شناسه خبر:39994
1400/2/11 09:32:24

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت: امسال با توجه به کاهش بارش‌ها، احتمال خطر بروز آتش‌سوزی‌های عمدی و غیر عمدی در جنگل‌ها و مراتع افزایش پیدا می‌کند که همین ضرورت تلاش برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع و اندیشیدن تمهیدات لازم را مضاعف می‌کند.

شهرام کرمی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به درپیش بودن فصل گرم و احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، اظهار کرد: با توجه به کمبود بارش و خشک‌سالی سال‌ جاری در استان و به تبع آن افزایش دمای هوا، احتمال خطر بروز آتش‌سوزی‌های عمدی و غیر عمدی در جنگل‌ها و مراتع افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در این راستا با توجه به نزدیکی بسیاری از زمین‌های کشاورزی به مراتع، احتمال بروز آتش‌سوزی در آن‌ها محتمل است؛ بنابراین این موضوع ضرورت تلاش برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع و اندیشیدن تمهیدات لازم را مضاعف کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه افزود: تجربه سنوات گذشته نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌ها بیشتر در مناطق سخت‌گذر و کوهستانی رخ می‌دهد و عامل انسانی هم نقش مهمی در این حوادث دارد.

وی تأکید کرد: بنابراین با توجه به اهمیت منابع طبیعی و جنگل‌ها، تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط باید وظایف قانونی خود را به‌منظور جلوگیری از بروز آتش‌سوزی انجام دهند و عدم انجام تکالیف قانونی مقرر موجب مسئولیت و مؤاخذه خواهد شد.

کرمی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی همچون جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست باید آموزش، فرهنگ‌سازی و توانمندی ساکنین بومی و محلی در پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را در دستور کار قرار دهند و از ظرفیت طبیعت‌یاران، دوست‌داران محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد برای مقابله با چنین بحرانی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همچنین کانون‌های بحران و پُرخطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع باید شناسایی و طبقه‌بندی شوند که برای این امر از تجارب سال‌های گذشته می‌توان استفاده کرد، چراکه با شناسایی مناطقی که دارای بیشترین وسعت آتش‌سوزی بوده‌اند، می‌توان به‌صورت ویژه روی آن‌ها تمرکز و اکیپ‌های سیار را در آن مناطق مستقر کرد.

دادستان کرمانشاه در ادامه با تأکید بر اینکه تجهیزات و امکانات لازم برای اطفای حریق باید به اندازه کافی در استان تهیه شود، عنوان کرد: با مجهز کردن اکیپ‌های سیار و سایر نیروهای فعال و درگیر در اطفای حریق، می‌توان سرعت عمل‌ها را بالا برد و مانع از خسارات و نابودی بیشتر جنگل‌ها و مراتع شد.

وی در پایان ابراز کرد: انتظار می‌رود که عموم مردم با مشاهده هرگونه اقدام مبنی بر آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها از سوی خاطیان آن را به مراجع انتظامی گزارش دهند تا با مسببان برخورد صورت گیرد.

شناسه خبر 39994