شناسه خبر:41686
1400/3/18 11:17:21

سپهرغرب، گروه خبر: معاون خدمات شهری منطقه یک مطرح کرد: رضایت حداکثری شهروندان همدانی هدف نهایی مجموعه شهرداری منطقه یک همدان است.

با توجه به ساختارهای سیاسی حاکم در کشورهای مختلف، تعاریف گوناگونی از مفهوم شهرداری و نوع کارکرد آن وجود دارد و ارائه یک تعریف واحد و جامع در این زمینه کاری دشوار است. اما به بیانی کلی، در جهان امروز شهرداری نهادی عمومی، غیر دولتی، محلی و مستقل است که به‌عنوان مهم‌ترین جزء حکومت‌های محلی با ارائه خدمات گوناگون عمرانی، رفاهی و شهری به رفع نیازهای مردم پرداخته و در انجام امور از مشارکت شهروندان بهره می‌برد.

در دهه‌های اخیر افزایش تمایل به شهرنشینی و به‌ تبع آن گسترش کالبدی شهرها باعث شده تا این نهاد مدنی روزبه‌روز وظایف بیشتری را برعهده گرفته تا بتواند به نیازهای روزافزون شهروندان در بخش‌های عمران، محیط‌زیست، بهداشت و سلامت و بسیاری موارد دیگر پاسخ مناسبی دهد. وظایفی که دولت‌ها و حکومت‌ها به شهرداری‌ها به‌عنوان دولت‌های محلی واگذار کرده تا خود بتوانند نقش مؤثرتری در سیاست‌گذاری‌ها و راهبری‌های کلان ایفا کنند.

به عبارت دیگر شهرداری‌ها که زمانی محدوده وظایفشان تنها به چند فعالیت خدماتی محدود می‌شد، اکنون می‌بایست با برنامه‌ریزی گسترده‌تری، رفاه فردی و اجتماعی را در شهر‌ها فراهم آورند. رفاهی که تحقق آن وابسته به انجام دامنه بسیار گسترده‌ای از اقدامات و فعالیت‌ها است.

حال طی ماه‌های گذشته این برای چندمین‌بار است که مجموعه شهرداری منطقه یک توانسته در حوزه خدمات شهری طی نظرسنجی‌ها رضایت حداکثری شهروندان را به‌دست آورد؛ ازاین‌رو با پیمان صادقی، معاون خدمات شهری منطقه یک گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که با هم می‌خوانیم:

معاون خدمات شهری منطقه یک با اشاره به اینکه ارائه خدمات مناسب در شهرداری‌ها یکی از انتظارات مهم شهروندان است، عنوان کرد: خدمات زمانی از منظر شهروندان مناسب ارزیابی می‌شود که هم به نحو احسن و هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا شوند.

پیمان صادقی با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری وظایف متعددی برای شهرداری‌ها تعریف شده است، اظهار کرد: جمع‌آوری و حمل زباله، رفت‌وروب معابر، آراستگی ظاهر و محیط شهر، حفظ و نگهداری مبلمان و تأسیسات شهری، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، برف‌روبی و غیره، تنها مواردی کلی از مجموعه عملکرد خدمات شهری هستند.

صادقی در اولویت قرار دادن نیازهای همشهریان که با استفاده از سامانه 137 و نواحی احصا می‌شود و همچنین پاسخگویی به‌موقع را از دلایلی دانست که باعث رضایت حداکثری شهروندان شده است و عنوان کرد: هدف نهایی از اجرای تمامی خدمات و پروژه‌هایی که در سطح منطقه یک درحال اجرا هستند، رضایت حداکثری همشهریان عزیز است.

گفتنی است در نظرسنجی که سامانه 137 از شهروندان همدانی داشته است، شهرداری منطقه یک با بیش از 94 درصد کسب رضایت توانسته است عملکردی بی‌نظیر در حوزه خدمات شهری داشته باشد.

شناسه خبر 41686