شناسه خبر:40376
1400/2/19 10:06:39
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان حفاظت از منابع طبیعی:

زاگرس‌نشینان در صدر برنامه توزیع تجهیزات اطفای حریق

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از سال گذشت بحث تقویت حفاظت از منابع طبیعی در ابعاد مختلف فنی، عملیاتی، اجرایی و تجهیزاتی در دستور کار این سازمان بوده و هست، گفت: در این برنامه از آنجایی که استان‌های غربی طی چندسال اخیر با بحران آتش‌سوزی جنگل‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در اولویت قرار دارند.

طبق پژوهش‌های انجام‌شده به‌ دنبال تغییرات اقلیمی در دهه گذشته میزان دما 1.3 سانتیگراد افزایش و میزان بارندگی 70 میلیمتر به‌طور متوسط در زاگرس کاهش یافته، البته این میزان در سال‌های مختلف متفاوت بوده، اما روند رو به گرما و خشکی بیشتر است.

تجربه‌های سال‌های اخیر ازلحاظ تغییرات الگوهای آتش‌سوزی از جنبه‌های زمانی، مکانی و شدت و حدت آن در کشور نگران‌کننده است، چراکه هیچ‌گاه در فصل بهار شاهد آتش‌سوزی در شمال کشور یا آتش‌سوزی در این سطح و وسعت در زاگرس نبوده‌ایم؛ اما در سال گذشته و امسال چنین اتفاقی رخ داده است که نشان از تغییر الگوهای زمانی و مکانی آتش‌سوزی‌ها دارد. بنابراین از این پس وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور را باید یک امر معمول بدانیم و برای مقابله با چنین حوادثی در آینده آمادگی لازم را داشته باشیم.

تأسف‌بارتر اینکه هرساله با شروع فصل گرما قسمت وسیعی از جنگل‌های کشور به‌ویژه درختان بلوط مناطق زاگرس‌نشین به‌دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات تخصصی اطفای حریق و همچنین نبود متولی مشخص طعمه حریق می‌شوند و به‌گونه‌ای این موضوع به تراژدی تلخ و سریال ادامه‌داری تبدیل شده که به نظر می‌رسد هرگز تمام‌شدنی نیست؛ حال آنکه آتش‌سوزی در تمامی کشورها رخ می‌دهد، اما کشورهای توسعه‌یافته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش‌سوزی‌ها را به‌گونه‌ای مهار می‌کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند. اما در ایران و به‌ویژه مناطق زاگرس‌نشین به‌علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه‌ای و نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی، خسارات آتش‌سوزی‌ها بسیار گسترده و غیر قابل جبران است.

اما طی روزهای اخیر خبرهای خوشایندی از سوی امیرمسعود جلالی، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مبنی بر اختصاص تجهیزات اطفای حریق در استان‌ها به گوش می‌رسد؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه از سال گذشته بحث تقویت حفاظت در ابعاد مختلف فنی، عملیاتی، اجرایی و تجهیزاتی در دستور کار این سازمان بوده و هست، گفت: در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

امیرمسعود جلالی افزود: این اقدامات از سازمان‌دهی نیروها تا بلوک‌بندی و ملبس کردن آن‌ها و نیز تقویت تجهیزات را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه کمبودها و نیز عقب‌ماندگی در بحث تجهیزات بسیار بالا است، اذعان کرد: بر این اساس سال گذشته در چند نوبت توزیع تجهیزات در سراسر کشور انجام شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه با توجه به نیازها امسال نیز این توزیع همچنان ادامه خواهد داشت، تشریح کرد: تجهیزات توزیع‌شده شامل سه بخش است.

وی با اشاره به اینکه بخش تجهیزات دفاعی افزایش توان دفاعی نیروها در برابر متخلفان و نیز تأمین امنیت جانی آن‌ها را شامل می‌شود، اذعان کرد: در بخش فنی نیز یکی از مشکلاتی که طی چندسال گذشته برای نیروها مشکل‌ساز شد، وجود مسئله در شبکه رادیویی بود.

جلالی با تأکید بر اینکه وضعیت تجهیزات لازم برای شبکه رادیویی در استان مناسب نبود، خاطرنشان کرد: متأسفانه نیروها ازلحاظ ارتباطی با یکدیگر به‌دلیل این نقص با مشکل جدی مواجه‌اند.

وی ادامه داد: بر این اساس از سال گذشته به دنبال اجرای برنامه بودیم که پوشش شبکه‌ای در بین نیروهای استانی را تقویت کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طبق پیگیری‌ها و برنامه‌های اجراشده درحال حاضر میزان پوشش شبکه رادیویی به 25 درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است این میزان را به 85 درصد برسانیم.

جلالی با بیان اینکه علاوه‌بر تأمین تجهیزات فنی عنوان‌شده خرید تجهیزات اطفای حریق به دنبال وسایل تهیه‌شده در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و به استان‌ها ارسال خواهد شد، تشریح کرد: این تجهیزات هم در اختیار نیروهای سازمانی و هم در اختیار نیروهای که در قالب تشکل‌های‌ مردمی در این عرصه فعالیت می‌کنند، قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به آنکه این سازمان نگاه ویژه‌ای به استان‌های غربی درخصوص توزیع تجهیزات اطفای حریق دارد، ابراز کرد: با توجه به بحران حریق در اغلب استان‌های غربی همچون ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان، این مهم به‌عنوان یک اولویت از سوی سازمان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری دنبال می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر آنکه این توزیع طی سال در چندین نوبت انجام خواهد پذیرفت، تشریح کرد: بازهم تصریح می‌کنم استان‌های غربی همچون ایلام، کردستان، کرمانشاه و خوزستان به‌دلیل بحران آتش‌سوزی جزء استان‌های با اولویت در توزیع محسوب می‌شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پایان با اشاره به اینکه کمک و همکاری مردم در رفع بحران‌هایی که منابع طبیعی را تهدید می‌کند بی‌نظیر است، عنوان کرد: نیروهای داوطلب مردمی (در قالب طرح همیاران طبیعت) از ظرفیت بالایی برخوردارند و این نیروها می‌توانند با آموزش‌های لازم و مجهز شدن به امکانات انفرادی، نقش تأثیرگذاری در پیشگیری و اطفای حریق احتمالی عرصه‌های منابع طبیعی داشته باشند.

وی ادامه داد: نیروهای داوطلب برای اینکه بتوانیم درصورت بروز حادثه به‌عنوان همیاران از آن‌ها حمایت کنیم، باید در سامانه مربوط به این طرح ثبت‌نام کنند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد با تدابیر اندیشیده‌شده درخصوص تأمین و توزیع تجهیزات بین استان‌های غربی در ابعاد مختلف طی سال گذشته و جاری درخصوص اطفای حریق، می‌توان امید داشت که بخشی از آتش‌سوزی‌ها با کمترین خسارت به حیات وحش و منابع طبیعی که درواقع سرمایه‌های این سرزمین به حساب می‌آیند، همراه باشند، اما نکته این است که عمق و میزان کمبود در این عرصه بسیار زیاد بوده و نیازمند استمرار برنامه‌های این‌چنینی به‌ویژه در استان‌های کمتربرخودار هستیم.

شناسه خبر 40376