شناسه خبر:40188
1400/2/15 10:29:58

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت که هرگونه برداشت از عسل تولیدی گونه‌های وحشی زنبور و مشتقات آن در سطح این استان ممنوع است.

«مهدی صفی خانی» اظهار کرد: گونه‌های وحشی زنبور عسل با توجه به شرایط اقلیمی و کوهستانی استان همدان، در نقاط سخت گذر و صعب العبور نسبت به ایجاد کندو و تولید عسل به میزان نیاز و مصرف غذایی خود اقدام می‌کنند.

وی افزود: برخی مواقع شاهد حضور افراد سودجو در این مناطق و جستجو برای یافتن کندوی زنبور وحشی با هدف برداشت عسل هستیم که با این کار کندوی زنبورها نیز از بین می‌رود.

معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: این اقدام منجر به تخریب کندو و وابستگی «کُلنی» زنبورهای عسل به کندو و در نهایت مرگ و از بین رفتن زنبورها با گذر زمان می‌شود.

صفی خانی افزود: بنابراین با توجه به نقش زنبورها در حفظ تنوع زیستی و کارکرد مثبت اکوسیستمی این گونه جانوری در طبیعت، هرگونه برداشت عسل وحشی از مناطق حفاظت شده استان همدان ممنوع است.

به گفته وی، یکی از کارکردهای اصلی زنبور عسل در طبیعت گرده افشانی یا انتقال دانه‌های گرده در سطح گیاهان و همچنین انتقال پرچم در میان گل‌ها است که این کار نقش موثری در تقویت اکوسیستم طبیعی منطقه و همچنین ارتباط جانور با زنجیره غذایی دارد.

معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: بنابراین در صورت مشاهده برداشت عسل وحشی، با فرد متخلف طبق قانون برخورد و با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

صفی‌خانی تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های متعدد مبنی بر برداشت بی رویه عسل و مشتقات آن از کندوهای زنبور عسل وحشی و تهدید حیات طبیعی این جانور، برخورد با متخلفان به صورت جدی در دستور کار محیط زیست قرار دارد و تاکنون با چند فرد متخلف دراین زمینه برخورد قانونی شده است.

 

شناسه خبر 40188