شناسه خبر:41349
1400/3/9 09:57:03

سپهرغرب، گروه خبر: منطقه آزاد مهران که آن را سراسر خیر و برکت می‌دانند در گیرو دار زیرساخت‌ها، امکانات، قوانین و تغییر مداوم مدیریت‌ها تنها در حد یک حرف باقی مانده است.

اکثر ما بعد از شنیدن منطقه آزاد به یاد دور دور کردن با ماشین‌های لوکس و خریدنشان با نازلترین قیمت، خرید انواع لوازم لوکس ضروری با کمترین قیمت ممکن در کشور، رونق گرفتن انواع کسب و کار در آن منطقه می‌افتیم.

چند وقتی است زمزمه‌هایی از این عبارت دوست داشتنی در ایلام هم شنیده می‌شود؛ منطقه آزاد، محدوده ای محصور شده است که معمولاً در کنار یکی از بنادر و یا گمرک‌های یک کشور ایجاد می‌شود و به دلیل معافیت از برخی قوانین دست و پاگیر کشور مثل بخشودگی سود، تخفیف در عوارض گمرکی و یا بخشودگی‌های مالیاتی به محل ایده آل برای فعالیت‌های اقتصادی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تبدیل می‌شود.

همین چند وقت پیش بود که خبر تصویب منطقه آزاد مهران همه را به شگفتی وا داشت و حرف و حدیث‌هایی را پیرامون این موضوع به وجود آورد؛ مهرانی‌ها از دغدغه‌هایشان گفتند، مردم مرزدار دهلران از لزوم پیگیری مطالباتشان یاد کردند و در این میان مسوولین هم از جزئیات و مزایای این طرح صحبت‌هایی داشتند.

  منطقه آزاد مهران و آواز دهل

(کامران.م) از شهروندان مهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: منطقه آزاد در مهران مثال همان ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید آواز دهل از دور خوش است؛ چندین سال است که شهر مهران مشکلات زیادی دارد از جمله وضعیت نامناسب خیابان‌ها، نبود مراکز تفریحی و سرگرمی، عدم رسیدگی به بافت شهری به نحوی که منظره این شهر نسبت به دهه‌های گذشته هیچ تغییر نکرده است.

وی افزود: اگر مسئولین در کنار دوندگی و در بوق و کرنا کردن منطقه آزاد به فکر بهبود وضعیت این شهرستان بودند مردم هم از تبدیل شدن به قطب تجاری استان خوشحال می‌شدند.

منطقه آزاد مهران در وسعتی کمتر به تصویب رسید

رستم‌زاد معاون اقتصادی استانداری در رابطه با منطقه آزاد مهران گفت: علت کم کردن وسعت منطقه آزاد مهران بحث سهولت در نظارت و افزایش امنیت بود و سیاست کلی دولت و سایر نهادهای مربوط در این زمینه ایجاب کرد تا این منطقه وسعتی کمتر با تصویب برسد.

وی افزود: بالای 70 درصد از این 7 هزار هکتار منابع ملی است و 30 درصد آن مربوط به مردم است که صاحبان این زمین‌ها می‌توانند برابر قیمت کارشناسی شده به منطقه آزاد واگذار کنند و یا این که در طرح‌هایی که مد نظر مردم منطقه است بر اساس سیاست‌های منطقه آزاد سرمایه‌گذاری کنند.

معاون اقتصادی استانداری اظهار داشت: این منطقه آزاد برای استان سراسر خیر و برکت است و هیچ مشکلی برای منطقه‌ایجاد نمی‌کند.

منطقه آزاد مهران می‌تواند برای کل کشور مفید باشد

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد مهران برای شهر مهران یک امر ضروری، حیاتی و یک مطالبه عمومی است که امن‌ترین مرز برای تجار ایرانی بوده و با توجه به اینکه کوتاه‌ترین فاصله را هم تا مرکز عراق دارد می‌تواند برای کل کشور مفید باشد.

