شناسه خبر:41295
1400/3/8 10:35:20
راه‌اندازی سکوی صادرات آبزیان در نقطه صفر مرزی کرمانشاه

460 واحد پرورش ماهی فعال داریم



سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اشاره به وجود 460 واحد پرورش ماهی فعال در استان، گفت: سرانه مصرف ماهی در استان 10 کیلوگرم است.
سیدفرزاد افضلی در جمع اصحاب رسانه درخصوص وضعیت شیلات استان اظهار کرد: با توجه به منابع آبی مناسب استان جدا از خشک‌سالی‌های امسال، وجود رودخانه‌های مرزی خروشان، سراب، چشمه‌ها و همچنین سدهای مخزنی غیر شرب شرایط برای توسعه منطقه‌ای در بحث کشاورزی و آبزی‌پروری در راستای تأمین امنیت غذایی در سطح ملی فراهم شده است.
وی با اشاره به وجود 460 واحد پرورش ماهی در استان، گفت: بخشی مربوط به گونه‌های ماهیان گرمابی و بخشی مربوط به تولید ماهیان سردابی و همچنین سدهای مخزنی غیر شرب به نیابت پرورش ماهی در قفس در راستای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه ایجاد تأسیسات زیربنایی برای مجتمع‌های ماهی‌های سردابی و گرمابی را از وظایف مهم اداره شیلات دانست و افزود: قیمت نهاده‌ها در کشور افزایش یافته که به مزرعه‌‌های دارای پروانه، تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود.
وی میانگین سرانه مصرف ماهی در استان طی سال گذشته را 10 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میانگین در کشور بیش از 13 کیلوگرم است، البته باید تلاش بیشتری کنیم تا به این میانگین برسیم.
افضلی تصریح کرد: در سال 99 با وجود تمام مشکلات و خشک‌سالی‌ها در زمینه ماهی‌های سردابی و گرمابی به تولید 23 هزار و 605 تُن رسیدیم.
وی مجتمع پرورش ماهی (گرمابی) فاز نخست شهدای قصر شیرین با 63 مزرعه در 513 هکتار را به‌عنوان یکی از پروژه‌های شاخص و فعال شیلات استان معرفی کرد و گفت: طی سال گذشته در قصر شیرین در بحث تولیدات ماهی‌های گرمابی به تولید چهار هزار و 280 تُن و اشتغال‌زایی 430 نفر دست پیدا کردیم.
افضلی مجتمع پرورش ماهی سردابی ریجاب دالاهو با 172 مزرعه در سطحی بالغ‌بر 8.5 هکتار با 6 هزار و 382 تُن تولید و اشتغال‌زایی 640 نفر و مجتمع پرورش ماهی سردابی سفید برگ جوانرود را در قالب دیگر پروژه‌های موفق شیلات استان عنوان کرد.
وی پرورش ماهی در قفس را یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت در استان‌های غیر ساحلی دانست و گفت: این پروژه به‌عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی شناسایی شده که در استان از سال 94 در چهار سد (سد شهدای گمنام سرپل‌ ذهاب، سد زاگرس گیلانغرب، سد پیوند بیستون پارس قصر شیرین و سد جامیشان سنقر) آغاز شده و تاکنون به تولید یک‌هزار و 500 تُنی رسیده‌ایم.
وی در پایان اشاره‌ای به بحث صادرات به کشور عراق داشت و افزود: ذائقه دولت مرکزی بیشتر به مصرف ماهیان گرمابی (آمور، کپور، فیتوفاک و بیکهد) و اقلیم کردستان هم به ماهی سردابی و قزل‌آلا است که ما این تولیدات را داریم، بنابراین شرایط کاملاً برای مطالعه و احداث سکوی صادرات آبزیان در نقطه صفر مرزی استان مهیا بوده که از سال 95 در کارگروهای تخصصی این موضوع مطرح و مصوبات لازم نیز گرفته شده است.

شناسه خبر 41295