شناسه خبر:42015
1400/3/26 09:37:01
در میزگرد آواشهر با حضور کاندیداهای ششمین دوره شورای اسلامی شهر مطرح شد:

پرداختن به فرهنگ در صدر برنامه‌ها

سپهرغرب، گروه خبر - الهام پری‌پور: شهر و هر محیط زندگی مدنی و اجتماعی، با شهروندان معنی پیدا می‌کند. رابطه شهروندی با مدیریت شهری ازجمله مسائل و موضوعات مهمی است که در حوزه مدیریت شهری در جهان مورد توجه قرار گرفته است. شهرها ازجمله مراکز سکونتی هستند که برای ایفای نقش‌های متعدد به افرادی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیاز دارند. شوراهای اسلامی شهر از نهادهای مدنی حاکمیت است که وظیفه تحقق حقوق شهروندی را در حوزه شهر و استان بر عهده دارد.

چهارمین میزگرد آواشهر با حضور کاندیداهای دور ششم شوراهای اسلامی شهرها، علی‌اکبر نظری، سعید نظری، اکبر کاووسی‌امید، مهدی حیدری، محمدجواد زارعی؛ مجری و کارشناس برگزار شد تا بتواند در آگاهی‌بخشی و شناساندن برنامه‌های برخی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر همدان مؤثر واقع شود.

در ادامه، گفت‌وگوهای این میزگرد را می‌خوانیم:

   برنامه شما برای وفاق بیشتر در شورا، هم‌گرایی و هم‌صدایی بیشتر چیست؟

علی‌اکبر نظری: همان‌طور که در قرآن نیز اشاره شده، اتصال به حبل الهی قطعاً کارساز است و موجب جلوگیری از گسستگی خواهد بود. در بحث شورا می‌بایست تلاش شود تا وجه خدماتی شورا به وجه سیاسی تبدیل نشود. متأسفانه چندسالی است دچار این معضل شدیم و ضروری است شورای ششم از این مسئله دوری کند.

اکبر کاووسی‌امید: توجه به چند مسئله می‌‌تواند ایجاد وفاق، هم‌افزایی و هماهنگی کند، ازجمله به تقوا هم در امور فردی و هم بُعد جمعی، توجه به نظرات کارشناسان و متخصص خبره، انجام کار مطالعاتی و تقویت روحیه آزاداندیشانه می‌توان اشاره کرد.

سعید نظری: وجود سیاست‌زدگی و دسته‌بندی‌های سیاسی را در شورای اسلامی شهر که محل کار تخصصی است، سَم می‌دانم. لازمه هم‌صدایی و هماهنگی ایثار و گذشت است. وظیفه افراد در شورا بسیار سنگین است زیرا در مقابل کسانی که به آن‌ها رأی داده‌ مسئول است بنابراین همواره باید به منافع عموم مردم و نیز ارزش‌ها و اصول توجه شود.

مهدی حیدری: در قرآن اشاره شده است که با اطاعت از خدا و پیامبر (ص) از نزاع دوری کنید. در برنامه‌های خود به این مسئله توجه داشته و هفت گام را برای ایجاد وفاق در شورا پیش‌بینی کردم. در اولین گام لازم است اعضا هم‌نشینی و هم‌اندیشی داشته باشند و ارتباطات خود را تقویت کنند تا در دو گام بعدی هم‌افزایی و همگرایی حاصل شود. اگر مبانی فکری اعضا نیز مشترک باشد می‌توانند در مواجهه با مشکلات شهری منسجم‌تر عمل کنند و جمع‌بندی مؤثری داشته باشند.

زارعی، مجری کارشناس: یکی از مهم‌ترین اصول مدیریتی در شورای اسلامی شهر که از تفرق جلوگیری می‌کند، هدف‌گذاری واحد است. بحث نیازسنجی و بعدازآن طبق نیازها اولویت‌بندی اقدامات بسیار مهم است. این‌گونه تصمیمات شورا متمرکز شده و از تفرق جلوگیری خواهد شد.