وی افزود: منطقه آزاد مهران حاصل کار و تلاش چندین ساله مسوولین استان بود و در شروع کار منطقه آزاد باید 140 هزار هکتار زمین را پیش بینی می‌کردند که تقریبا عمده‌ی شهر مهران تا نزدیکی کنجان‌چم مشمول منطقه آزاد می‌شد، اما در حال حاضر تنها 7 هزار هکتار برای این منطقه در نظر گرفته شده که شعاع منطقه آزاد مهران تا کناره‌های شهر مهران و قسمتی از شهرک اسلامی است.

بسطامی اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، مقرر شد تا فعلا در همین 7 هزار هکتار کارمان را شروع کنیم تا به یاری خدا در آینده همانند سایر مناطق آزاد در کشور، از تمام ظرفیت منطقه آزاد استفاده کنیم و شاهد گستره‌ی کامل تری از آن در استان باشیم.

وی افزود: در مصوبه منطقه آزاد مهران، ورود و خروج خودرو ممنوع بوده و بیشتر روی کالاهای اساسی و مسائل صنعتی متمرکز است.

نماینده مردم ایلام در پایان تصریح کرد: در بحث زیر ساخت‌ها، بخش عمده‌ای از نیازها برطرف شده و به دنبال تکمیل آن هستیم؛ همچنین برای این که بتوانیم یک منطقه آزاد در تراز سایر مناطق آزاد دیگر نقاط کشور داشته باشیم، قرار است یکی از مناطق آزاد کشور معین منطقه آزاد مهران شود تا سایر طرح‌هایی که در مناطق آزاد انجام شده در مهران نیز عملیاتی شود.

  منطقه آزاد مهران فعلا در حد یک حرف است!

مهدی‌زاده سرپرست منطقه ویژه اقتصادی مهران نیز اظهار کرد: منطقه آزاد مهران فعلا در حد یک حرف است؛ چندی پیش مقرر شد که یک مدیر پروژه برای این موضوع در نظر گرفته شود که محدودیت آن هم کمتر از حد مورد انتظار است که عملا تنها یک منطقه تجاری است که می‌تواند صادرات و واردات در آن شکل بگیرد.

وی افزود: ما در حال حاضر در منطقه مهران صادرات داریم و در صورتی که منطقه آزاد هم شروع به کار کند، واردات هم به آن افزوده می‌شود؛ اما عملا دستورالعمل جدیدی به دست ما نرسیده و در صورتی که این اتفاق رخ دهد از طریق رسانه‌ها آن را با مردم در میان خواهیم گذاشت.

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی مهران در پایان تاکید کرد: محدوده فعلی کافی نیست و لازم است دولت بعدی و مسوولین فعلی طی سال‌های آینده این منطقه را توسعه دهند تا در آینده بتوانیم از مزایای آن به طور کامل در استان برخوردار شویم.

  لزوم بررسی مشکلات مناطق آزاد سایر نقاط کشور

پس از شنیدن توضیحات مسئولین متوجه شدیم که این بار هم انگار ماشین‌های لوکس و قیمت‌های ارزان قرار نیست به سراغ ما بیایند و کماکان مجبوریم برای دیدنشان به خواب شیرین فرو برویم؛ گذشته از این‌ها اما با توجه به نوپا بودن این منطقه در استان ایلام، لازم است مسئولین امر با بررسی مشکلات مناطق آزاد سایر نقاط کشور، برای جلوگیری از تکرار احتمالی آن در مهران اهتمام ویژه بورزند و از تجربیات سایر استان‌ها نیز در این زمینه بهره جویند.

مناطق آزاد ظرفیت‌های بی‌نظیری برای رشد تجارت و گردشگری در هر شهر و بندر را فراهم می‌کنند اما لازمه بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، ایجاد زیرساخت‌های مناسب مدیریتی و نظارت صحیح و مستمر بر آن‌ها است تا بتوان از این ظرفیت برای بهبود اوضاع منطقه و کشور استفاده کرد.

مناطق آزاد تنها در صورتی می‌توانند مفید باشند که محلی برای افزایش صادرات در کشور باشند، نه محیطی برای واردات بی‌حد و حساب هر نوع کالا، رها کردن مناطق آزاد و امید داشتن به بهبودی خود به خودی اوضاع، مثل این است که شکم یک بیمار را با تیغ جراحی بشکافیم و او را در همان حال رها کنیم به این امید که او خود به خود بهبود یابد.

شناسه خبر 41349