شناسه خبر:41286
1400/3/8 10:25:00
شهربانو را به شهرداری و شورای همدان راه ندادند

محله‌های همدان همچنان در انتظار تحقق یک رؤیا



سپهرغرب، گروه خبر: رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان با اشاره به مشکلات و کمبودهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بانوان در نقاط مختلف شهری که نشاط، رونق اشتغال و افزایش مشارکت را در بانوان می‌خشکاند، گفت: محله‌های زیادی از همدان فاقد امکانات تفریحی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی برای بانوان هستند و این مهم تأثیرات اجتماعی و آسیب‌های مختلفی را با خود به همراه خواهد داشت.
مسعود پورصالحی ابراز کرد: مقصود از شهربانو طرح‌هایی است که به رفع نیازهای مختلف بانوان با توجه به شناسایی‌های انجام‌شده و مطالعات صورت‌گرفته در محلات و مناطق مختلف شهر با اختصاص مکان‌هایی کمک می‌کند.
وی افزود: این طرح طی ابلاغ‌هایی از سوی شهرداری ستاد برخی از شهرها به سایر مناطق به‌صورت مطالعاتی در سال‌های گذشته مورد بررسی و انجام قرار گرفت.
* نبود فضای ورزشی مخصوص بانوان/ نبود فضای سبز در تعدد برای بانوان
این مقام مسئول عنوان کرد: کمبود فضا، امکانات و فضاهای فرهنگی و ورزشی در محلات همدان برای بانوان به‌گونه‌ای است که گاه آن‌ها از مسافت‌های دور با حمل‌ونقل نامناسب و دارای ترافیک بایستی برای تجربه ساعتی حضور در فضای مخصوص بانوان حال فرهنگی یا ورزشی (که آن هم با اعمال سلیقه مردانه سانس صبح‌ها را به بانوان داده‌اند) مسیرهایی را طی کنند.
رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان گفت: مجموعه‌های شهربانو مراکزی فرهنگی، هنری، ورزشی، آموزشی و غیره در محلات مختلف هستند که بسته به نیاز بانوان در محلات، می‌توانند تعریف شوند و به رفع این کمبودها در محلات بپردازند.
وی گفت: مجموعه‌های شهربانو فضاهای خاصی را برای بانوان ایجاد می‌کند، البته می‌تواند نام این طرح شهربانو نباشد؛ هر اسم دیگری می‌خواهید بر روی آن بگذارید، اما شورای شهر همدان می‌بایستی طی این مدت به‌عنوان نمایندگان محلی مردم به تقاضا‌ها و مطالبات بانوان توجه می‌کرد، هرچند مردم همدان اشخاصی با روحیه مطالبه‌گری نیستند و باید این فرهنگ در بین همشهری‌های عزیز تقویت شود.
* احساس ناامنی بانوان در عبور از برخی خیابان‌ها و مسیرهای پیاده
پورصالحی تشریح کرد: ناگفته نماند برخی از خیابان‌های شهر همدان و پیاده‌راه‌ها ازجمله اکباتان به‌شدت فضای مردانه بر آن‌ها غالب است و بانوان در عبور از این پیاده‌راه‌ها احساس ناامنی می‌کنند و شهرداری می‌بایست در این خصوص اقدام لازم را انجام داده و با به‌کار بردن برنامه‌هایی این فضا را تغییر دهد و مثال‌های دیگر که می‌توانسته است مورد ارزیابی و توجه قرار گیرد.
وی ابراز کرد: اگر چنانچه شورا و شهرداری به سوی مجوعه‌های بانوشهری گام بردارند، بخش عمده‌ای از فضای مردانه‌ای که طی سال‌ها در همدان شکل پیدا کرده است، مورد اصلاح قرار خواهد گرفت و مزایای بسیاری برای شهر و بانوان خواهد داشت، اما باید بخواهد.
رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان گفت: به‌عنوان مثال در همین تعداد پارکی که موجود است، چند پارک دارای اتاق مادر و کود ک بوده که موضوعی مهم است؛ می‌دانیم شاید به تعداد انگشتان یک دست نیز نرسد.
وی افزود: مجموعه‌های بانو شهرداری قابلیت‌های مطرحی همچون ایجاد فضایی برای بانوان در راستای برقراری تعامل بین زنان، برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آموزش مهارت‌های لازم و ایجاد اشتغال، ارتباط آن‌ها در این فضا با بانوان توانمند که شاید به‌خاطر برخی از محدودیت‌ها تاکنون برایشان مقدور نبوده است، جهت‌دهی به اوقات فراغت و در مسیر سالم قرار گرفتن آن و انجام اقدامات مختلف فرهنگی و هنری توسط بانوان برای بانوان، خواهند داشت.
پورصالحی اذعان کرد: البته خدماتی که مجموعه‌های شهربانو می‌توانند ارائه کنند، باید با توجه به نیازهای محلات و مناطق همچون روحیات، سن، تحصیلات و غیره باشد که دارای تفاوت هستند؛ این موارد باید ارزیابی و تعریف شوند تا به توانمندی زنان پرداخت.

شناسه خبر 41286