شناسه خبر:40017
1400/2/11 10:12:09

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: نتیجه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد علی‌رغم این که خانه‌های بیش از 72 درصد چینی‌ها اتاق مطالعه ندارد، آن‌ها به هر طریقی به مطالعه روزانه خود ادامه می‌دهند.

نتیجه گزارشی که اخیرا به مناسبت روز جهانی کتاب درباره عادت‌های مطالعه در چین منتشر شده نشان می‌دهد که علی‌رغم این‌که خانه سه‌چهارم چینی‌ها خالی از اتاق مخصوص مطالعه است اما این موضوع مانع از آن نشده که چینی‌ها به سمت کتاب و مطالعه نروند.

این گزارش که توسط یک پلتفرم الکترونیک متخصص در تخفیفات کتاب‌ها انجام شده از طریق مصاحبه 2 هزار چینی بین 18 تا 55 سال مواردی را نظیر ارتباط بین اندازه خانه، سطح توسعه شهرهای مختلف چین با عادت‌های مطالعه و فضاهای مطالعه مورد علاقه چینی‌ها بررسی کرده است.

نتیجه این مطالعه نشان داد که متوسط اندازه اتاق مطالعه خانه‌ها در سراسر چین 0.65 متر مربع برای هر شخص است که تقریبا نیمی از اندازه ایده‌آل اتاقک یک توالت عمومی است.

در این گزارش اتاق مطالعه به عنوان فضایی مستقل در خانه تعریف شده است که شامل دست کم یک میز، صندلی، قفسه کتاب و یک لامپ می‌شود و از اتاق نشیمن و گوشه‌های دیگر خانه مجزا باشد.

نتیجه دیگر این تحقیق نشان داد که در چین هرچه شهرها بزرگ‌تر و توسعه‌یافته‌تر باشند فضاهای مخصوص مطالعه کوچک‌تر هستند؛ بنابراین در حالی که ساکنان شهرهای بزرگ‌تر مثل پکن و شانگهای فاکتورهای متعددی برای افتخارکردن به آن دارند؛ اما یک فضای نسبتا بزرگ مخصوص مطالعه شامل آن نمی‌شود. تقریبا 90 درصد از صاحبخانه‌ها در شهرهای بزرگ و پیشرفته گفته‌اند که در خانه‌شان اتاق مطالعه ندارند و متوسط اندازه اتاق مطالعه برای هر نفر 0.26 متر مربع می‌شود.

در مقابل در شهرهای کوچک در کشور چین احتمال داشتن اتاق مطالعه سه‌برابر بیشتر از شهرهای بزرگ است و حتی در میان خانواده‌هایی که اتاق مطالعه دارند اندازه و بزرگی فضای آن با کوچکی و بزرگی شهر ارتباط معکوس دارد.

اما این موضوع که بیشتر چینی‌ها اتاق مخصوص مطالعه ندارند به این معنا نیست که اهل مطالعه نیستند. گزارش منتشرشده نشان داد که چینی‌ها سالانه به طور متوسط بین 77 تا 123 دلار خرج خرید کتاب می‌کنند و کتاب‌دوستان نیز از هر جای خانه را برای مطالعه کتاب لذت می‌برند.

این گزارش همچنین نشان داد که 63 درصد از مصاحبه‌شوندگان در زمان رفت‌وآمد کتاب می‌خوانند. 39 درصد از وقت خود در مکان‌های دیگر برای خواندن کتاب مورد علاقه خود استفاده می‌کنند و 35 درصد نیز قبل از خواب رمان و یا یک مجله را ورق می‌زنند.

شناسه خبر 40017