شناسه خبر:42123
1400/3/29 09:55:21
کارشناس مدیریت برنامه‌ریزی ‌شهری خواستار شد؛

طرح جامع شهری و هوشمندسازی، اولویت شورای ششم همدان باشد

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: کارشناس مدیریت برنامه‌ریزی ‌شهری از ضرورت تدوین و اجرای طرح جامع شهری به‌عنوان چراغ راه شورا یاد کرد و گفت: علاوه بر این هوشمندسازی شهر نیز باید دیگر اولویت شورای دور ششم باشد.

انتخابات تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش است ازاین‌رو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تکلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت.

امام خمینی (ره) درباره اهمیت حضور و شرکت مردم در انتخابات می‌فرمایند: «این وظیفه‌ای است الهی وظیفه‌ای است ملی وظیفه‌ای است انسانی وظیفه‌ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه‌مان باید در انتخابات شرکت بکنیم.»

در واقع انتخابات یکی از شاخص‌های اصلی در ساختار بین‌الملل برای تثبیت امنیت کشورهاست و جمهوری اسلامی ایران از زمانی که حیات سیاسی و اجتماعی پیدا کرده است، مردم را همواره جزو اولویت‌های اصلی نظام اعلام کرده است براین اساس ازآنجاکه یکی از مظاهر دموکراسی در شهرها حضور مردم در پای صندوق‌های رأی برای انتخاب افراد اصلح برای سکان‌داری شهر در قامت شوراهای اسلامی شهر است برآن شدیم تا در خصوص انتخابات شورا و آنچه مردم باید در این انتخاب مد نظر قرار دهند با کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

علی کورش‌عبادی با اشاره به اینکه شوراها یکی از جلوه‌های اهتمام به آرا و نظرات مردم و اتکای امور شهر به اراده آحاد شهروندان محسوب می‌شود گفت: بر اساس اصل ششم قانون اساسی: «در جمهوری اسلامی ‌ایران، امور کشور باید به اتکا و آرای عمومی‌ از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این‌ها اداره شود.»

وی با تأکید براینکه با آغاز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و داغ شدن رقابت‌های انتخاباتی، آنچه مهم جلوه می‌کند آشنایی بیشتر با چرایی تشکیل شوراهای اسلامی با تکیه‌بر نگاه قانون اساسی ایران بر این نهاد است اذعان کرد: در اصل هفتم قانون اساسی آمده است افراد منتخب مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر این‌ها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور شهر و کشور هستند و طرز تشکیل و حدود اختیارات وظایف شوراها را قانون تعیین می‌کند.

این تحصیل‌کرده دکتری مدیریت برنامه‌ریزی شهری در خصوص چرایی تشکیل شوراها ابراز کرد: بر اساس اصل یکصدم برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان، یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند

کورش‌عبادی ادامه داد: همچنین با ملاحظه اصل یکصدم قانون اساسی به نظر می‌رسد که غرض قانون‌گذار از وضع اصل یکصدم، توزیع قدرت در نظام‌های اجتماعی، امور اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و فرهنگی و غیره است که اگرچه مستقیماً سیاسی نیستند و اصولاً جدای از امور سیاسی محسوب می‌شوند، اما دارای کارکردهای سیاسی نیز می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: به‌ویژه ازآن‌جهت که این بخش‌ها به وجود آورنده طیف خاصی هستند که در فرآیند اقتدار سیاسی، به‌عنوان منابع قدرت شناخته می‌شوند. قانون اساسی با واگذاری این دسته از امور و فعالیت‌های اجتماعی به شوراها سعی کرده است تمرکز منابع قدرت در دست عده خاصی نباشد.

وی در واکنش به این سؤال که وظیفه مردم در انتخاب فرد اصلح در بحث انتخابات و شورا‌های اسلامی شهر چیست تصریح کرد: تخصص و تعهد دو رکنی است که باید در انتخاب فرد اصلح از سوی مردم مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس مدیریت شهری با تأکید بر اینکه برآیند کار افراد متخصص و درعین‌حال متعهد همواره در عرصه‌های مختلف مناسب بوده و دراین‌بین یقیناً تصدی‌گری پارلمان محلی نیز از این قاعده مستثنی نیست، عنوان کرد: همدان شهری مهاجر فرصت و مهاجرپذیر است به گونه‌ای که متأسفانه طی چند دهه اخیر در بحث مهاجرپذیری اغلب پذیرای افراد فاقد تخصص از شهرها و روستاهای اطراف بوده و درعین‌حال متأسفانه افراد نخبه و دارای تخصص به دلایل مختلف همچون ارتقای جایگاه شغلی، بهتر شدن شرایط معیشتی و مباحث فرهنگی از همدان مهاجرت می‌کنند.

کورش‌عبادی با بیان اینکه شهروندان در انتخاب افراد اصلح می‌بایست مطالعه و تحقق و درعین‌حال پیشینه کاری نامزدها را در مد نظر قرار دهند اذعان کرد: در حال حاضر دیگر فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد بلکه شهر نیازمند تسریع در پیشرفت است.

