شناسه خبر:41313
1400/3/8 10:56:01

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: 16 هزار و 43 نفر تحت پوشش درمان سوء مصرف مواد مخدر (MMT) هستند و از سیستم بهداشتی درمانی دانشگاه متادون دریافت می‌کنند.
فاروق وفایی به اهمیت آموزش‌های عمومی در سطح جامعه برای پیشگیری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر اشاره کرد و اظهار کرد: بر اساس آخرین پیمایش ملی سلامت روان، حدود 2.3 درصد جمعیت 15 تا 64 سال در کردستان مصرف‌کننده مواد مخدر هستند.
وی خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون پیشگیری سطح سه در قالب تیم سیار جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در سنندج راه‌اندازی شده است که از این طریق سرنگ، پد الکلی و دیگر اقلام پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در اختیار فرد معتاد قرار می‌گیرد.
رئیس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه 52.6 درصد معتادان استان شاغل هستند، گفت: از این تعداد 36.5 درصد شغل دولتی، 33.7 درصد مشاغل خصوصی و 18.3 درصد خویش‌فرما هستند.
وفایی به وضعیت تحصیلی مصرف‌کنندگان موادمخدر در استان کردستان گریزی زد و افزود: در مجموع 64 درصد معتادین مدرک زیر دیپلم، 15 درصد کاردانی و 21 درصد مدرک لیسانس و بالاتر دارند.
وی گفت: حدود 63 درصد معتادان کردستانی متاهل و 32 درصد مجرد هستند.
رئیس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه مواد مخدر جزو چهار بحران اصلی دنیاست، آگاهی‌بخشی را امری بسیار مهم در کاهش آمار معتادان نام برد.
وفایی یادآوری کرد: در کردستان 9.8 درصد معتادان به هروئین، 6.4 درصد به حشیش، 3.1 درصد قرص ایکس، 22.6 دهم درصد به الکل، 55.2 درصد به تریاک، 26.2 دهم درصد به شیشه و مواد صنعتی اعتیاد دارند.
وی ادامه داد: 12 تخت بیمارستانی در بیمارستان قدس سنندج برای درمان بیماران معتاد فعال است.
رئیس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه 16 هزار و 43 نفر معتاد در استان کردستان از سیستم بهداشتی و درمانی روزانه متادون دریافت می‌کنند و تحت پوشش مراکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر (MMT) هستند، افزود: شیوع اعتیاد در سنندج، قروه و کامیاران نسبت به دیگر شهرهای استان بیشتر است.
وفایی عنوان کرد: 78 مرکز دولتی متادون‌تراپی در استان فعال است که از این تعداد 41 مرکز در سنندج، هفت مرکز در زندان‌های استان و بقیه در دیگر شهرستان‌ها مستقر هستند.

شناسه خبر 41313