  اولویت شورای اسلامی شهر همدان در دور ششم را چه مسئله‌ای می‌دانید؟

کاووسی‌امید: بحث حاشیه‌نشینی یکی از معضلات نظام است. لازم است در شهر همدان نیز که با این مسئله مواجه است اقداماتی صورت گیرد. در این زمینه حرکت در مسیر عدالت اجتماعی را با طرح بودجه عملیاتی عادلانه با پیوست اجتماعی در اولویت کاری خود قرار خواهم داد.

یکی از مسائل اساسی دیگر پرداختن به فرهنگ است. اقدامات خوبی در شورای پنجم در این زمینه صورت گرفته است. این شورا به‌خصوص در بحث اِلمان‌های شهری در مقایسه با شوراهای قبلی از همه بهتر عمل کرده است. در اکثر معابر تصاویر زیبای شهدا دیده می‌شود. المان شهید نیز آماده شده است و مقرر گردیده در ابتدای خیابان شهدا که محل شروع تشییع شهدای گران‌قدر بوده است، نصب شود. در بحث سردیس‌ها و هویت ایرانی ما نیز سردیس‌های مفاخر ساخته شده و به‌زودی نصب خواهد شد.

سعید نظری: به نظر من اولویت مسئله بسیار مهم فرهنگ است. فرهنگ روح حاکم بر یک شهر است. در بحث معضلات اجتماعی آموزش خانواده‌ها به‌خصوص با تمرکز بر پیشگیری از اعتیاد و طلاق، بسیار مهم است. هرچند در این معضلات، بحث اقتصادی نیز مطرح است اما آموزش نیز حائز اهمیت است و باید به آن پرداخته شود. متأسفانه سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و به 13 تا 15 سال رسیده و از طرفی سن مصرف مواد مخدر در بانوان افزایش یافته است لیکن پرداختن به این مسئله ضروری است. معضل دیگری که با آن روبرو هستیم کاهش جمعیت است.

در بحث فرهنگی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت آن‌ها می‌توان پیشرفت سریعی داشت. مسئله مهم دیگر انتخاب شهرداری انقلابی و متخصص در تراز همدان است تا طرح‌ها و تصمیمات به بهترین نحو عملیاتی شوند.

حیدری: به نظر من اولویت‌های اصلی اقتصاد شهری، فرهنگ و عدالت است. برای این پرداختن به این مسائل هشت گام پیش‌بینی شده است. معتقدم با تحقق درآمد پایدار می‌توان اقتصاد شهری را سامان بخشید. با برقراری عدالت و نفی لیبرالیسم شهری می‌توان به سمت تحقق عدالت میان مناطق مختلف شهر حرکت کرد.

ازآنجاکه احیای کنشگری اصیل فرهنگی همواره در سال‌های گذشته همچون حلقه مفقوده وجود داشته است. این کنشگری به معنای آن است که مدیریت شهری باید از تصدی‌گری فرهنگی بپرهیزد. آنچه که در اولویت برای هدایت کار اصیل فرهنگی در شهر احیای قرارگاه‌های فرهنگی با حمایت مدیریت شهری است.

حتماً در باب شفافیت با محوریت دارایی‌ها، فرآیندها و گردش‌های مالی سعی در اصلاح ساختارهای فسادزا خواهیم داشت. یکی از مسائل مهم اداره شهر بر اساس خواست شهروندان است بنابراین اولویت دیگر مشارکت مردم در تصمیمات مدیریت شهری است.

علی‌اکبر نظری: وظیفه اصلی شورای اسلامی شهر سیاست‌گذاری برای شهرداری است و من اولویت اصلی را ترسیم چشم‌انداز و خط‌ومشی برای شهرداری می‌دانم، سایر موارد نیز در چارچوب آن قرار خواهند گرفت و اقدامات سازمان‌های ذی‌ربط نیز هماهنگی بهتری می‌یابند.