وی با تأکید براینکه شهر همدان به نسبت امکانات ژئوپولوتیکی (موقعیت استقرار) در حال حاضر می‌بایست به لحاظ توسعه و پیشرفت چند گام جلوتر می‌بود اذعان کرد: متأسفانه در حال حاضر شهر همدان به روند توسعه و پیشرفت به‌واسطه مشکلات اداری و نوع دیدگاه مدیران ارشد و غیره دچار عقب‌ماندگی است.

این کارشناس برنامه‌ریزی و جغرافیای شهری با تأکید براینکه انتخاب افراد اصلح برای تصدی کرسی‌های پارلمان شهری می‌تواند زمینه و بستر مناسبی را برای پیشرفت بهتر شهر فراهم کند ابراز کرد: در حال حاضر عمده‌ترین مشکل همدان به بحث حاشیه‌نشینی بازمی‌گردد حال‌آنکه طی چند سال گذشته از تدوین طرح جامع شهری و به‌تبع طرح تفضیلی به‌عنوان یک سند بالادستی در راستای کاهش و حل مشکلات غافل بوده‌ایم.

کورش‌عبادی با تصریح براینکه باید از سال‌ها پیش نسبت به تدوین و اجرای طرح جامعه اقدام می‌شد حتی اگر طرح ناقص بود گفت: گرچه طبق آنچه از خبرها به گوش می‌رسد جلسات کارشناسی خوبی برای طرح جامع برگزار نشده اما اجرای طرح ناقص بهتر از نداشتن طرح است.

وی با بیان اینکه طرح جامع راهبردی برای آینده شهر است اذعان کرد: درواقع این طرح چراغ راه مدیریت شهری در مسیر توسعه متوازن است.

وی با تأکید براینکه باید هرچه سریع‌تر طرح جامع شهری ابلاغ و شهرداری در طرح تفضیلی ایراد موجود را ارزیابی و اصلاح کند، تشریح کرد: وقتی صحبت از بافت فرسوده و یا حاشیه این مهم برای ارائه راهکار نیازمند برنامه مدون است که متأسفانه شهر همدان سال‌ها است از این برنامه محروم بوده است.

این کارشناس برنامه‌ریزی و جغرافیای شهری ادامه داد: ازآنجایی‌که شهر پویا و در حال رشد است خود شهروندان در نبود طرح اقدام به برنامه‌ریزی و طراحی شهر نا‌متعارف کرده و هم‌خوانی این طرح با اسناد بالادستی برای آن از جایگاه خاصی برخوردار نخواهد بود.

کورش‌عبادی با بیان اینکه ساخت‌وساز خارج از محدوده، در مسیر و در کاربری معارض ازجمله پیامدهای نداشتن طرح و برنامه برای شهر است که در حال حاضر این‌گونه موارد شهر همدان بسیار دیده می‌شود تشریح کرد: این نوع ساخت‌وساز به لحاظ عدم امکان برخوردار از زیرساخت‌ها لازم همچون انشعابات و درعین‌حال عدم و یا کمبود نظارت در عرصه‌های مختلف خود بستری برای آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه نداشتن طرح جامع شهر را در آینده‌ای نه‌چندان دور با چالش اساسی روبه‌رو خواهد کرد گفت: در خصوص بافت فرسوده نیز باید بگویم اولویت دیگری که می‌بایست توسط اعضای شورای شهر مورد توجه قرار گیرد ساماندهی این نوع بافت است که در حال حاضر مخصوصاً در رینگ مرکزی شهر به دلیل عدم نوسازی به محلات و خانه‌های ناامن مخروبه بدل شده‌اند حال‌آنکه وجود این پتانسیل‌ها خود یقیناً فرصت مغتنمی در صورت داشتن برنامه برای توسعه گردشگری و بهبود اقتصادی شهری در همدان است.

وی با تأکید براینکه دیگر اولویتی که می‌بایست اعضای شورای دوره ششم مدنظر قرار دهند هوشمند‌سازی شهر در جنبه‌های مختلف است اذعان کرد: باید شرایط هوشمند‌سازی در شهر به گونه‌ای پیش رود که مردم تنها برای تفریح و خرید در شهر تردد کنند.

این کارشناس برنامه‌ریزی و جغرافیای شهری در پایان افزود: متأسفانه از یک دهه گذشته کار خاصی در حوزه شهر هوشمند انجام نشده است.

مع‌الوصف چنانکه گفته شد در برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای پروژه‌ها رضایتمندی شهروندان به‌عنوان ساکنان شهر ازجمله مواردی است که باید موردتوجه تصمیم‌سازان در شهر یا همان شورای شهری قرار گیرد. شاخص‌های متعددی در افزایش طرح‌های شهری مدنظر مسئولان یا کاهش رضایتمندی سکونتی تأثیرگذار هستند. برخی از این شاخص‌ها کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و برخی دیگر مدیریتی هستند، بنابراین چنان‌که گفته شد باید مشکلات و معضلات شهر همدان به ترتیب اولویت مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد.

شناسه خبر 42123