمینه‌های لازم برای تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان مستعد و علاقه‌مند به حرفه‌آموزی، بازآموزی، ارتقای مهارت شغلی در سطوح مختلف مهارتی، تربیت مدیران و سرپرستان، تربیت مربیان متخصص و ورزیده از طریق ایجاد مراکز فنی و حرفه‌ای ویژه برادران و خواهران، مراکز کارآموزی تکمیل مهارت و تخصص‌های ویژه و مرکز تربیت مربی در مراکز جوار کارخانه‌ها فعالیت می‌کند.

به موازات برنامه‌های آموزشی سازمان و در راستای اجرای هرچه بهتر آموزش‌ها، فعالیت‌های پژوهشی، عمرانی و تجهیز و توسعه منابع انسانی صورت می‌گیرد که اهم آن‌ها عبارت است از تدوین جزوات و استانداردهای آموزشی براساس کدهای بین‌المللی، تجدید نظر در استانداردهای مهارت، تهیه استاندارد مشاغل، تحقیق و پژوهش در برنامه‌های آموزشی و وسایل کمک‌آموزشی و سمعی و بصری، تجهیز و راه‌اندازی کارگاه‌های مراکز، اجرای پروژه‌های ساختمانی مراکز جدیدالاحداث، راه‌اندازی کارگاه‌های درجه یک، آزمون اصناف، تعیین صلاحیت علمی- فنی متقاضیان آموزشگاه‌های آزاد و مربیگری، برگزاری همایش‌های تخصصی، صدور پروانه مهارت فنی برای کارگران ساختمانی، ساده‌سازی قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی در بخش‌های مختلف به‌منظور حذف تشریفات.

اما ادارات کل فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف با توجه به حرفه‌های تعریف‌شده و متقاضیان در هر بخش، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه خدماتی از این‌دست در مراکز ثابت و سیار دولتی و آموزشگاه‌های آزاد زیر نظر این ادراه کل می‌کنند و این اداره کل در استان همدان نیز در این راستا اقدامات و خدماتی داشته است که به‌منظور آگاهی از آن‌ها با مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت‌و‌گو کردیم.

حمیدرضا مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به خدمات و دستاوردهای اداره کل فنی و حرفه‌ای استان همدان در سال گذشته، اظهار کرد: سال گذشته 30 هزار و 758 نفر با شرکت در دوره‌های آموزشی، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در آموزشگاه‌های آزاد و مراکز دولتی استان فرا گرفتند.

وی به فعالیت مراکز ثابت و سیار اشاره کرد و گفت: 18 مرکز ثابت و چهار شعبه سیار دولتی در استان همدان فعالیت دارند و آموزش‌هایی را در این راستا ارائه می‌کنند.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان بیان کرد: درمجموع 19 هزار و 327 نفردوره آموزش‌های مهارتی در قالب 553 حرفه به‌صورت حضوری و مجازی در مراکز دولتی استان ارائه شده است.

مرادی به دوره‌های برگزارشده در آموزشگاه‌های آزاد اشاره کرد و افزود: 11 هزار و 431 نفردوره در آموزشگاه‌های آزاد شامل 6 هزار و 458 نفردوره زن و چهار هزار و 973 نفردوره مرد برگزار شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز و دستگاه‌های مختلف به‌منظور ارائه مهارت‌ها و آموزش‌های لازم منعقد شده است، تصریح کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و دانشگاه پیام نور همدان منعقد شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان ادامه داد: همکاری و تعامل آموزشی با مراکز علمی و دانشگاهی از اهم برنامه‌های این اداره کل بوده و برنامه‌هایی نیز در این راستا پیش‌بینی شده است.

مرادی درخصوص مزایای همکاری و تعامل مراکز علمی و دانشگاهی با فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: چنانچه دانشجویی در کنار کسب علم، مهارت‌های فنی را نیز فرا بگیرد، ازلحاظ شغلی آینده بهتری خواهد داشت و راحت‌تر وارد بازار کار خواهد شد.

وی به همکاری و تعامل با بخش صنعت اشاره کرد و یادآور شد: به این منظور با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر، برنامه‌های آموزشی و همکاری‌های فی‌مابین برای سال 1400 تبیین شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان اظهار کرد: در این نشست مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، مجموعه صنایع غذایی سحر را از افتخارات استان و به‌عنوان یکی از شرکای اجتماعی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای دانست.

مرادی با بیان اینکه مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر نیز بر گسترش تعاملات با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان تأکید داشت، گفت: توتونچیان این مهم را نیز عنوان کرد که برای بالا بردن کیفیت محصولات، باید سطح آموزش‌ها را ارتقا دهیم.

به‌طور قطع همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای با سایر دستگاه‌ها و مراکز دستاوردهایی در بخش‌های مختلف از صنعت تا کشاورزی خواهد داشت که البته این مهم نیز نیازمند اعلام آمادگی بخش‌های مختلف به‌منظور استفاده از این ظرفیت است تا بتوانند از این طریق به ارتقای مجموعه و جایگاه خود در بحث مهارتی کمک کنند که البته در این راستا اقداماتی طی سال‌های گذشته و با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با برخی مراکز و نهادها ازجمله مراکز دانشگاهی انجام شده است؛ سال گذشته نیز تفاهم‌نامه‌ای به این منظور فی‌مابین اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای همدان و دانشگاه پیام نور استان منعقد شد.

البته برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی یکی از اقدامات متداول اداره کل فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف است که سال گذشته درمجموع 19 هزار و 327 نفردوره آموزش‌های مهارتی در قالب 553 حرفه به‌صورت حضوری و مجازی در 18 مرکز ثابت و چهار شعبه سیار دولتی استان ارائه و 11 هزار و 431 نفر دوره در آموزشگاه‌های آزاد برگزار شد که این اقدام تأثیر قابل توجهی در تربیت نیروی انسانی ماهر و آماده ورود به بازار کار خواهد داشت و لازم است دستگاه‌های مختلف نیز در جذب نیروی کار متخصص از این افراد استفاده کنند.

گسترش تعامل با بخش صنعت از دیگر اهداف و برنامه‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای استان همدان است که در این راستا نیز همکاری با شرکت صنایع غذایی سحر محقق شد تا از ارائه آموزش‌های مهارتی، برای بالا بردن کیفیت محصولات استفاده شود و دیگر صنایع نیز می‌توانند مرتبط با حوزه فعالیتی خود از این ظرفیت استفاده کرده و به افزایش کارآمدی و بهره‌وری در بخش‌های مختلف کمک کنند.

مهارت همواره اصلی ضروری در رونق صنعت، کشاورزی و خدمات بوده و فراگیری مهارت‌ها در این بخش‌ها امری ضروری است که امروزه در کشورهای مختلف به‌ویژه جوامع پیشرفته اهمیت بالایی دارد و نیروی متخصص دارای مهارت بیش از نیروی فاقد مهارت و حتی تحصیل‌کرده در این جوامع کارآیی دارد و به‌منظور قرارگیری در مسیر رشد و توسعه ما نیز باید در این راستا حرکت کنیم و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در این حوزه اقدامات و خدمات قابل توجهی داشته است.

شناسه خبر 39813