مثلاً در بحث طرح توانمندسازی، مجموعه سازمان‌ها و نهادها موظف می‌شوند کلیه مشکلاتی که در منطقه وجود دارد را بررسی کنند و اقدامات لازم را انجام دهند. لازم به ذکر است در بحث حاشیه‌نشینی علت عدم برنامه‌ریزی درست دولت است. غفلت مسئولان دستگاه‌های دولتی ازجمله مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن عاملی شد که حاشیه‌نشینی شکل بگیرد. شهرداری‌ها در این زمینه بیش از آنچه که لازمه کارشان باشد تلاش کردند.

   شوراهایی که نتوانستند افکار عمومی را مدیریت کنند در نظر مردم شوراهای ضعیفی جلوه کردند، در بحث مدیریت افکار عمومی چه برنامه‌ای دارید؟

علی‌اکبر نظری: مدیریت افکار عمومی چند بُعد دارد، یک بعُد این است که شهرداری می‌خواهد اقداماتی انجام دهد پس می‌تواند از رسانه برای اقناع‌سازی افکار عمومی بهره گیرد. مردم باید وارد عرصه‌های مختلف مدیریتی شوند، نظارت مردمی بسیار مهم است، شهروندان می‌توانند معضلات را از دیدگاه خود بیان کنند بعد در شورا به مدیریت این دیدگاه‌ها پرداخت. هم‌صدایی رسانه‌ها نیز به‌جهت بهتر رساندن صدا و نظرات مردم به سمع شورا مهم است.

کاووسی‌امید: رسانه‌ها هم از سمت دولت و هم مدیریت شهری خوب حمایت نمی‌شوند بنابراین رسانه‌ها با مشکلات بسیاری روبرو هستند. رسانه چشم و گوش مردم است. شورا و شهردار باید از تمامی رسانه‌ها حمایت کنند و این‌گونه نباشد که فقط از رسانه‌های خاص حمایت شود، نباید از نقد شدن ترسید، رسانه‌های مخالف هم باید مورد توجه و حمایت باشند.

سعید نظری: رسانه‌ها باید وظایف و اختیارات شورا را برای مردم بیان کنند تا سطح توقع مردم استاندارد شود. اگر مردم وظایف را بشناسند آنگاه می‌دانند در چه زمینه‌ای و از چه نهادی مطالبه‌گری کنند. ابزار رسانه بسیار قدرتمند است و اگر خوب مدیریت شود می‌تواند در پیشبرد اهداف شهرداری و شورای شهر یاری‌رسان باشد.

حیدری: آنچه در مدیریت افکار عمومی مهم است و باید در اولویت قرار بگیرد این است که نباید در این حوزه فریب افکار عمومی صورت گیرد، مثلاً در بلواری دو هزار و 500 تن آسفالت ریخته شود و با گزارش آگهی در رسانه‌ها اعلام کنیم پنج هزار تن آسفالت ریخته شده و رکورد زدیم. معتقد هستیم رسانه باید به بلوغ فکری مردم کمک کند. یکی دیگر از ارکان بلوغ فکری، شفافیت است یعنی از طریق شفافیت، عملکردها و محدودیت‌ها بیان شود تا مردم با قضاوت صحیح درباره اقدامات شورا و شهرداری نظر دهند. در این رابطه آموزش شهروندی نیز مهم است و لازم است به آن پرداخته شود.

زارعی، مجری کارشناس این میزگرد در پایان با توجه به اینکه اکثر کاندیداها در برنامه خود به مسئله فرهنگ اشاره داشتند، گفت: به‌عنوان کسی که از شورای دور اول تا پنجم، بیش از 20 سال از نزدیک با شوراها کار کرده‌ام مهم‌ترین دستاورد شوراها را جلب کردن توجه مدیریت شهری به مسائل اجتماعی- فرهنگی می‌دانم. در مدیریت شورا روی این مسئله زیاد کار شده است. مهم‌ترین استراتژی که در زمینه فرهنگی اعضای شورا را به اهدافشان می‌رساند، انتخاب شهردار فرهنگ‌دوست است.

شناسه خبر 42015