شناسه خبر:41221
1400/3/6 09:20:54
کاهش خاموشی‌ها در گرو صرفه‌جویی؛

مصرف برق در همدان 34 درصد افزایش یافت

سپهرغرب، گروه خبر: مصرف برق در همدان 34 درصد افزایش یافته، درحالی‌ که مقدار بارندگی نسبت به سال گذشته کاهش یافته و صرفه‌جویی تنها راه برون‌رفت از مشکل قطعی برق است.

برق یا جریان الکتریسیته نعمتی خدادادی است که زندگی بشر امروزی به آن گره خورده و زندگی بدون آن ممکن نیست. بااین‌حال برق مصرفی خود به خود تولید نمی‌شود، بلکه باید در فرآیندی از شکل دیگر انرژی به شکل قابل استفاده تغییر یابد. در این فرآیند از یک منبع انرژی استفاده شده و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.

بخش عمده برق به‌وسیله زغال سنگ، انرژی هسته‌ای، گاز طبیعی، هیدروالکتریک و نفت تولید شده و بخشی هم از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، جزر و مد دریا، باد و انرژی زمین‌گرمایی تأمین می‌شود.

تولید برق به‌وسیله نیروگاه یا ژنراتور و با چرخش توربین انجام می‌شود، اما برای چرخش توربین، نیاز به انرژی آب هست. در سال‌هایی که مقدار بارندگی و منابع آبی کم باشد، فرآیند تولید برق با مشکل روبه‌رو شده و انرژی به مقدار کافی تولید نمی‌شود.

آنچه این‌روزها کشور و استان همدان را درگیر کرده، ناشی از همین موضوع بوده و با توجه به کاهش 30 درصدی مقدار بارندگی امسال نسبت به متوسط بلندمدت برای تولید برق مشکلاتی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان در این مورد می‌گوید: با توجه به اینکه تناسب بین تولید و تقاضا برهم خورده، به‌منظور ایجاد تعادل ناچار مجبور به قطع برق هستیم، زیرا کاهش بارندگی، گرمای زودرس و افزایش 34 درصدی مصرف برق عامل خاموشی‌های اخیر است.

شیرزاد جمشیدی بیان می‌کند: مقدار مصرف برق از ابتدای سال تاکنون 34 درصد افزایش یافته و مقدار بارندگی در استان هم نسبت به بلندمدت 30 درصد کاهش یافته است.

وی می‌گوید: با توجه به گرمای زودرس و کاهش حجم ورودی آب به سدها، تولید برق با مشکل روبه‌رو شده و بین سه تا چهار هزار مگاوات تولید را از دست داده‌ایم.

جمشیدی می‌افزاید: سقف مجاز مصرف برق استان 540 مگاوات است، ضمن اینکه 16 هزار مشترک به مشترکان برق استان اضافه شده و مصرف برق صنایع استان هم 13 درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان اعلام می‌کند: از سال 98 تاکنون یک‌هزار و 769 ماینر با توان 3.2 مگاوات در استان جمع‌آوری شده که چهار میلیارد و 400 میلیون تومان خسارت ایجاد کرده است.

جمشیدی می‌گوید: استفاده از ژنراتور اضطراری جزء دستورالعمل‌های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل بوده و به همه دستگاه‌ها و مشاغل حساس ابلاغ شده است.

وی تأکید می‌کند: اگر مردم در مصرف برق 10 درصد مدیریت به خرج دهند، به‌زودی مشکل برطرف می‌شود، زیرا امسال هشت تا 9 برابر سال گذشته افزایش اوج بار داشتیم، درحالی‌ که این رقم سال گذشته کمتر از یک درصد بوده است.

جمشیدی با بیان اینکه خاموشی‌ها ادامه دارد، می‌افزید: از اداره‌ها انتظار داریم مقدار مصرف خود را دست کم تا 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند و مردم هم از کولرهای گازی استفاده نکنند.

وی اعلام می‌کند: مشترکان برق استان از طریق دو بیمه کوثر و دانا می‌توانند خسارات ناشی از قطعی برق را دریافت کنند، به نحوی که هر مشترکی که در منزل دچار حادثه شود، از طریق بیمه کوثر و درصورتی که خسارت ناشی از مشکلات شبکه برق باشد، از طریق بیمه دانا خسارت پرداخت می‌شود.

جمشیدی بیان می‌کند: 36 هزار مشترک پُرمصرف در استان وجود دارند که اخطار قبلی به آن‌ها برای رعایت الگوی مصرف داده شده و اگر رعایت نکنند، چه اداری، چه کارخانه‌ها و چه خانگی، برقشان قطع می‌شود.

شناسه خبر 41221