شناسه خبر:40396
1400/2/19 10:49:51

سپهرغرب، گروه سلامت: بر اساس سند ملی واکسیناسیون ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکنون کادر بهداشت و درمان و سالمندان بالای 80 سال به همراه برخی از جانبازان و بیماران خاص، توانسته‌اند واکسن کرونا را دریافت کنند.

با گذشت 50 روز از سال 1400، روند واکسیناسیون در کشور همچنان با استفاده از واکسن‌های وارداتی دنبال می‌شود و از همین رو، این روند آن طور که باید و شاید، سرعت لازم را ندارد. در عین حال، اولویت‌بندی واکسیناسیون افراد و گروه‌های شغلی و سنی، یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا است.

بعد از اینکه عملیات واکسیناسیون علیه کووید 19 در کشور با نیروهای شاغل در بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌های کرونایی آغاز شد و در ادامه سایر کادر درمانی در بیمارستان‌های کرونایی، واکسن زدند و این روال همچنان ادامه دارد.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از تهیه نقشه راه برای ادامه روند واکسیناسیون در کشور خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از واکسیناسیون همکاران در سطح کشور انجام شده و در اکثر بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی تهران و مراکزی که به طور ویژه در زمینه مقابله به کرونا فعالیت داشتند، با اولویت همکاران در بخش‌های مراقبت ویژه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در مراکز بهداشتی نیز همکاران به نسبت اولویت‌های اعلام شده در حال ارائه خدمت واکسیناسیون هستند و اگر واکسیناسیون گروه‌های اولویت دار بعدی آغاز شود، به معنای متوقف شدن تکمیل روند واکسیناسیون در گروه‌های اول نیست و مردم به هیچ عنوان نگران نباشند.

زالی گفت: همچنین به کمک همکاران در سازمان نظام پزشکی، گروه‌های خدمت رسانی که تصور می‌کردیم واکسن را دریافت نکردند، با کفایت قابل توجهی شناسایی شد و در 2 بخش بالای 50 سال و زیر 50 سال واکسیناسیون انجام شد.

این در حالی است که بالاترین ظرفیت جمعیتی ما در کشور گروه 30 تا 35 سال است که حدود 9 میلیون نفر گزارش می‌شود. بعد از این گروه، افراد 25 تا 30 سال با 8 میلیون نفر و افراد 35 تا 40 سال با 7 میلیون نفر جمعیت هستند. بالاترین درصد گروه‌های سنی بالای 60 سال به افراد بالای 60 تا 64 سال تعلق دارد که حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، تاکید کرد: عمده تمرکز واکسیناسیون در حال حاضر بر گروه سنی 60 تا 80 سال است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون یک میلیون و 231 هزار و 652 نفر دوز اول واکسن کرونا و 253 هزار و 635 نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و 485 هزار و 287 دوز رسید.

 

شناسه خبر 40396